معرفی کتاب ‌طراحی تاسیسات ساختمان با نرم‌افزار Revit MEP(ویرایش دوم)

نرم‌افزار Revit MEP

نرم‌افزار Revit MEP

«چند سال دیگر اگر کسی کامپیوتر بلد نباشد بی‌سواد است» نمی‌دانم حدود ده سال پیش این جمله از کجا پیدایش شد و دهان به دهان نقل شد. شاید برای این بود که بترسیم و زود‌تر سراغ آموختن کامپیوتر برویم.اما این جمله این‌قدر خودش را ثابت کرد که تازگی‌ها دیگر حتی به زبان کسی هم نمی‌آید. کافیست یک‌بار جلوی یک آموزشگاه کامپیوتر بایستید و به دامنه‌ی تفاوت آدم‌هایی که به آن‌جا رفت‌وآمد دارند نگاه کنید تا این ترس را در قشرها و سن‌های مختلف حس کنید.

در همین دنیای تاسیسات معدودند کسانی که دیگر کتاب Capitoline را در دست بگیرند، اگر هم کسی نیازی به آن داشته باشد از فایل‌های کامپیوتری‌اش استفاده می‌کند. کمپانی Autodesk جز اولین شرکت‌هایی بود که نرم‌افزارهایش وارد دنیای مهندسی ایران شد و نرم‌افزار تولیدی‌اش Revit MEP مدتی است که برای طراحی و مدل‌سازی پارامتریک سیستم‌های تاسیساتی یک بنا اعم از سیستم مکانیکی سیستم الکترونیکی، سیستم لوله کشی، سیستم کانال کشی و تهویه مطبوع بصورت پارامتریک نرم‌افزار مفیدی به شمار می‌آید. این نرم‌افزار که از آن به عنوان مهندسی اطلاعات نام‌ می‌برند، با هدف جایگزینی Autodesk به بازار ارائه شد.

مهندس داود محمدی بعد از چاپ کتاب طراحی تاسیسات ساختمان با نرم‌افزار Revit MEP که بر اساس نسخه‌ی ۲۰۰۹ نرم‌افزار بود، کتاب را با ویرایش جدید در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسانده است. وی از مزایای این نرم‌افزار می‌گوید :«به دلیل سه بعدی بودن نرم‌افزار می‌توان تغییرات لازم را بر روی سیستم تاسیساتی  ساختمان با توجه به نیاز، با تسلط کامل اعمال نمود. ،امکان تبادل فایل‌های محاسباتی با فرمت gbXML و DDXML با دیگر نرم‌افزارها،اتصالات لوازمات بهداشتی به بهترین نحو ممکن و با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی آن صورت می‌گیرد. محاسبه قطر مناسب جهت سیستم Piping و کانالها با در نظر گرفتن عوامل بهینه‌سازی و اقتصادی با توجه به در نظر گرفتن سرعت و اصطکاک درون لوله‌ها محاسبه میکند. » نویسنده‌ی کتاب معتقد است  Revit MEP باعث تمرکز بهتر فکر طراح بر روی طرح مهندسی خود می‌گردد. این نرم‌ افزار فرآیند تصمیم گیری رابه نحو چشمگیری ساده نموده و سبب هماهنگی بهتر بین مهندسان مکانیک، معمار، برق و تاسیسات می شود و اشتباهاتی که در حین کار بین تیم‌های مهندسی پیش می‌آید را با ارائه جداولی که می‌توان پارامترهای مورد نظر را باتوجه به نیاز انتخاب کرده ارائه نموده و می‌توان در این جداول که دارای اهمیت خاصی است بیاوریم.

نرم افزار Autodesk Revit MEP با استفاده از ابزارها و امکاناتی که بسیار شبیه به ابزارهایAutoCAD 2010 است ، محیطی برای طراحی هر چه ساده تر و موثرتر نقشه های مکانیکی ، الکترونیکی و لوله کشی برای طراحان حرفه ای را فراهم آورده است. باتوجه به پیشرفت های فراوانی که درزمینه مهندسی اطلاعات ساختمان BIM صورت گرفته است طراحی‌ های نوین از حالت ۳D فراتر رفته به‌طوری‌ که در روش BIM بعدچهارم (زمان) و بعد پنجم (ارزش مالی پروژه) نیز در این نرم‌افزار اضافه گردیده است.  روش های نوینی که در این نرم‌افزار قابل توجه و تامل است، محاسبات دقیق این نرم‌افزار به‌خصوص پارامترهایی (دبی،فشار،سرعت،افت فشار سیال و…) که دارای اهمیت خاصی درکاربردهای مهندسی مکانیک بوده که اینپار پامتر‌ها را باتوجه به نیاز شما ارائه می‌نماید. در قسمت لوله‌ کشی ساختمان شما باانتخاب وسایل بهداشتی جهت لوله‌کشی این نرم‌ افزار بهترین و کوتاهترین آن را که از لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه است ارائه می‌نمایید. در طراحی با این نرم‌افزار، اطلاعات ثبت شده درچند قسمت آورده شده است و به راحتی می توان به آن ها دست یافت. طرح های پیشنهادی در موقعت رسیما مکان دستیابی به بهترین نوع مسیر را به ما پیشنهاد می کند. اتصال عضوهای مختلف در حین طراحی به نحوی است که امکان مزاحمت برای عضو دیگر وجود ندارد، همچنین یکی از موارد مهم  کاربرد در موقع اتصال عضوها، پیشنهاد راه های مختلف اتصال است به‌طوری‌که هیچ کدام ازطرح های پیشنهادی مزاحمتی برای اتصال عضوهای دیگر ندارد.

هر چند نسخه‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ از لحاظ فنی و کاربردی تفاوت چندانی با هم ندارند،‌اما داود محمدی به دلیل تغییرات گرافیکی و تصویری دو نسخه، ویرایش جدید را با ۸ صفحه اضافه در ۳۲۸ صفحه تالیف کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *