هاوکینگ: اکتشافات فضایی کلید نجات بشریت است

استیون هاوکینگ دانشمند برجسته بریتانیایی که تمام عمر خود را وقف مطالعه فضا کرده است خواستار آن شده که برای آینده و بقا بشریت اکتشافات فضایی ادامه پیدا کند.

این دانشمند هفتاد و یک ساله گفت که بدون گریز از مرزهای سیاره ضعیف و آسیب پذیر ما بعید است که بشریت بتواند هزار سال دیگر به بقا خود ادامه دهد.

هاوکینگ این مطالب را چند روز پیش به هنگام بازدید از یک مرکز تحقیقات پزشکی و در جمع پزشکان، محققان و پرستاران این آزمایشگاه عنوان کرد.

حدود پنجاه سال پیش زمانی که آقای هاوکینگ مشغول تحصیل در دانشگاه کمبریج بود پزشکان ابتلای وی به بیماری تخریب و زوال سیستم عصبی را تشخیص دادند. از آن زمان وی به مرور کارکرد بخش زیادی از اندامهای بدن خود را از دست داده است و به کمک دستگاه ویژه ای به زندگی خود ادامه می دهد.

وی در توضیح وضعیت جسمی خود یادآوری کرد که ابتدا با شنیدن این خبر چنان افسرده شده بود که حتی تصمیم گرفت تحصیلات خود را رها کند ولی بعدها تمام و قت و انرژی خود را به مطالعات علمی اختصاص داد.آقای هاوکینگ در بخشی از سخنان خود گفت:« اگر بتوان کارکرد فضا را شناخت می توان آن را به شکلی کنترل کرد.

استیون هاوکینگ که از نظر علمی به خاطر مطالعات و اکتشافات خود در زمینه بخشهای ناشناخته فضا موسوم به حفره های سیاه و منشاء پیدایش کهکشانها اعتبار ویژه ای دارد در عین حال با نوشتن کتابهای متعددی که فروش بسیار زیادی داشته اند توانسته است بخشی از این دستاوردهای علمی را در اختیار عموم مردم و علاقمندان قرار دهد.

یکی از کتابهای وی به نام « یک تاریخ مختصر از زمان» بیش از ده میلیون نسخه فروش رفته است. وی سخنرانی اخیر خود در این مرکز مطالعات پزشکی را زیر عنوان « یک تاریخ مختصر از من » ایراد کرد. این مرکز مطالعات پزشکی در مورد بیماری تخریب و زوال سیستم عصبی انسان تحقیق می کند، یعنی همان بیماری که آقای هاوکینگ به آن مبتلا است.

هاوکینگ به نسبت سایر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند وضعیت بهتری داشته و بیشتر زنده مانده است. این بیماری بیش از هر نقطه دیگر سلولهای مغز و رشته های عصبی در نخاع را مورد حمله قرار داده و تخریب می کند. عوارض آن از دست دادن کنترل و کارکرد ماهیچه ها است که به مشکلات جدی در زمینه تنفس، تکلم و حرکت دادن مفاصل منجر می شود. هنوز درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده و معمولا افرادی که به آن مبتلا می شوند بیشتر از ده سال عمر نمی کنند.

استیون هاوکینگ که به طور دائم تحت مراقبت های ویژه قرار دارد فقط با حرکت دادن گردن خود می تواند ارتباط برقرار کند . او به وسیله یک کامپیوتر ویژه ای که با نیازهای جسمی وی برنامه ریزی شده است می تواند آنچه را که در ذهن اش می گذرد به صورت صدای کلماتی که توسط یک روبات تولید می شود بیان کند.

با وجود همه مشکلات جسمی آقای هاوکینگ همواره به فعالیت های خود ادامه داده است. وی حتی در سال ۲۰۰۷ در یک سفر هوایی شرکت کرد که در آن محیطی شبیه شرایط بی وزنی ناشی از فقدان نیروی جاذبه در فضا خلق می شود و شرکت کنندگان در آن عملا در محیط معلق می مانند.

هاوکینگ در بخش دیگری از سخنرانی اخیر خود به حاضرین توصیه کرد که به جای نگاه کردن به آنچه که زیر پاهای آنهاست باید به آسمان و ستاره ها نگاه کنند. وی افزود:« زندگی هر چقدر هم دشوار باشد همواره می توان کاری و یا چیز دیگری پیدا کرد که در آن موفق باشید.»

رییس این مرکز تحقیقات پزشکی که در مورد بیماری ای که آقای هاوکینگ به آن مبتلا است تحقیق می کند گفت که دقیقا نمی دانند که چطور این دانشمند بریتانیایی با وجود پنجاه سال ابتلا به این بیماری هنوز زنده و فعال است.

وی افزود موارد دیگری بوده که بیماران حدود ده سال و یا کمی بیشتر زنده مانده اند ولی ادامه زندگی با این بیماری به مدت پنجاه سال واقعا استثنایی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *