چگونه اطلاعات گردآوری کنیم؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که هدف شما از گردآوری اطلاعات چیست؟ که در ادامه برخی از حالت ها را برای این سوال مورد بررسی قرار می دهیم.
گاهی شما میخواهید درباره موضوعی صرفاً مطلع شوید و اطلاعات پراکنده ای کسب نمایید که این اطلاعات را می توانید با یک سرچ اینترنتی ساده به دست آورید. فقط درباره این موضوع دو نکته را به یاد داشته باشید:

۱) در صورت امکان، با سرچ به زبان انگلیسی به اطلاعات وسیع تر و جامع تری دست خواهید یافت.

۲) حتما سرچ با کلید واژه های مختلف را برای کسب اطلاعات درباره یک موضوع امتحان کنید و در انتخاب کلیدواژه ها دقت نمایید.

اما در مواقعی شما می خواهید یک پژوهش علمی انجام دهید. به طور کلی پژوهش های علمی به دو دسته تحقیقات میدانی و تحقیقات کتابخانه ای تقسیم می شوند.
در تحقیقات میدانی بدین معنی است که شما به صورت عملی از یک جامعه آماری اطلاعات جمع می کنید و این اطلاعات را به کمک تحلیل های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. گاهی این جمع آوری اطلاعات در آزمایشگاه انجام می شود یعنی جامعه آماری شما اشیای آزمایشگاهی هستند. اما در اکثر پژوهش های علوم انسانی، جامعه آماری شما را افراد تشکیل می دهند که شما به کمک پرسشنامه این اطلاعات را جمع آوری می کنید و سپس به کمک نرم افزارهای آماری به تجزیه و تحلیل این اطلاعات می پردازید.

در پژوهش های کتابخانه ای شما به کمک مقالات و کتاب های معتبر به پژوهش می پردازید. نکته حائز اهمیت این است در چنین پژوهش هایی دیگر مطالبی که در سایت های اینترنتی درج می شوند معتبر نیستند و حتما باید از کتاب های علمی و یا مقالاتی که در نشریه های علمی چاپ شده است استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *