نقشه جهان نمای ژوزف روزاکشو و نقشه جهان نمای ترسیم کرنلیوس ویتفلایت

نقشه جهان نمای ژوزف روزاکشو (Giuseppe Rosaccio 1598)

photo_2016-06-23_06-10-27

دکتر ژوزف روزاکشو نقشه بردار، جغرافیدان، سفرنامه نویس و پزشک ایتالیایی در قرن ۱۶ علاوه بر ترسیم نقشه هایی از شهرهای اروپایی نقشه جهان نمایی نیز ترسیم کرده که به نام خودش ثبت شده این نقشه بسیار مهم و حاوی اطلاعات ارزشمندی است البته اصل این نقشه با مروری بر خشکیهای ترسیم شده مربوط به هزاران سال پیش بوده است و ترسیم کننده واقعی آن هم نامعلوم است! چرا که همانگونه که پیشتر گفتیم شوربختانه اروپاییان بنا بر یک سنت دیرین منابع و مآخد خود را ذکر نمیکردند و اثری که کپی میکردند را به نام خود امضاء مینمودند.!
به هر روی در این نقشه تمامی جزایر اقیانوسی که برخی از آنها تا همین قرن گذشته هم ناشناخته بود ترسیم شده، قاره کهن سرزمین افسانه ایی همه اقوام و ملل در قطب شمال همچون گلی هنوز شکوفا است و نابود نشده است ! که همین قدمت نقشه را به بیش از ده هزار سال پیش میرساند.! همچنین جزیره معروف فاره که نویسنده گمنام حدود العالم آنرا در تقاطع خط راست ( استوا) با نیمروز (خطی که از خراسان میگذشته) موقعیت یابی کرده و امروز اثری از آن نیست در این نقشه کاملا»مشخص است. و نیز مجمع الجزایر ماداگاسکار در این نقشه به تمامی مشخص است اما امروز بسیاری از این جزیره ها به زیر آب فرو رفته اند.! در این نقشه همچنین دریای مازندران انقدر بزرگ است که علاوه برآنکه دریای خوارزم را بلعیده به دریای سیاه هم بسیار نزدیک شده است.! شبه جزیره کالیفرنیا بسیار پهن تر از امروز مشخص شده با توجه به خشکیهای قطب جنوب و جزایر فراوان در این نقشه این احتمال میرود که شاید این نقشه حتی در عصر یخبندان که آبهای اقیانوسی در حد اقل سطح تراز خود بوده اند تهیه شده باشد.! یا به نوعی از آن نقشه ها کمک گرفته شده باشد.!
از سویی به نظر میرسد اصل این نقشه که تمامی جزایر اقیانوسی و قاره های گمشده زمین را ترسیم نموده نمیبایستی صرفا» با نقشه برداری تهیه شده باشد چرا که نقشه برداری اقیانوسی و قاره ایی بدون دید هوایی و داشتن نقشه های ماخذ جها نما، امروزه هم کار بسیار مشکلی است.! به احتمال زیاد دید نقشه روزاکشو هوایی بوده و آن بعدا» روی نقشه های کاغذی تسطیح شده است وبه مرور از روی آن کپی شده و از دقت اولیه نیز کاسته شده است اما چگونه بشر در دهها هزار سال پیش به چنین تکنولوژی پیشرفته ایی دست یافته است؟! یا حداقل توان دریانوردی و نقشه برداری دقیق در پیرامون جهان را داشته است؟

نقشه جهان نمای ترسیم کرنلیوس ویتفلایت Cornelis Wytfliet در سال ۱۵۹۸

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *