همه چیز درباره لایه برداری پوست

 

لایه برداری پوست

لایه برداری یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای پوستتان انجام دهید. با این کار، سلولهای مرده پوست را کنار می‌زنید تا سلولهای جدید، صحیح و سالم جای آنها را بگیرند. همچنین با از بین بردن تکه‌های خشک پوست، منافذ پوست را تمیز نگاه داشته و احساس فوق العاده‌ای برایتان بوجود خواهد آورد.

اما باید مراقب باشید و نوع پوستتان را هم مد نظر داشته باشید. انجام نادرست این کار، بیشتر از اینکه فایده‌ای داشته باشد، به پوستتان آسیب می‌زند. برای اینکه یاد بگیرید چطور بصورت صحیح از پوستتان لایه برداری کنید، با دو متخصص با دیدگاه‌های مختلف گپی زده‌ایم، متخصص پوست نیویورکی، دکتر مگان اوبراین، و مؤسس برند محصولات مراقبت از پوست Indie Lee، دکتر ایندی لی.

محصول آرایشی خود را بشناسید

نخست، اصول کار! دو نوع اصلی لایه بردار وجود دارد، فیزیکی و شیمیایی. لایه بردارهای فیزیکی محصولاتی هستند که با تماس با سطح پوست، سلولهای مرده را کنار می‌زنند، که معمولا به کمک دستها هم این کار انجام می‌شود. هر چیزی از لایه بردارهای حاوی شکر یا نمک، تا برسهای لایه بردار، در دسته‌ی لایه بردارهای فیزیکی قرار می‌گیرند.

لایه بردارهای شیمیایی، شامل ماسکهای صورت و محصولاتی هستند که پوست مرده را بوسیله ترکیبات فعال مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی یا بتاهیدروکسی کنار می‌زنند. اینها معمولا در فرم کرم تولید می‌شوند و سلولهای خشک را روی سطح پوست از بین می‌برند.

نوع پوست خود را تعیین کنید

نوع پوست شما، تعیین کننده‌ی این است که چه نوع محصولاتی برای شما مناسب ترند. بنابراین هم به بهترین نتایج دست پیدا خواهید کرد و هم مانع آسیب دیدن پوستتان خواهید شد. هریک از متخصصان ما بر اهمیت شناخت نوع پوست پیش از شروع برنامه‌ی لایه برداری تاکید دارند.

دکتر اوبراین و دکتر لی، موافقند که برای پوست حساس، خشک یا دارای جوش، لایه بردارهای شیمیایی روش مناسب‌تری هستند. چرا که لایه بردارهای فیزیکی خشن، می‌تواند سبب آسیب به پوست‌های حساس شوند. اگر پوست شما جزو پوست‌های حساس و مستعد آکنه نیست، لایه بردارهای فیزیکی بهترین گزینه برای دستیابی به پوستی نرم و صاف هستند.

دانستن نوع پوست تنها برای انتخاب نوع لایه بردار مهم نیست. بلکه برای اطمینان از عدم لایه برداری بیش از اندازه نیز اهمیت دارد.

دکتر اوبراین توصیه می‌کند که افراد دارای پوست خشک و حساستر، تنها می‌توانند چند مرتبه در هفته لایه برداری کنند. افراد با حساسیت پوستی کمتر می‌توانند هر شب یا یک روز درمیان از پوستشان لایه برداری کنند.

روتینی را امتحان کنید، و ببینید پوستتان چه واکنشی نشان می‌دهد. اگر هرگونه علائمی از آسیب را مشاهده کردید، ترتیب و دفعات لایه برداری‌تان را تغییر داده و یا محصول لایه بردار دیگری را انتخاب کنید.

بررسی واکنش‌های پوستی خیلی مهم است، چرا که ممکن است آسیبی دائمی به پوستتان وارد کنید. دکتر اوبراین هشدار می‌دهد که لایه برداری بیش از حد، می‌تواند نقش محافظتی پوست را به خطر انداخته و آن را مستعد حساسیت، قرمزی و خشکی بیشتر کند که اصولا همان چیزی است که سعی در مقابله با آن را دارید!

وسایل بهداشتی‌تان را مرتبا تمیز کنید

دکتر لی، معتقد است از هر ابزاری که استفاده می‌کنید (برس صورت، اسفنج، لیف و…) تمیز نمودن آن پس از هربار استفاده و نگهداریش در محلی خشک و استریل، بسیار مهم است. چرا که باکتری‌ها به آسانی روی این چیزها رشد می‌کنند و اگر بهداشتشان را رعایت نکنید، بجای بهتر شدن پوستتان، با رشد باکتری‌ها مواجه خواهید شد!

تمیز کردن برس خیلی آسان است: از یک شوینده‌ی ملایم مانند شامپو بچه و مقداری آب گرم (آنقدری که دستتان را نسوزاند) استفاده کنید تا کف بوجود بیاید. با انگشتانتان همه‌ی موهای برس را پاک کنید تا هیچ گونه چرک و آلودگی بر روی باقی نماند، سپس آن را کاملا آبکشی کنید و اجازه دهید برس قبل از استفاده‌ی دوباره کاملاً خشک شود.

پس از لایه برداری، پوستتان را مرطوب و از آن محافظت کنید

کمی مرطوب کردن پوست، پس از لایه برداری مهم است. دکتر اوبراین توضیح می‌دهد که پس از لایه برداری، پوست، حساس می‌شود. او توصیه می‌کند که برای پوستهای حساس وخشک‌تر، از کرم‌های قویتری استفاده کنید. در هوای گرم و یا برای پوستهای چرب‌تر، لوسیون یا یک سرم ملایم کافی است. اگر از لایه‌بردار شیمیایی استفاده می‌کنید، این مرحله را فراموش نکنید، حتی اگر هیچ سایشی روی پوستتان صورت نگرفته باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب نیز حیاتی است. دکتر لی به ما می‌گوید که پوست شما ممکن است تا یک هفته پس از لایه برداری، باتوجه به میزان خشن بودن محصول لایه‌بردار، یا حجم لایه برداری، به نور خورشید حساس باشد. پس درطول روز همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار هم آنرا تجدید کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *