کشف قدیمی‌ترین فسیل انسانی مدرن در خارج از قاره‌ی آفریقا

 استخوان آراواره‌ی بالایی به همراه دندان‌های کامل، در محلی به‌نام «غار میسلیا»، بخشی از مجموعه غارهای ماقبل تاریخ در امتداد شیب‌های غربی کوه کرمل در فلسطین، دوره‌ی زمانیِ برآوردشده برای اولین تاریخ خروج انسان از آفریقا، را تغییر داد و نشان داد که انسان‌ها بیش از ۴۰،۰۰۰ تا ۵۰،۰۰۰ سال قبل‌تر از آنچه تصور می‌شد، برای اولین بار از آفریقا خارج شدند. گزارش این کشف در مجله‌ی Science منتشر شده است.
بر اساس سه روش مستقل سن‌یابی، شامل روش مجموعه‌ی U، روش مجموعه‌ی ترکیبی اورانیوم و رزونانس چرخش الکترون و روش ترمولومینانس، برآورد شده است که فسیلی به‌نام «Misliya-1»، بین ۱۷۷،۰۰۰ تا ۱۹۴،۰۰۰ سال قدمت دارد. در این استخوان، دندان‌هایی وجود دارد که بزرگ‌تر از دندان‌های انسان‌های امروزی است، اما به جز این، الگوها و ویژگی‌های مشخصی از گونه‌های ما را نشان می‌دهد.
گروهی بین‌المللی از پالئوآنتروپولوژیست‌ها با استفاده از اسکن‌های میکرو‌سی‌تی و مدل‌های مجازی سه‌بُعدی، این فسیل را تجزیه و تحلیل کردند و آن‌را با دیگر فسیل‌های هومینین از آفریقا، اروپا و آسیا مقایسه کردند. یکی از اعضای این گروه، دکتر «رولف قوام» از دانشگاه بینگموت و دانشگاه ایالتی نیویورک، گفت: «در حالی که تمام جزئیات آناتومیکی در Misliya-1 کاملاً سازگار با انسان‌های مدرن است، برخی از ویژگی‌های آن در نئاندرتال‌ها و سایر گروه‌های انسانی نیز یافت می‌شود.» ابزارهای سنگیِ استخراج‌شده در نزدیکیِ Misliya-1 به روشی ماهرانه، به‌نام روش «لوالویس»، ساخته شده‌اند.
ابزارهایی که به این شکل ساخته شده‌اند، در غاری نزدیک کشف شدند، اما مواد در غار میسیلیا حاکی از اولین ارتباطِ شناخته‌شده‌ی روش لوالویس با فسیل‌های انسانی مدرن در آن منطقه است. یکی از اعضای دیگر گروه، دکتر «مینا وینشتاین ارون»، از موسسه‌ی باستان‌شناسی زینمن در دانشگاه حیفا، گفت: «ساکنان غار میسیلیا، قادر به شکار گونه‌های بزرگی مانند گوزن‌، آهوی کوهی ایرانی و بزکوهی بودند، معمولاً از آتش استفاده می‌کردند، از گیاهان به میزان زیادی استفاده می‌کردند، مجموعه ابزار سنگی اوایل دیرینه‌سنگی را تولید کردند و روش‌های نوآورانه و پیشرفته‌ای مانند روش‌های یافت‌شده در اولین انسان‌های مدرن در آفریقا را به کار می‌بردند.»
در حالی که فسیل‌های قدیمی‌ترِ انسان‌های مدرن در آفریقا پیدا شده است، زمان‌بندی و مسیرهای مهاجرت انسان مدرن به خارج از آفریقا، مسائل مهمی برای پی بردن به تکامل گونه‌های خودِ ما است. دکتر قوام، گفت: «منطقه‌ی خاورمیانه مسیر بزرگی برای مهاجرت‌های هومینین در طول دوره‌ی پلیستوسن را نشان می‌دهد و در زمان‌های مختلف توسط انسان‌ها و نئاندرتال‌ها اشغال شده است. این کشف جدید، پنجره‌ای جدید به روی جابه‌جایی جمعیت‌شناختی یا ترکیب ژنتیکی با جمعیت‌های محلی پیش از آن‌چه تصور می‌شد، می‌گشاید.»
بر اساس دی‌ان‌ای باستانی برای مهاجرتِ زودترِ انسان‌های مدرن به خارج از آفریقا، یعنی پیش از ۲۲۰،۰۰۰ سال قبل، شواهدِ میسیلیا با پیشنهادهای اخیر سازگار است. رهبر گروه تحقیقاتی، دکتر « هرشوویتز» گفت: «اگر قدمت فسیل Misliya-1 مربوط به ۱۷۰،۰۰۰ تا ۱۹۰،۰۰۰ سال قبل باشد، کل داستانِ تکامل گونه‌های هومو باید حداقل صدهزار تا دویست‌هزار سال به عقب برگردد. به عبارت دیگر، اگر انسان‌های مدرن تقریباً ۲۰۰،۰۰۰ سال قبل، خروج از آفریقا را آغاز کرده باشند، در نتیجه سرآغازِ آن‌ها در آفریقا باید حداقل ۳۰۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ سال قبل باشد. همچنین تا کنون، اولین بقایای انسانی مدرن که خارج از آفریقا پیدا شده بود، در غارهای «Skhul» و «Qafzeh» در فلسطین بوده که قدمت آن‌ها به ۹۰،۰۰۰ تا ۱۲۰،۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. تحقیق ما بسیاری از یافته‌های ژنتیکی و انسان‌شناختی را تایید می‌کند.»
وی افزود: «حدود یک سال پیش، دانشمندان یافتن بقایایی از انسان‌های مدرن در چین را گزارش کردند که قدمت آن به حدود ۸۰،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ سال قبل برمی‌گشت. این نشان می‌دهد که مهاجرت آن‌ها قبل از آنچه که تصور می‌شده رخ داده است، اما تا زمان کشفِ ما در میسیلیا، نمی‌توانستیم آن‌را توضیح دهیم. قطعه‌های مختلف و متعدد پازل پیدایش اولین انسان مدرن در میسیلیا، شواهدی از ترکیب ژنتیکی بین نئاندرتال‌ها و انسان‌ها، انسان‌های مدرن در چین، اکنون در جای خود قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *