کشف ‘قدیمی‌ترین’ کشتی غرق‌شده دست‌نخورده در دریای سیاه

یک کشتی تجاری یونانی که قدمت آن به بیش از دو هزار و چهارصد سال می‌رسد، در حالتی افتاده به پهلو در سواحل بلغارستان پیدا شده است.

لاشه این کشتی که ۲۳ متر طول دارد و توسط گروهی از محققان انگلیسی-بلغاری در دریای سیاه کشف شده،رسما قدیمی‌ترین کشتی غرق‌شده دست‌نخورده لقب گرفته است.

محققان زمانی که دریافتند این کشتی تجاری از نظر شکل و طراحی شباهتی بسیار نزدیک به کشتی‌ دارد که در یکی از ظروف شراب یونان قدیم دیده می‌شود، حیرت‌زده شدند.

تیغه سکان، نیمکت‌های پاروزنی و حتی محتوای انبار این کشتی هم دست‌نخورده باقی مانده است.

هلن فر، از اعضای گروه تحقیقاتی که این کشتی را کشف کرده‌اند، گفته:”این مثل یک جهان دیگر است؛ وقتی زیردریایی کنترل از راه دور، از ستون آب پایین می‌رود و شما می‌بینید که در روشنایی چراغ آن، یک کشتی ظاهر می‌شود که کاملا حفظ‌ شده است. احساس می‌کنید که به زمان گذشته برگشته‌اید.”

این محققان از این که دریافتند این کشتی تجاری از نظر طراحی شباهتی بسیار نزدیک به کشتی‌ دارد که در یکی از ظروف شراب یونانی دیده می‌شود، حیرت‌زده شدند

دلیل باقی ماندن این کشتی در وضعی این چنین خوب پس از صدها سال، این است که آب آنجا خالی از اکسیژن است.

این کشتی همچنین در عمقی بیش از دو هزارمتری قرار گرفته که از دسترس غواصان امروزی به دور بوده.

این کشتی از جمله کشتی‌هایی بوده است که میان آبهای مدیترانه و مستعمرات یونان در رفت و آمد بودند.

گروه تحقیقاتی با استفاده از دو زیردریایی رباتیک کاوشگر عکس سه‌بعدی آن را ساختند و همچنین برای تاریخ‌گذاری آن با شیوه رادیوکربن، از آن نمونه‌برداری کردند.

شکل این کشتی شبیه کشتی است که شده توسط نقاشی موسوم به نقاش سیرن (اسطوره یونانی) بر یکی از ظروف سیرن نقاشی شده است.

قدمت این ظرف شراب به ۴۸۰ سال قبل از میلاد می‌رسد و در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

دکتر “فر” می‌گوید گروه تحقیقاتی هنوز نمی‌دانند که محموله این کشتی چه بوده و برای فهمیدن آن نیاز به بودجه بیشتری دارند تا بتوانند دوباره به آن برگردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *