پاپ خواستار اقدام فوری برای نجات کره زمین شد

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک پنج‌شنبه ۱۸ آوریل خواستار اقدام فوری برای نجات کره زمین و جلوگیری از نابودی محیط زیست شد.

پاپ فرانسیس ۷۸ ساله پیام محیط زیستی خود را در قالب نامه تعالیم که یک سند تاریخی است منتشر کرد

پاپ فرانسیس ۷۸ ساله پیام محیط زیستی خود را در قالب نامه تعالیم که یک سند تاریخی است منتشر کرد

پاپ فرانسیس رهبران جهان را به شنیدن «فریاد زمین و فریاد فقرا» فراخواند و از کلیسای کاتولیک در سراسر جهان خواست در جنجال سیاسی درگرفته برسر تغییرات آب و هوا مداخله کند.

به گزارش رویترز، پاپ فرانسیس در اولین سندی که ویژه معضل محیط زیست صادر کرده، خواستار «اقدام قاطع و عاجل» برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و گرمایش کره زمین شده است. او همصدا با بسیاری از دانشمندان علت اساسی گرمایش زمین را فعالیت انسان‌ها اعلام کرد.

این بخشنامه حدودا ٌ۲۰۰ صفحه‌ای در قالب «نامه تعالیم» نوشته شده و بخش بزرگی از آن «در باب مراقبت از خانه مشترک ما» انتشار یافته است.

نامه تعالیم مهمترین متنی است که پاپ خطاب به اسقف‌های اعظم جهان صادر می‌کند. بخش‌هایی از این متن زودتر از موعد مقرر اعلام آن به مطبوعات درز کرده بود.

در تقبیح محافظه‌کاری و مانع‌تراشی

پاپ در بخشی از سخنان خود خواستار پایان دادن به شیوه‌های زندگی تجملی و مصرف‌گرا در کشورهای ثروتمند شده و از آنها با نام شیوه‌های «دم دستی و سطحی» یاد کرد. او همچنین به «نگرش‌های مانع‌تراشانه» بر سر مسئله محیط زیست اشاره کرد و خواستار پایان بخشیدن به این نگرش‎ها شد.

بسیاری منظور پاپ از نگرش‌های مانع‌تراشانه را «جمهوری‌خواهان در آمریکا» می‌دانند.

در کنفرانس خبری که بخش‌هایی از این سند تاریخی در آن توسط «کاردینال پیتر ترکسن»، دوست و همکار صمیمی پاپ ارائه شد، انتقاد سیاست‌مداران آمریکایی پیش از انتشار این متن نیز مطرح شد. به نظر می‌رسد سخنان بحث‌برانگیز پاپ باعث خشم بسیاری از این محافظه‌کاران شده و آنها پاپ را به خاطر دخالت در مسائل علمی و سیاسی سرزنش کرده‌اند.

تلاش برای تأثیر بر اجلاس آتی پاریس

با این حال، بسیاری از دانشمندان، سازمان ملل متحد و فعالان محیط زیست سخنان اخیر پاپ را ستایش برانگیز دانسته‌اند.

پاپ ۷۸ ساله آرژانتینی، دراین متن «کوته‌نظری قدرت سیاسی» در میان سیاستمداران را تقبیح کرده و خواستار دوراندیشی در اقدامات محیط زیستی شده است. دراین متن آمده :«بسیاری از کشورهایی که منابع افزون و قدرت سیاسی و اقتصادی بیشتری نسبت به سایرین دارند، بر سر مشکلات نقاب می‌گذارند و علائم این مشکلات را مخفی می‌کنند.»

پاپ فرانسیس این استدلال را که می‌گوید «درنهایت تکنولوژی بر مشکلات زیست‌محیطی و فقرو گرسنگی و فلاکت جهانی فائق خواهد آمد» را رد کرد و حل و فصل این مشکلات را با «رشد بازار» ساده‌انگارانه خواند.

بسیاری براین باورند که پاپ با انتشار این متن می‌خواهد به اجلاس تغییرات آب‌و هوایی امسال در پاریس جهت داده و بر آن تأثیرگذار بگذارد. پیش از این نیز پاپ با میانجگری در بهبود رابطه میان آمریکا و کوبا خود را به عنوان یک بازیگر دیپلماتیک در عرصه جهانی نشان داده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *