عوارض جانبی واکسن کرونا برای کودکان و نوجوانان چیست؟

واکسن نابودکننده‌ی تومورهای سرطانی

واکسن‌ها قبل از اینکه برای عموم مردم مورد استفاده قرار گیرند، آزمایش‌های ایمنی سختی را پشت سر می‌گذارند. با این حال، هیچ دارویی فارغ از عوارض جانبی نیست. امروزه کشورهای مختلف دنیا در حال برنامه‌ریزی برای واکسینه کردن کودکان بالای ۵ سال خود در برابر ویروس کرونا هستند، ولی هنوز این پرسش وجود دارد که عوارض جانبی این واکسن برای کودکان و نوجوانان چیست؟

 

سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن فایزر را برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله مورد تایید قرار داده است. بررسی‌های انجام شده از والدینی که دارای کودکان در این بازه‌ی سنی هستند، نشان می‌دهد که تنها یک چهارم آن‌ها مایلند هر چه سریع‌تر به کودکانشان واکسن تزریق شود. بقیه‌ی والدین از عوارض این واکسن‌ها برای کودکان ترس دارند. دو سوم این والدین می‌گویند که از عدم باروری کودکان خود در اثر واکسن می‌ترسند. این میزان ترس علی‌رغم حصول اطمینان نهادهای مربوطه در تاثیرگذاری واکسن بر روی باروری کودکان در آینده است.

 

عوارض جانبی محتمل واکسن کرونا برای کودکان چیست؟

همان‌طور که شرکت‌های داروسازی در سالی که گذشت تلاش می‌کردند مجوز استفاده از واکسن‌های خود را برای استفاده‌ی بزرگسالان بگیرند، اکنون در تلاش هستند واکسن‌های خود را بر روی کودکان آزمایش کنند. برخی از متخصصین نگران هستند که واکسن‌ها برای کودکان عوارض جانبی طولانی‌مدت بیشتری داشته باشد. آن‌ها اذعان دارند که نداشتن عوارض جانبی یک واکسن در بزرگسالان نمی‌تواند دلیلی بر نداشتن عوارض جانبی همان واکسن در کودکان باشد.

 

در حال حاضر، واکسن‌های mRNA شرکت‌های فایزر و مدرنا برای استفاده‌ی کودکان بالای ۱۲ سال تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده است و واکسن فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله نیز تایید شده است. اتحادیه‌ی اروپا نیز در حال انجام بررسی‌های لازم در زمینه اعطای مجوز به واکسن‌های کرونا برای کودکان است. شرکت فایزر در تلاش است واکسن‌های خود را بر روی کودکان زیر ۵ سال نیز آزمایش کند.

 

فایزر توصیه کرده است که برای کودکان زیر ۱۲ سال به جای ۳۰ میکروگرم واکسن تنها از ۱۰ میکروگرم آن استفاده شود. متخصصین امیدوارند این میزان کم واکسن دارای عوارض جانبی ناشناخته‌ی کمتری باشد.

 

آزمایش‌های بالینی فاز ۲ و ۳ واکسن فایزر نشان داده است که عوارض این واکسن برای کودکان زیر ۱۲ سال بسیار ناچیز بوده است و این عوارض تقریباً همان عوارضی است که در بزرگسالان بروز کرده است. عوارض دوز اول این واکسن که قابل چشم‌پشی بوده، ولی مرسوم‌ترین عارضه‌ی دوز دوم واکسن برای کودکان خستگی و سردرد بوده است که تنها در ۳۰ و ۲۸ درصد کودکان گزارش شده است. در بزرگسالان این درصدها به ترتیب ۶۵ و ۶۰ درصد بوده است. تنها حدود ۶ درصد از کودکان ۵ تا ۱۲ ساله پس از واکسیناسیون دچار تب شده‌اند؛ در صورتی که برای بالای ۱۲ ساله‌ها تعداد افرادی که دچار تب شده‌اند ۱۷ درصد بوده است.

 

ورم و التهاب عضلات قلب از عوارضی هستند که در بزرگسالان واکسینه شده گزارش شده است و به همین دلیل متخصصین توجه جدی به بروز این عارضه در کودکان داشته‌اند. بررسی‌های آن‌ها تا کنون نشان داده است که هیچ کودک واکسینه‌شده‌ای دچار این عوارض نشده است.

 

بیشترین نگرانی برای کودکانی است که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و متخصصین نگران هستند که واکسن‌ها بر روی آن‌ها عوارض جدی‌تری داشته باشند. با این حال، با انجام تحلیل هزینه-فایده می‌توان به این نتیجه رسید که بر اساس اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است، واکسینه شدن این کودکان بهتر از واکسینه نشدن آن‌ها است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *