چرا آیفون ۸ با قیمت چهار رقمی خود رو به تباهی می‌رود؟

 

هزینه‌های بیشتر، سود کمتر، تکنولوژی کمتر و برنامه‌ریزی ضعیف می‌تواند دهمین سالگرد آیفون را تحت‌الشعاع قرار دهد. اولین نکته هزینه‌ است. به سختی می‌توان انتظار داشت که آیفون ۸ با قیمت ۱۰۰۰ دلاری عرضه نشود و حتی کلک بازاریابی ۹۹۹ دلاری هم به فریاد اپل نخواهد رسید. چرا که با افزایش مالیات و دیگر هزینه‌ها شما در واقع مرز ۱۰۰۰ دلار را رد کرده‌اید و رسما یک گوشی با قیمت ۴ رقمی خواهید داشت.

حتی همین حالا هم اگر آیفون ۷ پلاس را با ۲۵۶ گیگابایت رم و Apple Care خریداری کنید ۱۰۹۸ دلار از جیب مبارک باید هزینه کنید. اما وقتی قیمت پایهٔ شما به تنهایی روی ۱۰۰۰ باشد، ناخودآگاه توجه خریداران به دلیل بار روانی قیمت، جلب خواهد شد.

مورد بعدی توجیه این رقم بالاست. آیا اپل موفق می‌شود مشتریان را راضی کند که چنین مبلغی برای آیفون ۸ بپردازند؟ تمام ویژگی‌هایی که قرار بود آیفون ۸ را متمایز کند یکی پس از دیگری کنار رفتند. آن آیفون ۸ که در ژانویه خبرش را شنیدیم شارژ سریع سیمی، شارژ بی‌سیم تا شعاع یک متر، صفحه نمایش منحنی و نمایشگر OLED شفاف و درخشان و TouchID به کار گرفته شده در زیر صفحهٔ نمایش داشت. همهٔ اینها حالا دیگر مانند قطرات اشکی در رودخانهٔ دیجیتال محو شده‌اند!

تنها موردی که واقعا قرار است اتفاق بیفتد همان نمایشگر OLED است که رقبای اندرویدی سالهاست از آن بهره می‌برند و کمی سرعت و سازگاری بیشتر برای تراشه‌های AXXX. اپل پیشتر هم با این موقعیت مواجه بوده که «هیچ چیز جدیدی» برای عرضه نداشته و استراتژی عبارت پیش‌فرض «ویژگی جدیدی در آیفون» را به کار برده است، همان طور که امسال هم باید به کار رفتن OLED و سرعت پردازنده را بزرگ کند. حداقل تیم کوک پوکـرفیس خوبی دارد!

اینفو - چرا آیفون ۸ با قیمت چهار رقمی خود رو به تباهی می‌رود؟

و سومین مورد سود است. هزینه‌های قطعات بالاتر رفته و در حال رشد است. اپل البته همواره به داشتن حاشیهٔ سود بیشتر نسبت به دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند معروف بوده است و می‌تواند در برابر سود کمتر مقاومت کرده و حداقل قیمت را روی مرز ۹۹۹ دلار نگه دارد. درآمد طبق معمول همیشه بالا خواهد بود اما ممکن است سود خالص از هر گوشی کاهشی داشته باشد که دیگر هیچ وقت به وضعیت پیشین باز نگردد.

چهارمین نکته می‌تواند شکسته شدن سنت همیشگی عرضهٔ آیفون جدید در اواخر ماه سپتامبر باشد که باعث خواهد شد که بخش زیادی از فروش سه ماههٔ چهارم سال از دست برود. سخت‌افزار اپل همیشه گران‌تر از حد معمول قیمت‌گذاری می‌شد تا «احساس تجملی بودن» را با یک قیمت قابل پرداخت القا کند، اما حالا دیگر این موضوع صدق نمی‌کند و آیفون ۸ به دلیل قیمتش رسما یک «کالای تجملی» خواهد بود که سود مالی کمتری را نیز بر خواهد گرداند.

نکتهٔ جالب این است که وقتی موارد و مشکلاتی مانند اینها در گذشته پیش می‌آمد، تاثیر کمی بر فروش کلی داشت و اپل به هر ترتیب راهش را ادامه می‌داد. اما عملکرد گذشته راهنمایی برای سود یا زیان آینده نیست. اپل در سال جاری مشکلات زیادی دارد که باید با آنها روبرو شود و این کار هم آسان نیست. گمانه‌زنی‌ها بر این اساس است که خریداران با خوشحالی منتظرند و همین پیشرفت کسالت‌بار در آیفون ۸ کافیست تا انتظارات را فرو بنشاند و رکورد جدیدی در فروش بزند.

اما گمانه‌زنی‌ها به ندرت به طور کامل به واقعیت بدل می‌شوند.

فوربز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *