پرورش جنین گوسفند از سلول‌های انسانی در استنفورد

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد مطالعات خود را به ایجاد گونه‌های هیبریدی متمرکز ساخته‌اند و در این مسیر موفق به ایجاد جنین گوسفند با استفاده از سلول‌های بنیادین انسان شده‌اند.

این آزمایش گونه هیبریدی انسان-گوسفند در ادامه مطالعاتی است که دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دیویس در زمینه ایجاد گونه ترکیبی خوک-انسان در سال ۲۰۱۶ انجام داده‌اند.

دانشمندان استنفورد از آن رو گوسفند را برای انجام مطالعاتشان انتخاب کردند که اندام‌های گوسفند تقریبا ابعادی برابر اندام‌های انسان‌ دارند. از این رو لقاح مصنوعی در گوسفند راحت‌تر از خوک خواهد بود. زمانی که اندام‌ها در بدن گوسفند رشد کردند می‌توان از آنها برای پیوند در بدن انسان‌ استفاده کرد،‌ راه‌حلی که می‌تواند مشکل کمبود عضو قابل پیوند را در جهان برطرف سازد.

به گفته محققان هدف نهایی مطالعات کیمریک بررسی امکان استفاده از سلول‌های بنیادین و فناوری‌های ویرایش ژنتیکی برای ایجاد بافت‌ها و اندام‌های انسانی است و نتایج نشان می‌دهند می‌توان نسبت به آینده این پژوهش‌ها امیدوار بود.

محققان دانشگاه استنفورد نتایج آزمایش جدید خود را در نشست ۲۰۱۸ انجمن علوم پیشرفته آمریکا ارائه کرده‌اند. اگرچه نتایج این پژوهش جدید قابل توجه‌است اما باید تاکید کرد که محققان یک گوسفند کامل را پرورش نداده‌اند و حتی در این پژوهش از تعداد زیادی از سلول‌های بنیادین استفاده نکرده‌اند. درواقع تنها ۰٫۰۱ درصد از سلول‌های جنین گوسفند از سلول‌های بنیادین انسانی تشکیل شده‌است،‌درحالی‌که برای رشد یک اندام انسانی، به بیش از یک درصد سلول بنیادین انسانی نیاز است. این جنین‌ها پس از ۲۸ روز نابود شده‌اند.

اگرچه این سبک از تحقیقات اگرچه جنجال‌های اخلاقی زیادی به دنبال دارند،‌اما نمی‌توان فواید پزشکی که می‌توانند برای انسان‌ها به دنبال داشته‌باشند را نادیده گرفت. تنها در آمریکا روزانه ۲۲ نفر در صف انتظار دریافت اعضای قابل پیوند جان خود را از دست می‌دهند. از این رو داشتن شیوه‌های متعدد برای تامین اندام‌های مورد نیاز می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *