پاک کردن انواع لکه روی فرش

فرش

پاک کردن انواع لکه روی فرش + بررسی چند محلول شوینده خانگی

 

تلاش برای جلوگیری از لکه شدن فرش کاملا بیهوده است و در طولانی مدت بالاخره یک روز شما را خسته می‌کند. گرچه بروز لکه روی فرش بستگی به میزان استفاده شما از این کفپوش دارد؛ اما در هر صورت لکه‌ها مشکلات شایعی هستند که شما را مجبور می‌کنند برای یک بار هم که شده در طول سال از خدمات حرفه‌ای شستشوی فرش و قالی استفاده کنید. البته این حالت فقط زمانی رخ می‌دهد که به محض ایجاد لکه روی فرش اقدام به تمیز کردن آن نکنید و اجازه دهید ماده ریخته شده روی فرش خشک و ماندگار شود.

 

اما اگر بتوانید با یکی از روش‌هایی که در ادامه به عنوان تکنیک‌های پاک کردن انواع لکه روی فرش به آنها اشاره شده است مشکل را هر چه سریع‌تر رفع کنید؛ نیازتان به شستشوی فرش کاملا مرتفع می‌شود و فقط باید زمانی اقدام به شستن فرش‌ها کنید که کاملا و به صورت یک دست آلوده و کثیف شده‌اند. با یادگیری این روش‌های عالی که هر کدام مخصوص یک نوع لکه خاص هستند؛ دیگر نیازی نیست که به خاطر یک لکه کوچک، کل فرش را بشویید.

 

روش‌های ساده و کارآمد برای پاک کردن انواع لکه روی فرش

بهترین محلول لکه‌بر فرش، چه از نوع صنعتی و چه از نوع خانگی، شوینده‌ای است که متناسب با ترکیبات ماده‌ای باشد که موجب ایجاد لکه شده است. با این حساب می‌توان گفت که لکه چربی را نمی‌توانید با همان شوینده و روشی که لکه خون را تمیز می‌کنید از بین ببرید.

 

انتخاب تکنیک و محلول لکه‌بر مناسب، هم روی نتیجه کار تاثیر مثبتی دارد و هم باعث می‌شود که در بازه زمانی کوتاه‌تر و با تلاش کمتری لکه را از بین ببرید. بنابراین اگر چیزی روی فرش شما ریخته و باعث لکه شدن آن شده است؛ فقط کافیست که نام ماده‌ای که لکه را ایجاد کرده تشخیص دهید. سپس می‌توانید با استفاده از یکی از روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم؛ مشکل را به صورت دائم و بسیار موثر حل کنید.

 

لکه خون

هرگز برای تمیز کردن لکه خون از روی بافت فرش، از آب گرم استفاده نکنید. اگر دمای آب بالا باشد لکه ماندگار می‌شود. هر چقدر آبی که برای از بین بردن این جنس لکه استفاده می‌کنید خنک‌تر باشد؛ نتیجه نهایی بهتر خواهد شد. برای از بین بردن لکه خون از روی فرش، یک سطل کوچک زیر فرش درست در محلی که لکه شده قرار دهید و روی آن آب سرد بریزید و با دست فشار دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید که خون کاملا از بافت فرش خارج شود. آب گازدار شیرین نشده و خنک نیز شوینده مناسبی برای از بین بردن خون تازه‌ای است که روی فرش ریخته است. بعد از آبکشی فرش، روی محل مرطوب را با یک پارچه تمیز آب‌گیری کرده و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.

 

لکه موم شمع

موم ماده‌ای است که با سرد شدن به شکل جامد در می‌آید. بنابراین دقیقا مانند لکه آدامس، راه حل از بین بردن لکه ناشی از ریختن موم شمع روی فرش نیز یخ است. یک کیسه پلاستیکی را با یخ قالبی پر کرده روی محل لکه شده قرار دهید. بعد از چند دقیقه که موم خشک شد؛ با یک کارد پنیرخوری و خیلی آرام آن را از الیاف فرش جدا کنید. اگر اثری از موم روی فرش ماند؛ بسته به جنس الیاف فرش می‌توانید از شامپو فرش یا مقداری الکل که روی تکه‌ای پنبه ریخته‌اید برای از بین بردن بقایای این لکه استفاده کنید.

 

لکه شکلات

اگر شکلاتی که روی فرش ریخته ذوب شده است؛ مانند تکنیکی که در بالا به شما آموزش دادیم ابتدا با یک کیسه یخ سعی کنید شکلات را از حالت مایع به حالت جامد درآورید. سپس نیاز به یک چاقوی کره‌خوری دارید که به کمک آن بتوانید شکلات جامد شده را از سطح فرش جدا کنید. اگر بعد از انجام این مرحله، هنوز اثری از شکلات روی فرش مانده است؛ ¼ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با ۱ فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک تکه پارچه سفید این شوینده خانگی را با حرکت آهسته دست روی لکه بمالید. اجازه دهید محلول حداقل به مدت پنج دقیقه روی فرش بماند تا اثر کند. بعد از این می‌توانید با یک پارچه تمیز، فرش را اصطلاحا آبکشی خشک کنید.

 

لکه چربی

بسیاری از مواد غذایی که ما در طول روز استفاده می‌کنیم؛ مملو از چربی و روغن است. بنابراین این ماده رایج‌ترین دلیل ایجاد لکه روی انواع کفپوش به حساب می‌آید. می‌توانید از جوش شیرین به عنوان پاک‌کننده خانگی برای از بین بردن لکه‌های چربی استفاده کنید. مقداری جوش شیرین روی لکه بپاشید و بگذارید شش ساعت همانجا بماند. بعد ذرات این پودر را با استفاده از جارو برقی از دل فرش خارج کرده و با پارچه‌ نمناک پاک شود.

 

لکه قهوه و چای

برای از بین بردن لکه‌های ایجاد شده بر اثر ریختن قهوه یا چای روی فرش، بسیاری از متخصصان قالیشویی توصیه می‌کند که از ترکیب ۲ قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن با ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی استفاده کنید. البته این محلول خانگی برای هر نوع فرشی مناسب نیست. چرا که پراکسید هیدروژن یک ماده لکه‌بر قوی است و ممکن است استفاده از آن به عنوان روشی برای پاک کردن انواع لکه روی فرش باعث تغییر رنگ شود. اما اگر فرش‌تان حساسیت به این ماده ندارد؛ کافیست که این محلول را با استفاده از اسکاچ یا یک پارچه تمیز و نرم روی محل لکه شده بمالید و بعد از چند دقیقه آن را آبکشی کنید.

 

لکه ادرار

ادرار جزء نجاسات است و پاک کردن شرعی آن نیاز به رعایت اصول خاصی دارد. بهترین زمان برای از بین بردن اثرات ادرار از روی فرش، همان دقایق اولیه ایجاد لکه است. برای از بین بردن این لکه، یک سطل کوچک زیر محل لکه شده قرار دهید و سه بار محل را آبکشی کنید. سپس برای تمیزی بیشتر و از بین رفتن بوی این ماده، کمی مایع ظرفشویی روی فرش بریزید و با تکه‌ای پارچه آن را پخش کنید. برای آبکشی نیز مجددا باید روی محل مستقیما آب بریزید. از آنجایی که در قالیشویی ها اصول آبکشی شرعی به طور کامل رعایت می‌شود؛ برای از بین بردن لکه ادرار هیچ روشی بهتر از استفاده از خدمات این مراکز نیست.

 

چند نکته مهم در مورد روش‌های خانگی از بین بردن لکه فرش :

برای پاک کردن انواع لکه روی فرش فقط اطلاع از شوینده و تکنیک مناسب نیست که اهمیت دارد؛ بلکه باید در این مورد چند نکته ضروری زیر را نیز در نظر بگیرید:

 

• اگر فرش‌تان دستباف و حساس است؛ هرگز از روش‌های شیمیایی و خانگی برای تمیز کردنش استفاده نکنید.

 

• هر نوع شوینده‌ای که برای پاک کردن انواع لکه روی فرش به شما توصیه می‌شود را قبل از استفاده روی گوشه‌ای از فرش تست کنید.

 

• هر ماده‌ای که لقب خانگی را یدک می‌کشد مناسب برای شستشو هر مدل فرشی نیست. به عنوان مثال سرکه یک ماده اسیدی است که ممکن است به بافت برخی از فرش‌ها آسیب وارد کند.

 

• اگر برچسبی پشت فرش وجود دارد؛ ابتدا آن را مطالعه کرده و سپس اقدام به تمیز کردنش کنید. روی این برچسب اطلاعات مفیدی در مورد شوینده مناسب و دمای آبی که باید فرش با آن شسته شود وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *