چگونه این چند کودک، برجی از حباب‌های صابون ساختند؟

 ویدئویی در  یوتیوب منتشر شده، دو کودک را نشان می‌دهد که  برجی شبیه به خانه اسکیمو‌ها، از حباب‌های وان حمام ساخته‌اند. این ستون حبابی بزرگ تقریباً به سقف نزدیک شده و حتی، اندکی نیز خم شده اما از هم نپاشیده است. چطور چنین چیزی امکان پذیر است؟
در ویدئوی اصلی منتشر شده دقیقاً مشخص نیست که چگونه این برج ستونی از حباب‌های وان حمام ایجاد شده، اما احتمالاً هر کسی می‌تواند این کار را در خانه خود انجام دهد. «دونالد فریس»، مهندس شیمی سابق دبلیو‌ال‌گور در این خصوص می‌گوید: «فوم‌ها حباب‌های گازی هستند که در مایع پراکنده شده‌اند؛ هیچ فومی کاملاً پایدار نیست، زیرا حباب‌ها در نهایت می‌ترکند و توده‌ی گازهای ادغام شده، بزرگتر شده و ساختار کلی فوم را از بین می‌برند. اما هنگامی که حباب‌های ایجاد شده از صابون، کوچک هستند و نیروی بر هم زننده‌ی اندکی نیز وجود دارد، فوم‌ها می‌توانند برای مدت زمان طولانی‌تری به هم بچسبند و بر نیروهای جاذبه غلبه کنند.»
فریس در ادامه‌ی سخنانش گفت: «حباب‌ها در نهایت می‌ترکند، اما سرعت ترکیدن این حباب‌ها می‌تواند برای برخی از انواع سورفاکتانت‌ها بسیار کند باشد، به خصوص اگر سیستم فاقد آلودگی‌های چرب بوده و هیچ‌گونه نیروی اختلال‌برانگیزی، مانند جریان هوای آزاد نیز وجود نداشته باشد.»
فوم‌های پایدار اغلب در تجهیزات آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق گزارش شرکت نفت شلومبرگر، گاهی اوقات از این فوم‌ها به‌عنوان مایع حفاری در چاه‌های نفت استفاده می‌شود؛ برخی اوقات نیز فوم‌های ویژه به‌عنوان اجزای حفاری به چاه اضافه می‌شوند و با کف کردن، سبب روان‌تر شدن آن شده و حرکت توده‌ی گرد و غبار و سنگ‌های تشکیل شده را تسهیل می‌کنند.
فوم پایدار ممکن است حتی در آشپزخانه نیز ساخته شود. به‌عنوان مثال، زمانی که سفیده‌ی تخم مرغ را به سرعت هم می‌زنید تا سفت و کف‌آلود شود، به گونه‌ای آن‌را تبدیل به فوم کرده‌اید. «لوران کوربین»، یکی از محققین مرکز ملی تحقیقات علمی موسسه‌ی فیزیک رن در دانشگاه ایالتی رنس فرانسه، می‌گوید: «برج حبابی همانند آنچه در ویدئوی یوتیوب مشاهده می‌کنید، می‌تواند با آب و صابون و پمپ هوا برای اضافه نمودن گاز به آن ساخته شود.
پس از آن، حباب‌های جدید به سرعت در سطح مایع ایجاد می‌شوند، در حالی‌که حباب‌های قدیمی‌تر در بالای فوم به سمت بالاتر می‌روند.» به‌طور قطع، قبل از گرفتن این فیلم، مانعی همانند پرده‌ی حمام در هنگام شکل‌گیری حباب‌ها وجود داشته که قبل از شروع فیلم‌برداری، برداشته شده است و مطمئناً همین پرده، حباب‌ها را در کنار هم حفظ نموده بود و باعث شده پراکنده نشوند.
اما در مورد این‌که چه میزان هوا باید به درون این برج حبابی دمیده شود تا به سقف برسد، کف‌سازهای وان حمام ممکن است راه حل خوبی باشند. برای انواع وان‌های سنتی بدون کف‌ساز، برخی از شرکت‌ها، دستگاه‌های حباب‌سازی را به فروش می‌رسانند. این حباب سازها مانند پادری‌هایی هستند که در پایین وان قرار می‌گیرند و هزینه‌ی آن‌ها نیز در حدود ۱۰۰ دلار یا حتی کمتر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *