مکمل ویتامین دی ضامن سلامت استخوان نیست.

مکمل ویتامین دی، مانع از شکستگی یا ضعیف‌شدن استخوان نمی‌شود و یا اثرات پزشکی معنی‌داری بر تراکم مواد معدنی استخوانی ندارد، چه در دوزهای بالا و چه در دوزهای پایین تاثیری یکسان دارد.
مکمل ویتامین دی مانع از شکستگی یا ضعیف‌شدن استخوان نمی‌شود و تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود نمی‌بخشد. نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، دکتر «مارک بولاند»، پژوهشگر دانشگاه اوکلند، نیوزیلند و همکارانش گفتد: «تاثیرات ویتامین دی بر شکستگی، ضعیف‌شدن و تراکم مواد معدنی استخوان، نامعلوم است؛ به ویژه برای دوزهای بالای ویتامین دی. هدف ما تعیین تاثیرات مکمل ویتامین دی بر شکستگی، ضعیف‌شدن و تراکم استخوان است.»
دانشمندان در این فراتحلیل از داده‌های ۸۱ آزمایش کنترل‌شده‌ی تصادفی استفاده کردند. اکثر آزمایش‌ها، ویتامین دی را به تنهایی بررسی کرده بودند و متعلق به یک سال قبل یا کمتر از یک سال قبل بودند. اکثر آن‌ها شامل زنان بالای ۶۵ سال که در جامعه زندگی می‌کردند و روزانه دوزهایی بیش از ۸۰۰ واحد در روز مصرف می‌کردند، بود.
بیش از نیمی از آزمایش‌ها در جمعیت‌هایی انجام شده بود که غلظت خط پایه‌ی ۲۵-هیدروکسی ویتامین دی در آن‌ها کمتر از ۵۰ نانومول لیتر که کمتر از این مقدار، نشان‌دهنده‌ی پایین بودن میزان ویتامین دی است، بود و تنها ۶ درصد از آن‌ها در جمعیت‌هایی بودند که کمبود ویتامین دی وجود داشت. اکثر آزمایش‌ها دستیابی به غلظت‌های ۵۰ نانومول لیتر یا بیشتر را درمورد غلظت‌های ۲۵-هیدروکسی ویتامین دی گزارش دادند و تقریباً نیمی از آن‌ها دستیابی به غلظت‌های ۷۵ نانومول لیتر در ۲۵-هیدروکسی ویتامین دی را گزارش دادند.
هیچ تاثیر پزشکی معنی‌داری از مکمل ویتامین دی بر شکستگی کلی، شکستگی ران یا تضعیف استخوان‌ها وجود نداشت. شواهد قابل اطمینانی وجود دارد که ویتامین دی، شکستگی‌های کلی، شکستگی ران و تضعیف آن‌ها را تا ۱۵درصد کاهش نمی‌دهد؛ ۱۵درصد حد، آستانه‌ی پزشکی معنی‌دار است.
حتی زمانی که آستانه‌های پایین‌تری ارزیابی شد، هنوز شواهد قابل اطمینانی وجود دارد که ویتامین دی، تضعیف را تا ۷.۵درصد و شکستگی‌های کلی را تا ۵درصد کاهش نمی‌دهد. در تجزیه و تحلیل‌های ثانویه که تراکم استخوان را بررسی کردند، تفاوت‌های کوچکی برای ستون فقرات کمری، گردن و برای کل بدن مشاهده شد، اما هیچ یک از این تفاوت‌ها ارتباط پزشکی نداشتند. به علاوه، این گروه بیش از ۶۰ تجزیه و تحلیل در زیرگروه انجام دادند تا یافته‌های خود را بازبینی کنند.
دکتر بولاند گفت: «فراتحلیل ما دریافت که ویتامین دی، چه در دوزهای بالا و چه در دوزهای پایین، مانع از شکستگی، تضعیف یا بهبود تراکم مواد معدنی استخوان نمی‌شود. بنابراین توجیه کمی برای استفاده از مکمل‌های ویتامین دی برای حفظ یا بهبود سلامت اسکلتی و عضلانی وجود دارد؛ به جز برای پیشگیری از بیماری‌های نادری مانند راشیتیسم و استئومالاسی در گروه‌های پرخطر که می‌تواند به علت کمبود ویتامین دی بعد از قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی، باشد. دستورالعمل‌های بالینی که همچنان به مصرف مکمل ویتامین دی برای سلامت استخوان توصیه می‌کنند، باید تغییر کنند تا بهترین شواهد موجود را منعکس کنند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *