مدیتیشن در خانه با ۵ گام ساده – توصیه مربیان برای انجام میدیتشن

مدیتیشن

مدیتیشن

مدیتیشن در خانه

مدیتیشن در خانه را اگر بتوانید با تکنیک های خوب آن انجام دهید، به آرامش شما کمک بسیار زیادی می کند.

پس از یک روز کاری شلوغ و پر استرس، زمانی که به منزل خود باز می گردید، در درجه ی اول می خواهید که بعد از غذا خوردن استراحت کنید.

آرامش مهم ترین چیزیست که بشر همواره به دنبال بوده. برای رها شدن از استرس کار و خستگی بعد از یک روز کاری سخت، به شما مدیتیشن در خانه را پیشنهاد می کنیم.

تفاوت مدیتیشن و مراقبه و تمرکز چیست؟ – به بیانی ساده

با مدیتیشن درمانی می توانید بدن خود را آرام کرده و افکار خود را از پریشانی و بعد وجودی خودتان را از استرس و تنش های روزمره، به صورت کامل رها کنید. با ما در افکار سبز همراه باشید تا گام های مدیتیشن در خانه را به شما آموزش دهیم.

نکات مهم در رابطه با تمرین مدیتیشن در خانه

اولین گام مدیتیشن در خانه: نیاز به محیطی آرام دارید

این محیط آرام در هر جایی از خانه می تواند باشد. یا آشپزخانه، اتاق خواب، هال و پذیرایی و یا حتی در تراس خانه. مهم نیست که دقیقا کجا بهتر است. جایی که آرام و ساکت باشد و حس آرامش را به شما القاء کند. دفعات بعدی نیز می توانید در همین مکان مراقبه کنید.

گام دوم: صاف بنشینید

وضعیت چهار زانو بهترین وضعیت است. پشت خود را صاف کنید و به صورت چهار زانو بنشینید. می توانید حتی بر روی صندلی نیز مدیتیشن در خانه را انجام دهید. اگر بر روی زمین می نشینید حتما نشیمنگاهتان نرم باشد. و جوری نباشد که شما را اذیت کند. بر روی صندلی بصورت دو زانو بنشینید.

گام سوم مدیتیشن در خانه: باید تمرکز کنید

حالا باید چشمان خود را ببندید و باید خود را آرام کنید. در یک لحظه به این فکر کنید که امروز چه چیزی شما را ناراحت کرده است. در یک لحظه آن اتفاقات را جلوی چشمان خود بیاورید و سپس این اتفاقات را به یک گوشه ای از ذهن خود هل دهید. اصلا به جزئیات این اتفاق ها توجهی نکنید.

هدف ما آرامش است. حالا نوبت به نفس کشیدن عمیق است. در این حالت باید به صورت متوالی نفس عمیق بکشید و به صدای دم و بازدم خود گوش دهید. ما با این کار می خواهیم اتفاق بد و هر آنچه که ما را آزار می دهد را فراموش کنیم. پس بهترین کار این است که به صدای دم و بازدم خود گوش دهیم. باید با این کار هر گونه فکر و خیال را از ذهنمان دور کنیم.

در یوگا و مراقبه های پیشرفته از صدایی بی معنی به نام مانترا شروع می کنند تا بر روی آن صدا در ذهن خود متمرکز شوند و فکر و خیال بی خود نکنند. این صدا را باید به صورت مداوم در ذهن تکرار کرد. دقت کنید که این صدا، موزیک آرام و یا موزیکی که از دستگاه پخش شود نیست.صدایی در ذهن است. حالا چوم ما داریم مدیتیشن را در خانه انجام می دهیم، تمرکز بر روی تنفس بهترین گزینه است.

گام چهارم مدیتیشن در خانه: به عمق خود بروید و یا عمیق تر متمرکز شوید

در این حالت شما دارید چند کار را همزمان با یکدیگر انجام می دهید. در این حالت حتما باید چشمانتان بسته باشد. در همین حالت دارید به صدای دم و بازدم خود فکر می کنید و انگاری دارید از بالای سر به خودتان نگاه ی کنید. یعنی در حالت تنفس های پی در پی عمیق، و چشمانی که بسته است به بالای سرتان نگاه کنید. حالا پلک هایتان را در حالی که چشمانتان بسته است به سمت پایین بیاورید و به صدای تنفس خود گوش دهید. چه افکاری در ذهن متبادر می شود؟

به مسیری که اکسیژن ها وارد بینی می شوند و در طول بدن جریان می یابند و به قلب می رسند و تبدیل به کربن دی اکسید می شوند و از بینی شما خارج می شوند. باید این موارد را در ذهن خود تجسم کنید و اگر خیلی واضح تر فکر کنید، متوجه خواهید شد که اکسیژن تازه وارد مغزتان شده است و شش هایتان سبک و پر از هوا شده است.

گام پنجم مدیتیشن در منزل: به عالت اولیه ی خود برگردید

حال باید کم کم از اعضای بدنتان فاصله بگیرید. در این حالت فقط به اکسیژن فکر کنید که در حال وارد شدن به بدن شماست. در همین حین نفس های عمیق بکشید. گام چهارم را مجدد تکرار کرده یعنی از بالا به خودتان نگاه کنید و صدای دم و بازدم و تنفس خود را گوش دهید تا آرام شوید. حالا نگاهتان را از خودتان بردارید و به هیچی فکر نکنید. نفس هایتان را آرامتر کنید و چشمان خود را باز کنید. و با یک لبخند به سوی زندگی بروید.

این پنج گام ساده ی مدیتیشن در خانه را می توانید خیلی راحت انجام دهید. نیازی به مکان خاصی نیست. اگر در مناطق ساحلی زندگی می کنید، می توانید لب ساحل و در کنار دریا مدیتیشن کنید. مراحل را دقیق و با دقت انجام دهید.

توصیه ی ما به شما این است که:

• برای آرامش، شاد تر بودن و مهربان تر بودن حتما در خانه مدیتیشن کنید.

• برای کاهش استرس و اضطراب، در خانه مدیتیشن را انجام دهید.

• برای اینکه خودتان را بهتر بشناسید و به حقیقت وجودی و معنای وجودی خود پی ببرید مدیتیشن کنید.

• اگر بر اثر اتفاقی دچار غم، افسوس، افسردگی و پریشانی خاطر گشته اید، مدیتیشن انتخاب خوبی است. باعث می شود که غم را از خود دور کنید. افرادی که عزیزشان را ازدست داده اند و دچار سوگواری شده اند می توانند مدیتیشن را در خانه را امتحان کنند.

• اگر می خواهید یک کار علمی و مهمی را انجام دهید که به تمرکز احتیاج دارد، حتما قبل از انجام آن کار مدیتیشن کنید.

فواید مدیتیشن در خانه

اگر دانش آموزان مدیتیشن را مرتب در خانه انجام دهند، تاثیرات بسیار زیاد آن را در خود خواهند دید. این تاثیرات شامل موارد زیر می باشد:

• کاهش و کنترل استرس

• افزایش دقت و توجه و تمرکز، بطوری که درس را بهتر می توانند فرا گیرند.

• احساسات خود را بهتر می توانند کنترل کنند. از ناهنجاری ها دوری می کنند و انگیزه ی خود را در کارها می توانند بهتر افزایش دهند.

• افزایش هوش هیجانی

• افزایش احساس همدلی و احترام

• افزایش مقاومت و ظرفیت برای غلبه بر چالش ها

• بهبود فعالیت های جسمی همانند فعالیت های ورزشی و مشارکت در فعالیت های بدنی

• افزایش خلاقیت و همکاری

اگر در خانه مدیتیشن انجام می دهید، حتما نوجوان یا کودک خود را با این نوع آرامش آشنا کنید. زیرا کودکان برای رشد و تمرکز هر چه بیشتر به آرامش بیشتری احتیاج دارند. حتی مراکز مدیتیشن درمانی و باشگاه های یوگا،کلاس هایی را برای کودکان و نوجوانان به صورت مجزا برگزار می کنند. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما سودمند باشد.

منبع:افکار سبز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *