پایان یک ماموریت ۲۰ ساله؛ فضاپیمای کاسینی بر فراز سیاره کیوان سوخت

کاسینی در مدار سیاره کیوان

کاسینی در مدار سیاره کیوان

فضاپیمای کاسینی ناسا روز جمعه ۲۴ شهریور طبق برنامه بر فراز سیاره کیوان متلاشی شد تا بدین ترتیب به ماموریت ۲۰ ساله آن پایان داده شود.

پیام‌هایی که حکایت از نابودی این کاوشگر داشت ساعت ۷ و ۵۵ دقیقه صبح جمعه دریافت شد در حالی که ۸۳ دقیقه قبل از آن در جو سیاره کیوان آتش گرفته و سوخته بود.

کاسینی تنها کاوشگری بود که در ۲۰ سال گذشته تصاویر و اطلاعات بسیاری از این سیاره به زمین مخابره کرده بود، که در نهایت با پایان سوخت آن، ماموریتش نیز به اتمام رسید و همچون شهاب سوخت.

کاوشگر کاسینی اولین بار در سال ۲۰۰۴ همراه با روبات کاوشگر دیگری به نام هویگنز به مدار سیاره کیوان رسید. کاسینی در مدار این سیاره باقی ماند ولی هویگنز در اوایل سال ۲۰۰۵ روی تیتان، بزرگترین قمر منظومه شمسی که به دور کیوان می‌چرخد، فرود آمد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که برای خداحاقظی با کاوشگر کاسینی یک اپرای عظیم ولی طنزآمیز ساخته شده است.

رابرت پیکاردو یکی از بازیگران مجموعه تلویزیونی قدیمی «پیشتازان فضا» گفت اشعار این اپرا را چند هفته پیش ظرف یک دقیقه سروده است. این اثر به نام «اپرای کاسینی» در نتیجه همکاری او با مدیر هنری انجمن سیاره‌شناسی خلق شده است.

رابرت پیکاردو اشعار این اپرا را بر اساس موسیقی اپرای «ریگولتو» اثر وِردی تنظیم کرده که بسیار مشهور است.

او گفت با وجودی که ماموریت ۲۰ ساله کاوشگر کاسینی «یک موفقیت جدی» بوده اما این اپرا بدون شک کمدی است.

رابرت پیکاردو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «هیچ تراژدی در کار نیست. همه‌اش چیزهای خوب است. همه چیز از ماموریت ناسا و مجموعه تلویزیونی پیشتازان فضا گرفته تا ساندویچ گوشت بوقلمون و پنیر سوئیسی بالاخره به پایان می رسند».

ارل میز، مدیر ماموریت کاسینی در ناسا، این نمایش را بسیار دوست دارد. او روز چهارشنبه در یکی از مراکز ناسا در پاسادنا به خبرنگاران گفت: «مایه دلگرمی ماست. بخشی از ماموریت ما برقراری ارتباط بیشتر بین مردم با سیاره کیوان است. کار ما صرفا علم برای برج عاج نیست. این تلاش‌ها برای بشریت است، برای این است که همه بتوانند به این پرواز بپیوندند. با ما بیایید که این سفر خارق‌العاده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد هدف رابرت پیکاردو نیز همین بوده است. او که همیشه هم به فضا و هم اپرا علاقه فراوانی داشته در مجموعه تلویزیونی «پیشتازان فضا» نقش دکتر هولوگرافی را بازی می‌کرد که گاه آواز می‌خواند. بنابراین جای تعجب ندارد که او با سرودن اشعار اپرا از کاوشگر کاسینی تقدیر کند. در حقیقت او توانسته بود کاوشگر کاسینی را در سال ۱۹۹۷ و قبل از ترک کره زمین ببیند.

رابرت پیکاردو روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت ظرف پنج دقیقه اشعار اپرای کاسینی را دو بار پشت سرهم خواند و کار را تمام کرد. «بدون شک روند تولید این اثر بسیار سریع بود».

او که از اعضای هیات مدیره انجمن ستاره‌شناسی آمریکاست، نهادی که اکتشافات فضایی را ترویج می‌کند، گفت از واکنش مثبت به این اپرا بسیار خوشحال است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *