چرا کارآفرینان باید همیشه کنجکاوی خود را حفظ کنند

کنجکاوی دائمی و به چالش کشیدن شرایطی که اغلب مردم به آن عادت کردهاند، ویژگی مشترک همهی کارآفرینان موفق است.
در طول سالی که گذشت، ماجرای اخبار جعلی (فیک نیوز) به یکی از مهمترین مسائل مردم جهان تبدیل شد. سیل دروغها، مهندسی افکار عمومی، چرخشها و وارونه جلوه دادن مسائل سیاسی، شبکههای اجتماعی را پر کرده بود و همانطور که دیدیم، نهتنها نتایج انتخابات برخی از کشورها را تحت تأثیر قرار داد، بلکه به تضعیف مؤسسات جهانی منجر شد و شکافهای عمیقی در جوامع به وجود آورد. بااینحال تشخیص واقعیت از «حقایق جایگزین» چالش جدیدی نیست.
در طول دههی ۶۰ میلادی و درحالیکه مطالعات متعددی ارتباط مصرف قند و بیماریهای قلبی را اثبات میکردند، بنیاد تحقیقاتی شکر حمایت مالی خود را به پژوهش خاصی اختصاص داد که این مطالعات را زیر سؤال میبرد. بهعلاوه بودجهی تحقیقاتی را که خود این سازمان انجام میداد و نتایج مطلوبی نداشت، قطع کرد.
امروزه ما از نقش شکر در طیف وسیعی از بیماریها و مشکلات سلامتی، آگاهیم. اما شرکتهای بزرگ بنا به مصالح و منافع خود، همچنان به مردم اطلاعاتی ارائه میکنند که رنگی از واقعیت ندارد. ما بهعنوان مصرفکننده مسئولیت داریم فرای تیترهای داغ و تبلیغات گسترده، در جستجوی چیزی باشیم که واقعاً به نفع ما است.
کارا گلدین (بنیانگذار، کارآفرین و مشاور) در مقالهای شرح میدهد زمانی که سومین پسرش به دنیا آمده بود، تصمیم گرفت وزن خود را کاهش دهد و به همین دلیل بهجای نوشابههای گازداری که به آنها عادت داشت، به نوشیدنیهای طبیعی روی آورد. او شخصاً این نوشیدنیها را از با آب، آبمیوه و طعمدهندههای طبیعی درست میکرد. تأثیر این تغییر عادت بهظاهر ناچیز روی سلامتی و کاهش وزن او بسیار فوری و قابل توجه بود.
این تجربه باعث شد کارا بسیاری از مفروضاتی را که در مورد مواد مصرفی خانوادهی خود داشت، زیر سؤال ببرد. سؤال این بود که آیا بهصرف اینکه روی یک مادهی غذایی، برچسب «رژیمی» دیده میشود، آن مواد غذایی سالم و بیخطر است؟ محصولاتی که مدعی هستند چربی کمتری دارند، از چه مواد دیگری تشکیل شدهاند؟ کارا تصمیم گرفت تنها به نوشتههای روی بستهبندی مواد غذایی اکتفا نکند و بررسی کند که واقعاً درون این پاکتها چیست.
زیر سؤال بردن وضعیت موجود، یکی از ویژگیهای کارآفرینان موفق است. استارتاپها غالباً نتیجهی کنجکاوی یک بنیانگذار، به چالش کشیدن شرایطی که بهعنوان مسائل طبیعی پذیرفته شده است و درنهایت ارائهی راه حلی برای بهبود وضعیت یا رفع مشکل جامعه هستند. پرداخت جریمه بابت دیر بازگرداندن یک فیلم به فروشگاه، امری کاملاً طبیعی محسوب میشد؛ تا زمانی که نتفلیکس روال این صنعت را کاملاً دگرگون کرد. اوبر زمانی راهاندازی شد که بنیانگذاران آن، از این موضوع که چقدر پیداکردن تاکسی کار سختی است، شگفتزده شده بودند.
به ادامهی داستان کارا گلدین برمیگیردیم. کارا که چندین بار به حساسیتهای پوستی مبتلا شده بود، متوجه شد که «اکسی بنزون» – یک عنصر رایج مورداستفاده در کرمهای ضد آفتاب – میتواند عامل این مشکل باشد. او پس از یک سری تحقیقات، دریافت که باوجود مطالعات متعددی که رابطهی این مادهی شیمیایی و آلرژیهای پوستی را ثابت کردهاند، اکسی بنزون به لطف لابیگریهای صنعت، همچنان مورد تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) است.
درنتیجه گلدین تصمیم گرفت کرم ضد آفتابی تولید کند که فاقد اکسی بنرون باشد و درعینحال استفاده از آن احساس خوبی به مصرفکنندگان بدهد. این حرکت برای شرکت گلدین که در آن زمان به تولید نوشیدنیهای طبیعی مشغول بود، امری غیر معمول تلقی میشد. اما کارا گلدین مأموریت بالاتری برای خود در نظر گرفته بود: سلامتی مردم. او همیشه سؤال میکرد که آیا آنچه مردم میخورند و آنچه با فیزیک بدن آنان در ارتباط است، واقعاً برای سلامتی آنها مفید (یا لااقل بیضرر) است؟ و اگر پاسخ منفی است، چگونه میتوان مشکل را حل کرد؟
کنجکاوی را به عمل تبدیل کنید
اگر یک کارآفرین جوان و تازهکار هستید، کنجکاوی دائمی و پرسیدن سؤالات سخت، شروع خوبی برای کار شما است. اما یکی دیگر از ویژگیهای همهی کارآفرینان موفق، تمایل آنها به متحول کردن صنعت است.
هنگامیکه آنیتا روددیک شرکت بادی شاپ را تأسیس کرد، میخواست یک رویکرد اخلاقی به صنعت بهداشت و آرایش هدیه کند. او فقط از مواد طبیعی در ساخت محصولات استفاده میکرد و بستهبندی کالاها نیز قابل بازیافت بود. بادی شاپ اولین برندی بود که از تست مواد تشکیلدهندهی محصولات روی حیوانات خودداری کرد.
روددیک در کتاب «کسبوکار غیر معمولی»، ادعاهای دروغین محصولات دیگری را که بهعنوان نسخهی ایدهآل زیبایی به فروش میرسیدند، زیر سؤال برد. او در این کتاب مینویسد:
ما محصولات آرایشی را با کمترین میزان هایپ تولید میکنیم، بهجای بستهبندی پر زرقوبرق از مواد سالم استفاده میکنیم و میخواهیم بهجای وعدههای دروغین «جوان کردن پوست در کوتاهترین مدت»، سلامتی واقعی را به مردم عرضه کنیم.
بادی شاپ با رویکردی اخلاقگرایانه، صنعت مواد آرایشی و بهداشتی را متحول کرد و به برندی معتبر در میان تمامی نسلها تبدیل شد. کارا گلدمن به کارآفرینان توصیه میکند هرگز از پرسیدن دست نکشند؛ زیرا روزی پاسخی خواهند یافت که مسیر کسبوکار آنها را روشن میکند.
اخبار جعلی سرانجام رونق خود را از دست میدهند؛ ولی کارآفرینان همیشه باید به کنجکاوی ادامه دهند. این کنجکاوی با امتناع از پذیرش «همیشه اینطور بوده» شروع و به ساخت محصولات یا ارائهی خدمات جدیدی منجر میشود که مشکلات واقعی را حل میکنند.