مطالب جعلی در فیس بوک علامت گذاشته میشوند

حساب فیسبوک خود را غیرفعال

فیس بوک ، بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا در پروژه جدید خود قصد دارد تا اخبار جعلی که در این شبکه منتشر میشود را علامت گذاری کند . با اینفو همراه باشید . اخبار و مطالب جعلی هرروز به صورت گسترده و وسیعی در سطح اینترنت تولید و منتشر میشود . این اخبار معمولا در شبکه های اجتماعی بیشترین پخش و مشاهده را دارد ، به همین منظور فیس بوک در نظر دارد تا اخبار و شایعاتی که در این شبکه اجتماعی انتشار می یابد را مدیریت و علامت گذاری کند . 

بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان، در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که قابلیتی برای مبارزه با خبرهای جعلی به سرویس خود اضافه خواهد کرد. در همین راستا، این شرکت کمپینی برای مبارزه با این نوع اخبار راه‌اندازی و اعلام کرده بود که اقدامات زیادی باید به‌صورت تدریجی در این زمینه صورت بگیرد. اولین اقدام فیس‌بوک در این پروژه اخیرا اجرا شده است و خبرهای جعلی، با برچسبی با عنوان Disputed علامت‌گذاری می‌شوند. این عبارت به‌طور کلی به معنای خبرهای مورد بحث و مشکوک با احتمال جعلی بودن زیاد است.

یکی از بارزترین مثال هایی که اخیرا در این شبکه رخ داده است ، مربوط به تلفن هوشمند اندرویدی ترامپ بوده که در این خبر ، منبع آن کاخ سفید درج شده است . اما همانگونه که در عکس زیر میبینید علامت مشکوک در کنار آن به چشم میخورد .

این پروژه و امکان جدید در فیس بوک بسیار کاربردی و مفید به نظر میرسد و به طور واضح میتواند به تمامی کاربران خود اعلام کند که کدام اخبار جعلی و کدامیک قابل اعتماد هستند . در نگاه بعدی به این پروژه میتوان دریافت که فیس بوک این پروژه را به آرامی و دقت هرچه بیشتر جلو میبرد و قصد دارد کم کم با اخبار و مطالب جعلی مقابله و آنها را حذف کند . 

اما روندی که فیس‌بوک برای پیاده‌سازی قابلیت جدید خود اجرا می‌کند، مراحل مختلفی دارد. این مراحل سال گذشته توسط این شرکت شرح داده شد:

  • کاربران فیس‌بوک یا هوش مصنوعی این شرکت، موارد مشکوک در یک متن یا خبر را گزارش می‌کنند.
  • فیس‌بوک، خبر را برای شرکت‌هایی ارسال می‌کند که به‌صورت داوطلبانه، صحت آن‌ها را بررسی می‌کنند.
  • اگر دو شرکت از شرکت‌های بررسی‌کننده، خبر را جعلی تشخیص دهند، برچسب Disputed روی پست گذاشته می‌شود.

در مورد خبری که در ابتدای پست به آن اشاره شد، منبع منتشرکننده‌ی این پست، وب‌سایتی است که به انتشار و پخش خبرهای ساختگی شهرت دارد. اما پروسه برچسب خوردن این خبر، چند روزی طول کشیده است.

آیا فیس‌بوک نباید روندی سریع‌تر برای اجرای این قابلیت به کار گیرد؟ به‌طور حتم پاسخ مثبت است. اما برای اجرای این طرح، باید تمامی اقدامات در داخل شرکت انجام شود. این سیاست با شعار اصلی فیس‌بوک که خود را یک بستر ارتباطی بی‌طرف معرفی می‌کند، متناقض است. به‌طور کلی این شرکت تمایل دارد که قابلیت‌هایی پیاده‌سازی کند و اجرای آن‌ها را بر عهده‌ی خود کاربران یا دیگر شرکت‌ها بگذارد.

نوشته مطالب جعلی در فیس بوک علامت گذاشته میشوند اولین بار در اینفو | دنیای صفر و یک. نوشته شده است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *