طرح کاهش تعرفه واردات خودرو، تقدیم هیات‌ رئیسه مجلس شد

 

طرحی دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروهای وارداتی، کاهش سالانه‌ی تعرفه، حذف عوارض واردات خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف با استاندارد بالا است که به امضای ۲۱۷ نماینده رسیده است.

این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ می‌شود.

بعد از آنکه جلسات بین نمایندگان مجلس و معاونان وزارت صنایع درمورد کاهش تعرفه واردات خودرو خصوصا خودروهای هیبرید بی‌نتیجه ماند، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از بررسی طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت:

این طرح دوفوریتی را بیش‌از ۲۱۷ نماینده امضا کرده‌اند و بعد از بررسی چند طرح و لایحه که در نوبت رسیدگی در مجلس قرار دارد، طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات‌ خودرو در صحن علنی بهارستان مطرح و بررسی خواهد شد.

بهرام پارسایی

به گفته‌ی پارسایی، باتوجه‌به اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم، بررسی این طرح دو فوریتی به سال آینده موکول می‌شود. نماینده‌ی شیراز درمورد جزئیات طرح گفت:

این طرح دوفوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ می‌شود.

در سال جاری تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۶۱درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است. به‌طوری که تغییر نرخ تعرفه‌ها و عدم ثبات در این بخش، موجب شد کمیسیون اصل ۹۰ طرح دوفوریتی ضوابط حقوق ورودی خودروها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارائه کند که با استقبال نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

براساس این گزارش، درحالی‌که نمایندگان به‌دنبال کاهش تعرفه‌های واردات خودرو هستند، دیوان عدالت اداری به‌عنوان زیرمجموعه قوه قضائیه نیز دستور داده است مصوبه دولت برای شش‌ماه تعلیق شود، تا این دیوان، رای نهایی درمورد تعرفه‌های جدید را اعلام کند. این درحالی است که گمرک در مصوبه‌ای تعرفه واردات خودرو را اعلام کرده است.

بر‌اساس اعلام گمرک، به‌طور کلی خودروهای سواری کمتر از ۱۵۰۰سی‌سی مشمول ۵۵درصد حقوق و عوارض گمرکی، خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی مشمول ۷۵درصد و خودروهای سواری ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی هم مشمول ۹۵درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌شوند. این در حالی است که واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰سی‌سی و بالای ۴۰ هزاردلار ممنوع است.

همچنین حقوق ورودی خودروهای هیبرید تا ۱۵۰۰سی‌سی حقوق ورودی ۲۵درصد ارزش گمرکی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰سی‌سی حقوق ورودی ۴۵درصد ارزش گمرکی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی حقوق ورودی ۶۵درصد ارزش گمرکی و بیشتر از ۲۵۰۰سی‌سی، حقوق ورودی ۱۰۰درصد ارزش گمرکی تعیین شده است.

براساس این گزارش، باید دید سرانجام تعرفه‌های جدید واردات خودرو اعم از بنزینی و هیبرید به کجا ختم می‌شود و درصورتی‌که این طرح دوفوریتی در مجلس تصویب شود، آن زمان با کاهش تعرفه‌های واردات، دولت چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *