معرفی کتاب دانش‌نامه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

کتاب دانش‌نامه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

کتاب دانش‌نامه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

لطفا نگاهی به کلمات زیر بیندازید:

اتلاف برق، بازده تبدیل انرژی، برق فوتو ولتایی، مدیریت انرژی، تخفیف در نرخ برق، ذخیره‌سازی انرژی گرمایی، سوخت‌های زیستی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نرم‌افزارهای مدیریت انرژی، نرخ تصاعدی…

مدتی است که کلمات و مفاهیم بالا را بیشتر می‌شنویم. توجه به انرژی و انتخاب راه‌هایی برای کم‌تر مصرف کردن آن شاید در میان جامعه‌ی مهندسین سابقه‌ی طولانی‌تری داشته باشد اما قریب به سه سال است که نقل هر مجلس مهندسی و غیر مهندسی شده است. از جلسات هیئت دولت و کنفرانس‌ها و همایش‌‌های مختلف انرژی گرفته تا صف نانوایی‌ها و اتاقک‌های تاکسی‌های در ترافیک مانده. هدفمند‌سازی یارانه‌ها یک‌سالگی‌اش را هم گذراند. یک سال پرتلاطمی که مخالفان و موافقان آن با انرژی به بیان نظرات مخالف و موافقشان پرداختند. از همه‌ی آثار بد و خوب این طرح که بگذریم، اهمیت یافتن حامل‌های انرژی-به هر دلیلی- کارکرد مثبت آن محسوب می‌شود. هدفمند‌سازی به خانوارهای ایرانی فهماند که برای رسیدن هر حامل انرژی تا درب منزلشان چه راهی طی شده است و از این حامل‌ها چطور باید استفاده کرد. این امر باعث شد که درانتخاب هرچیزی بهینه‌ بودن مصرف انرژی در آن جزء فاکتورهای اصلی گزینش باشد و توقعی از از فعالین ساختمان بوجود آورد که بیش از پیش و این بار به‌طور واقعی به این مسئله توجه کنند.

کتاب «دانش‌نامه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان» نوشته‌ی مایکل اف.هوردسکی و ترجمه‌ی مهندس محمدرضا افضلی سعی دارد مجموعه‌ای کامل از مفاهیم و اصطلاحات مهم در روش شناسی و فناوری صرفه‌جویی در انرژی باشد. در مقدمه‌ی کتاب درباره‌ی هدف نوشته شدن این کتاب می‌خوانیم:«امروزه فناوری‌های نوین فرصت جدیدی برای روزآمد کردن و افزایش بازده مصرف انرژی فراهم آورده‌اند. در عصر فناوری کامپیوتر و الکترونیک،کنترل‌گرها می‌توانند فعال‌تر باشند و با سرعت بیشتری برای ثبت و تشخیص مشکلات اقدام کنند. با تداوم تجدید ساختار مصرف انرژی در سرتاسر کشور، نیاز روز افزون به دانش تخصصی هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای تولیدکنندگان انرژی، مشاهده می‌شود. نیاز رو به رشد به این نوع دانش تخصصی انگیزه‌ای اصلی نوشتم این کتاب بوده است.» ناشر کتاب درباره‌ی آن می‌گوید:«حامل‌های انرژی در همه جای جهان سرنوشت تقریبا یکسانی دارند، اما در کشور ما هنوز این همسانی به طور کامل تحقق نیافته است. شوک‌های نفتی گذشته برای اکثر کشورها راهگشا بوده است و همین امر باعث توجه بیشتر و در نتیجه نگرش عمیق‌تری نسبت به مسائل این حوزه شده است. در کشور ما به خاطر ارزان و در دسترس بودن حامل‌های انرژی، تعلل و بی‌توجهی اسف‌باری نسبت به بهینه‌سازی مصرف اتفاق افتاده است.اما چندی است که حذف یارانه‌ها و مسائل دیگر اهمیت استفاده بهینه از حامل‌های انرژی را پررنگ‌تر نموده است. کتاب « دانش‌نامه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان» می‌کوشد راه‌های معقول و مناسبی جهت کاهش مصرف انرژی در حوزه‌های سرمایش و گرمایش، روشنایی، حمل و نقل، نیروگاه‌ها و فرایندهای تولید ارائه نماید»

کتاب به صورت دیکشنری یا همان دانش‌نامه عنوان بندی شده است. براساس الفبای فارسی عناوین مربوط به مباحث مهمی از جمله مدیریت انرژی، شبکه‌های کنترل، کنترل‌گرهای ساختمان، تولید برق با توربین‌های کوچک، هم‌تولیدی، سیستم‌های عیب‌یابی و پایش اطلاعات، کیفیت برق، دسترسی از دور با استفاده از وب، پیل‌های سوختی و تولید گسترده‌ی برق طبقه‌بندی شده‌اند.

کتاب از دید ناشر برای اقشار زیر مفید خواهد بود: سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان کلان و همچنین مدیران ارشد اجرایی کشور،‌مدیران صنایع، متخصصین و کارشناسان مختلف بخش‌های صنعتی و مدیران بخش‌های مسکونی؛و نویسنده فکر می‌کند مدیران و مهندسان تاسیسات، مالکان و مدیران ساختمان‌ها، مدیران تدارکات، مدیران و عوامل خرید، مدیران و مهندسان بخش انرژی، شامل مدیران دولتی و DOD در بخش انرژی می‌توانند از آن استفاده کنند.

کتاب شامل راهبردها و موضوعات مرتبط با پرهیز از صرف هزینه‌ی اضافی برای انرژی مثل تولید برق در محل، کنترل هزینه‌ی انرژی در ساختمان، برنامه‌های محدودسازی دیماند(DSM)، شناسایی فرصت‌های مدیریت انرژی شامل استفاده از ابزارهای ممیزی انرژی، سنجه‌های تراز نور، سنجه‌های الکتریکی و ثبت داده‌هاست. این کتاب همه‌ی اطلاعات لازم را در قالب مرجعی فشرده در اختیار خوانده قرار می‌دهد و او را قادر می‌سازد که فرصت‌های واقعی برای استفاده از تجهیزات جدید، روش‌های بهره‌برداری جدید، و فرایندهای جدید برای ارتقای چشمگیر بازده مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های انرژی را را شناسایی و از آن‌ها بهره‌برداری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *