نتیجه تحقیقی تازه بعد از ۱۵۰ سال

نتیجه تحقیقی تازه بعد از ۱۵۰ سال : حس بویایی انسان حتی از سگ ها هم قوی تر است

تصور اینکه حیوانات قدرت بویایی بهتری از انسان دارند چیزی جز یک افسانه قرن ۱۹ نیست و هیچ پشتوانه ی علمی ندارد.وقتی که بویایی خود را با حیواناتی نظیر و سگ و موجودات صحرایی مقایسه میکنیم فکر میکنیم که حس بویایی این حیوانات از ما بهتر است. اما این چیزی بیش از یک شایعه ی ۱۵۰ساله بدون پشتوانه ی علمی نیست. ‘جان مکگان’ از دانشگاه راتجرز این موضوع را اثبات می کند.

”برای مدت زیادی هیچ کس این ایده را به چالش نکشید، حتی افرادی که کارشان مطالعه ی حس بویایی است. در حقیقت حس بویایی انسان مانند دیگر پستانداران بسیار خوب است. برخلاف منابع پیشین که ادعا میشد انسان قادر به تشخیص ۱۰ هزار بو است، مکگان میگوید که در اصل مادر قادر به تمییز دادن ۱ تریلیون رایحه ی متفاوت هستیم!”

این ایده ابتدا توسط یک جراج و انسان شناس در قرن ۱۹ جا افتاد، تصوری که حتی فروید را هم به اشتباه انداخت تا نتیجه بگیرد که بر اثر این کمبود، انسان به بیماری روانی مستعد تر است. در حقیقت مناطق بویایی در بینی ما و نورون هایی که پیام های عصبی را به مغز منتقل می کنند همسان و هم اندازه دیگر حیوانات است.

“ما قادر به تمیز دادن طیف گسترده ای از بوها هستیم و حتی در بعضی از رایحه ها از سگ نیز شامه ی قوی تری داریم. حالت های رفتاری ما نیز تحت تاثیر حس شامه ی ماست.” حس بویایی ما نقش فراوانی در رفتار و حالات ما بازی میکند: ارزیابی دیگران، انتخاب جفت، یاد آوری غذای مورد علاقه مان، تحریک حافظه و برگشت دادن خاطرات دفن شده از جمله چیزهایی است که بوی قادر به تحریک و تاثیر بر آن هاست.

” با توجه به برخی از تحقیقات از دست دادن یا ضعف شامه فرد با تحلیل حافظه و بیماری هایی مانند آلزایمر رابطه ای مستقیم دارد. امید آن است که در آینده اهمیت و از دست دادن این حس خارق العاده انسان پیش از قبل مورد توجه جامعه پزشکی قرار بگیرد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *