مغز شگفت‌انگیز کلاغ، چوب ماهیگیری طراحی می‌کند

«الکس کاکلینک»، جانورشناس و استاد اکولوژی رفتاری دانشگاه آکسفورد، گفت: «درک اینکه، چگونه ذهنی غیر از ذهن ما می‌تواند کار کند، چالش فکری بزرگی است و به نوبه‌ی خود، جذاب است.» طبق تحقیقات مجله‌ی Scientific Reports، در پروژه‌ای که برای آزمایش مهارت ابزارسازی و گشودن دری برای درک نحوه‌ی کار کرد ذهن حیوانات دیگر طراحی شده بود، کلاغ‌های نیوکالدونیایی به طور ذاتی، دو میله‌ی کوتاه را کنار هم قرار می‌دادند تا چوب ماهی‌گیری بزرگ‌تری بسازند تا بتوانند به غذا دست یابند.
کاکلینک گفت: «ما با مهندسین کار می‌کنیم تا همین مساله‌ای که به پرندگان می‌دهیم را به ربات‌ها بدهیم. امکان ساخت هوش مصنوعی‌ای که بتواند چیزی که شما به آن علاقه دارید را واقعاً بخواهد و بتواند با وسیله‌ای که شما قبلاً به آن فکر هم نکرده‌اید به آن دست یابد را تصور کنید.» کلاغ‌های نیوکالدونیایی به‌طور ذاتی، از ابزار در حیات وحش استفاده می‌کنند. این پروژه که توسط دانشمندان موسسه‌ی پرنده‌شناسی ماکس پلانک سوئیسن در آلمان و دانشگاه آکسفورد، طراحی شده بود، مشکل جدیدی را برای پرندگان ایجاد می‌کرد که باید ابزار جدیدی برای حل مشکل می‌ساختند.
دانشمندان جعبه پازل را به ویژه، برای آزمایش کردن مهارت‌های ابزارسازی کلاغ‌ها طراحی کردند که حاوی غذا در پشت دربی بود که شکاف باریکی در امتداد ته آن ایجاد شده بود. غذا در ته جعبه بود و فقط چوب‌های کوچکی در آنجا وجود داشت؛ این شکاف آن‌قدر کوچک بود که دست یافتن به غذا از آن غیرممکن بود. کلاغ‌ها باید فکر می‌کردند و می‌فهمیدند که چه کار کنند.
چوب‌ها به گونه‌ای طراحی شده بودند که قابل ترکیب بودند؛ یکی از آن‌ها توخالی بود تا چوب دیگر بتواند در آن قرار گیرد و بدون هیچ کمکی، چهار تا از هشت کلاغ توانستند چوب‌ها را به یکدیگر فرو کنند و از آن‌ها، ابزار بلندتری برای بیرون آوردن غذا از جعبه ساختند.
پژوهشگری در کاکلینک، توضیح داد: «آن‌ها هیچ‌وقت این ابزار ترکیبی را ندیده بودند، اما به نوعی می‌توانند ویژگی‌های آن‌را پیش‌بینی کنند. بنابراین می‌توانند پیش‌بینی کنند که اگر چیزی که هنوز وجود ندارد را بسازند، چگونه کار خواهد کرد. سپس می‌توانند آن‌را بسازند و می‌توانند از آن استفاده کنند. این بدان معنی است که ایده‌ی استانداردی که حیوانات همه چیز را تصادفی انجام می‌دهند و با تقویت کردن، آن‌را بهبود می‌دهند، کافی نیست.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *