میمون، هرچه سروصدایش بیشتر، اسپرمش کمتر

زیست‌شناسان می‌گویند های‌وهو و غرش زیاد میمون‌های جیغ‌کش ممکن است براى پنهان کردن ضعف باروری‌شان باشد.

مطالعه یک گروه بین‌المللی از دانشمندان نشان داده است که این پستانداران یا صدای بلندی دارند یا بیضه هاى بزرگی و ممکن نیست هر دوی این ویژگی‌ها، در آنها جمع شده باشد.
دانشمندان زمانی این موضوع را کشف کردند که به دنبال درک روند”تکامل صدای فریاد حیوانات” بودند.
آنها حاصل این مطالعه خود را در مجله کارنت بیولوژی (زیست‌شناسی امروز) منتشر کرده‌اند.

آنها با این صداها تلاش می‌کنند دشمنان‌شان را بترسانند و جفت‌های احتمالی‌شان را تحت تاثیر قرار بدهند.
این میمون‌ها برای تولید چنین صداهایی، در حنجره‌شان استخوانی دارند که استخوان لامی خوانده می‌شود و به عنوان یک ابزار تشدید کننده عمل می‌کند.
تارهای صوتی این میمون‌ها مانند تارهای یک ساز است و استخوان لامی نقش بدنه ساز را ایفا می‌کند و اندازه این ساز، با عمق صدای تولیدی از سوی این جانداران ارتباط دارد.
دکتر جک دان از دانشگاه کمبریج که رهبری تیم پژوهشگران درباره این موضوع را به عهده دارد می‌گوید: ” برای میمون‌های ماده، جیغ‌های بم‌تر جذاب‌ترند.”
های‌و‌هو در حرمسرا
دکتر دان و گروه همکارانش در مقایسه میان گونه‌های مختلف میمون‌های جیغ‌کش دریافتند که میان میزان صدایی که این میمون‌ها تولید می‌کنند و بزرگی و کوچکی بیضه‌شان رابطه‌ای وجود دارد.
در واقع میان مجرای صوتی بزرگ‌تر که صدایی با فرکانس پایین‌تر تولید می‌کند و بیضه بزرگ‌تر که اسپرم بیشتر تولید می‌کند، رابطه هست.
دکتر دان می‌گوید گونه‌های مختلف یکى از این دو خصیصه را بسته به شیوه جفت‌گیری‌شان دارند.

در گونه‌هایی که یک میمون نر حرمسرایی از میمون‌های ماده دارد باید با سایر میمون‌های نر بر سر جفت‌گیری رقابت کند، نرها صدای عمیق‌تر و بیضه‌های کوچک‌تر دارند.
در گروه‌هایی که نرهاى بیشتری وجود دارند و رقابت صوتی کمتری وجود دارد، فریادهاى بم کمتر شنیده می‌شود و متقابلا بیضه‌های بزرگ‌تری وجود دارد.
دکتر دان همچنین می‌گوید: “برخی از حیوانات مانند شیرماهی‌ها، خوک‌های آبی و شیرهای دریایی که هیکل بزرگ‌تری دارند، اندام تناسلی‌شان کوچک‌تر است.”
در سال ۲۰۱۲ هم نتیجه مطالعه ای منتشر شده که نشان می‌داد مردانی که صدای‌شان عمیق‌تر است میزان اسپرم‌شان کمتر است.
رئیس این گروه تحقیقاتی می‌گوید اما این اولین بار است که نمونه روشنی به دست آمده و نشان می‌دهد در همه گونه‌ها نسبت بین صدای بلندتر و میزان تولید اسپرم، رایج‌تر از آن آست که پیش از این تصور مى شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *