نمادهای مقدس عصر سنگ ( عصر حجر )

نماد عصر حجر

در خلل دوران پارینه سنگی ( ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ سال پیش از تاریخ ) اجداد دور ما غالبا از دیوار غارها و رویه ی صخره ها برای به تصویر کشیدن افکار و تجربیاتشان استفاده می کرده اند .

در دورانی که شکار و تلاش برای بقا بر زندگی انسان حکمفرما بوده این تصاویر می بایست بیشتر شامل اشکال حیوانات، جنگجویان و مراسم آیینی باشد . اما با این حال شمار زیادی نیز نمادهای عجیب مکررا در آثار عصر سنگ در نواحی مختلف دنیا به چشم می خورد . مارپیچ ، مثلث ، زیگزاگ و شکل چاپی دست اشکال عمده ای هستند که در ترسیمات دیواری غارهای اروپا، امریکا، آسیا و اندونزی وجود دارند. پرسشی که با دیدن این تصاویر به مطرح می شود این است که آیا اجداد ما از این نمادها برای ارتباط از طریق تصویر استاده می کرده اند .

قدیمی ترین ژیوگلیفی که تا کنون به ثبت رسیده است در غارهای ال کاستیلو و التمیرا در اسپانیا یافت شده و مربوط به ۳۴هزار تا ۳۹هزار سال پیش است که شامل نقاطی از خاک سرخ و اشکالی چماق مانند می باشد.

پژوهشگر هنر غار ۲۸ نماد مهم را که مکرر و پیوسته در دور دنیا نمایان شده اند را به ثبت رسانده است. امکان کشف رمز دقیق این نمادها وجود ندارد اما بنظر میرسد تکرارشان در سرار دنیا حاکی از مفهوم ارزشمند مشترکی باشد که توسط این نمادها به رمز درآمده است. آنچه اکنون می دانیم این است که در بیشتر موارد این نمادها در پیوند با یک حیوان هستند .دلالت بر زبان شمنی دارد با توجه به تحقیقات انسان شناسی درمورد شمنها اکنون میتوانیم نگاهی اجمالی به اندیشه های این انسان های روحانی که ده ها هزار سال به هنر و مهارات جادویی خود ممارست داشته اند بیندازیم .

آن ها با آگاهی زیادی با عوالم روحانی که معتقد بودند در هرچیزی بر روی زمین، چه زنده و چه غیر زنده وجود دارد در ارتباط بوده اند. شمن ها می توانستند با تمام ارواح ارتباط برقرار کنند از انسان و حیوان گرفته تا صخره و درخت . گفته می شود در شب قدرت هایشان حساستر می شده و شاید هیچ قلمروی به اندازه ی دنیای زیرزمین برای قدرت هایشان مساعدتر نبوده است. غارها و سردابهای زیرزمینی در تاریکی بی پایان بوده اند. بنابراین شاید از دنیای زیرزمین به عنوان دروازه ای بین دنیاهای زندگان و مردگان استفاده می شده است .

احتمالا این رهبران روحانی تمایل داشته اند اندیشه هایشان را که به راحتی در فرم فیزیکی قابل وصف نبوده اند با دیگران درمیان بگذارند .

. با در نظر گرفتن این امکان میتوان گفت این اشکال هندسی اندیشه های انتزاعی و یا مفاهیم و تصورات کلی درباره ی تصرف و مالکیت حیوانات ، توصیف و شرح خلسه هایشان ، فرورفتن و شفا دادن ( ابزارهای رفت و آمدشان) .
بسیاری از شمن ها از مواد روان گردان ( قارچ های سیلوسیبین، مسکال، آیاهواسکا ) برای ورود به جهان روحانی استفاده می کنند. این روحانیون اغلب الگوهای عجیبی مانند ضربدر، نقاط، زیگزاگ و خطهای موجی که در جلوی چشمانشان ظاهر می شود را وصف می کنند . آیا ممکن است این ژیوگلیف ها تصویرنمایی از آنچه آنها در حالت خلسه میدیده اند باشد ؟ متاسفانه هیچگاه در نخواهیم یافت .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *