کاریزما چیست و چطور به یک شخص کاریزماتیک تبدیل شویم؟

کاریزما

کاریزما از واژه‌ای یونانی خاریسما گرفته‌شده است و در فرهنگ لغات این‌چنین معنی می‌شود: کاریزما مجموعه رفتارها و ویژگی‌هایی از اطمینان، نعمت و برکت است که فرد با این ویژگی‌ها جذاب و اثرگذار دیده می‌شود.

درگذشته کاریزما به‌ دوراز مثبت یا منفی بودن این اثرگذاری اتفاق عجیبی به نظر می‌رسید که چطور چنین افرادی بر تعداد افراد بسیاری چنین اثری می‌گذارند؟ اگر شخصیت رهبران بزرگی چون هیتلر را مورد بررسی قرار دهیم به این تعریف می‌رسیم که این افراد دارای جذابیت و اثرگذاری زیادی بوده‌اند تا حدی که افراد بسیاری در راستای خواسته‌هایشان تسلیم‌شده و به دستورات یا خواسته‌های این افراد پاسخ مثبت می‌دادند.

یک شخصیت کاریزماتیک شخصیتی است که به‌ دوراز تصورات اغلب افراد که این افراد پرهیجان، شاد، فعال و … هستند، یک شخصیت ایمن و یا مطمئن هستند. یک انسان کاریزماتیک، شخصیت پایدار و مطمئنی دارد که به نظر می‌رسد همین اطمینان موجب جذابیتشان می‌شود. یک انسان می‌تواند تمام ویژگی‌های مثبتی که گفتیم را داشته باشد ولی کاریزماتیک نباشد. یک شخصیت کاریزماتیک فردی است که می‌تواند تعداد افراد بسیاری را با اهداف خود همراه و هم سو کند. تحقیقات زیادی دراین‌ ارتباط شده است که یک فرد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله به چهار ویژگی مهم این افراد اشاره خواهیم کرد.

کاریزما

چهار ویژگی افرادی که کاریزما دارند

  • صحبت کردن قاطع:

اگر بخواهید در همان نگاه اول یک فرد کاریزماتیک را بشناسید به صحبت‌ها و صدای او توجه کنید. این افراد با اعتماد به نفس بالا  قاطع صحبت می‌کنند و به خاطر همین قاطعیت و اطمینان در فن بیان خود افراد بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند افراد شنونده به صحبت‌هایشان اعتماد کرده و با آن‌ها همراه شوند.

  • ثابت‌ قدم بودن:

کاریزماتیک ها در عقاید و باورهایشان ثابت‌قدم‌اند و ضرب‌المثل به هر کس می‌رسد، رنگ عوض می‌کند، در مورد این افراد صدق نمی‌کند. این افراد به هر نحوی روی عقاید خود پافشاری می‌کنند و امکان ندارد با تغییر شرایط از تصمیم خود منصرف شوند. به همین دلیل است که به هر آنچه بخواهند می‌رسند. دیر یا زود دارد اما انجام می‌دهند.

  • آینده‌ نگر بودن:

افراد کاریزماتیک آینده را می‌بینند و با توجه به آن عمل می‌کنند. تصمیمات امروزشان با توجه به برنامه و نتیجه‌ای که در آینده می‌بینند گرفته می‌شود. این شیوه‌ی عملکرد این افراد باعث می‌شود راحت‌تر و مطمئن‌تر تصمیم بگیرند چون می‌دانند مقصدشان کجاست و چه اقداماتی باید انجام دهند.

  • جلوتر از دیگران درحرکت‌اند:

کاریزماتیک ها انسان‌های عصر هجر نیستند بلکه افرادی هستند که از آموزش‌های نوین، برنامه‌های به‌روز و شیوه‌های مدیریتی جدید برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌کنند. این افراد می‌دانند دانش برای آن‌ها قدرت است و هیچ‌وقت از کنار این موضوع بی‌تفاوت عبور نمی‌کنند. سعی می‌کنند همه‌چیز را بدانند و با آگاهی تصمیم بگیرند. سطح آگاهی و دانش این افراد از کلامشان کاملاً مشخص است.این افراد مدام در حال مطرح کردن ایده های نو می باشند.

کاریزما

آیا کاریزماتیک بودن ذاتی است؟

خیر البته یک فرد می‌تواند به‌طور ذاتی مجموعه‌ای از رفتارها را برای جذب و اثرگذاری داشته باشد اما این به معنی این نیست که این ویژگی کاملاً ذاتی است. شما می‌توانید با انجام کارهایی به یک فرد کاریزماتیک تبدیل شوید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، کار کردن روی زبان بدن یا body language است. افراد با کاریزما به‌دقت روی زبان بدنشان توجه دارند و می‌دانند کجا چه رفتاری نشان دهند که اثر خود را بگذارند. شما هم می‌توانید با رعایت این نکات تبدیل به یک فرد با کاریزما شوید و همه را تحت تأثیر خود قرار دهید.

آیا من می‌توانم یک انسان کاریزماتیک باشم؟

چراکه نه؟! شما می‌توانید یک انسان کاریزماتیک باشید. فرقی نمی‌کند اگر یک بانوی خانه‌دار هستید و یا وزیر یا رئیس‌جمهور یک کشور یا دانشجو یا کارمند! شما برای اثرگذار بودن نیاز به کاریزما دارید. برای این‌که به یک انسان کاریزماتیک تبدیل شوید نیاز به شناخت خصوصیات و رفتارهای این افراد دارید. در ادامه ۴ راهکار ارائه کرده‌ایم تا با استفاده از این راهکارها بتوانید روزبه‌روز کاریزما خود را تقویت کنید و تبدیل به انسان اثرگذاری شوید که دنیا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد:

  • شنونده باشید تا گوینده:

برخلاف تصور افراد یک شخصیت کاریزماتیک زیاد صحبت نمی‌کند اما وقتی صحبت می‌کند کلام ارزشمندی می‌زند که همه را میخکوب می‌کند. افراد پرحرف نه جذاب هستند و نه اثرگذار بلکه افراد کاریزماتیک کم صحبت می‌کنند و سنجیده. ویژگی‌های یک شنونده‌ی واقعی را در مقاله‌ای به‌طور کامل توضیح خواهم داد اما تا اینجا بدانید که باید ارتباط چشمی برقرار کنید، تمرکزتان روی فرد موردنظر باشد، لبخند بزنید و به‌طورکلی به صحبت‌هایی که طرف مقابل می‌زند به‌طور کامل توجه کنید.

  • طرف مقابل شما مهم‌ترین انسان روی زمین است:

با این نگاه با دیگران ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها توجه کنید که آن‌ها مهم‌ترین انسان روی زمین هستند. شاید بگویید سخت است اما به‌مرور و با تمرین به این مهارت دست پیدا خواهید کرد. بیشتر بگذارید دیگران صحبت کنند تا اینکه به توصیف خود بپردازید. این را به خاطر بسپارید یک فرد کاریزماتیک انسان آگاهی است که این آگاهی را از همین ارتباط‌ موثر و صحبت با انسان‌های مختلف کسب کرده است. زیاد به صحبت کردن از خودتان پافشاری نکنید و در مقابل طوری رفتار کنید که صحبت‌های طرف مقابل برایتان جذاب و شنیدنی هستند.

  • کمک کردن و یاری‌ رساندن مهم‌ترین خصلت یک کاریزماتیک است:

دیگران برایتان مهم باند و اگر همین یک اصل را به‌خوبی رعایت کنید خواهید دید تعداد افراد زیادی را جذب خودکرده‌اید که واقعاً دوستتان دارند و به صحبت‌های شما گوش می‌دهند. هدف از ارتباطتان کمک و یاری‌رساندن باشد به‌دوراز فخرفروشی و تظاهر. یک رفتار صادقانه کاملاً به دل می‌نشیند و نیازی به‌زحمت زیاد نیست.

  • تشویق و تکریم را فراموش نکنید:

نکات مثبت افراد را شناسایی کنید و به آن‌ها بگویید صادقانه و به‌دوراز اغراق. این کار شمارا در ذهن افراد ثبت می‌کند.

کاریزما

شخصیت کاریزماتیک چه سودی برای ما دارد؟

وقتی شما وارد مهمانی می شوید آیا توجهات به سمت شما جلب می شود و افراد دوست دارند با شما ارتباط برقرار کنند. این از ویژگی های شخصیت کاریزماتیک می باشد. شخصیت کاریزماتیک موجب می شود که افراد به شما اعتماد کنند، موجب پیشرفت و مقبولیت شما در بین افراد می شود و به شما در برای رسیدن به اهدافتون کمک می کند. دقیقا همین شخصیت کاریزماتیک می باشد که فرق بین یک رهبر یا دنباله رو را تعیین می کند.

شخصیت کاریزماتیک دارای مجموعه ای از کارهای خاص می باشد، که برای برخی احساس مهم بودن دست می دهد، برخی توجهات را به خود جلب می کنند و برخی در برخی احساس خاص بودن دست می دهد. شخصیت کاریزماتیک الگویی برای سایرین محسوب می شود و همانطور که در بالا به آن اشاره شد، شخصیت های کاریزماتیک در بیان احساسات خود ابایی ندارند و می دانند که کجا و چگونه اینکار را انجام دهند. افرادی مثل استیو جابز و مارتین لوتر شخصیت کاریزماتیک داشتند و این دو نمونه نشان می دهد که تبدیل شدن به یک شخصیت کاریزماتیک کاملا اکتسابی می باشد.

آیا افرادی که کاریزما بالایی دارند مغرور هستند؟

اینطور به نظر می رسد که افرادی که شخصیت کاریزماتیک دارند انسانهای مغروری هستند ولی باید به شما بگویم که اینطور نیست ، آنان مغرور نیستند بلکه افرادی هستند که اعتماد به نفس بالایی دارند و همین امری خجالتی بودن و برقراری ارتباط موثر و تاثیر گذاری بر دیگران را برای آنان راحت می کند. مردم با دیدن اعتماد به نفس بالای شما میل پیدا می کنند که به شما نزدیک شوند و این امری است که افراد کاریزماتیک را از دیگران متمایز می کند.

بنابراین با توجه به آنچه در مقاله گفته شد، یک فرد می تواند چهره ای کاریزماتیک داشته باشد و این امر به هیچ عنوان ذاتی و مختص افراد  خاص نمی باشد. تنها کافی است اصول کلی برای تبدیل خود به یک شخص کاریزماتیک را رعایت کنیم تا بتوانیم در زمره این افراد قرار بگیریم

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *