مشاهده‌ی طوفان شنی به بزرگی کشور آمریکا در مریخ!

 تصاویر ارسالی از مدارگرد «MRO» ناسا که به‌دور مریخ می‌چرخد، پرده از وقوع طوفان‌های شنی به بزرگی ایالات متحده‌ی آمریکا در مریخ بر داشت. ناسا می‌گوید: «تصاویر جدید این ماهواره نشان می‌دهد که هر طوفان از ناحیه‌ی «آسیدالیا» در شمال مریخ آغاز می‌شود و سپس به سمت جنوب حرکت می‌کند و اندازه‌ی آن هنگام رسیدن به نیم‌کره جنوبی بزرگ‌تر از اندازه کشور آمریکا است.»
بررسی روزانه‌ی مریخ، توسط ماهواره‌ی MRO، نشان می‌دهد طوفان شنی که اکنون در مریخ در حال شکل‌گیری است، با فاصله‌ی بسیار نزدیکی پس از طوفانی به‌وجود آمده که دو هفته قبل شکل گرفته بود و کم‌کم در حال از بین رفتن است.
«بروس کانتور» متخصص هواشناسی مریخ در مرکز سیستم‌های علمی فضایی مالین در سان‌دیگو، می‌گوید: «عجیب این است که طوفان دوم با فاصله‌ی اندکی از طوفان اول آغاز شده است. اکنون دو دهه است که ماهواره‌های ما به‌طور مداوم الگوی آب و هوایی مریخ را رصد می‌کنند و بسیاری از الگوها برای‌مان قابل پیش‌بینی هستند، اما درست زمانی که فکر می‌کردیم مریخ را می‌فهمیم، سورپرایز دیگری به ما نشان داده است.»
این آژانس فضایی با ترکیب صدها تصویر گرفته شده توسط دوربین ثبت رنگ نصب شده روی ماهواره‌ی مریخ‌شناسی، انیمیشنی حیرت‌انگیز ساخته است که نقشه‌ی کل مریخ را با تغییرات جوی آن، از ۱۸ فوریه¬ی ۲۰۱۷ تا ۶ مارس ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که در آن دو طوفان شن مشاهده می‌شود.
این مسیر توسعه‌ی الگویی رایج در ایجاد طوفان شن در طول بهار و تابستان در نیم‌کره جنوبی مریخ است، جایی که در آن اکنون اواسط تابستان است. ماهواره‌ی مریخ‌شناسی ناسا که در ۱۲ آگوست ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شده است، به دنبال شواهدی است تا ثابت کند که زمانی روی سطح مریخ آب وجود داشته است. این ماهواره با استفاده از ابزار ژرفاسنج محیطی مریخ با نام «MCS» و همچنین با به‌کارگیری ابزاری با نام «MARCI»، به بررسی طوفان‌ها می‌پردازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *