کشف مقبره‌ی باستانیِ پر از مجسمه در چین

 اخیراً باستان‌شناسان موفق به کشف مقبره‌ای شده‌اند که متعلق به یک ژنرال چینی و همسرش است که در ۱۸ مارچ ۵۶۴ میلادی در این مقبره دفن شده‌اند. در داخل این مقبره‌ی باستانی، به همراه اسکلت این زوج، مجسمه‌هایی نیز کشف شده که گزارش آن در مجله‌ی Chinese Cultural Relics به چاپ رسیده است. ۱۰۵ قطعه‌ی عمدتاً سفالی و مجسمه‌هایی که رنگشان به خوبی حفظ شده و شامل سرباز، شتر، ارابه‌های گاوکِش و طبل زن هستند. ارتفاع بلندترین مجسمه ۵۶ سانتی‌متر است.
در کنار این اشیا، یک کتیبه سنگی نیز در مقبره پیدا شده که زندگی زوجی به نام‌های زائو زین و همسرش شاهزاده نی لیو را شرح می‌دهد. بر طبق این سنگ نوشته، در بیستمین روز از ماه دوم از سال سوم از دوره هِکینگ، آن‌ها به همراه یکدیگر در این مقبره دفن شدند. این زمان به روز ۱۸ مارچ سال ۵۶۴ میلادی اشاره می‌کند.
‌زائو زین به‌عنوان یک ژنرال، در قصری به نام شهر هانگنیو خدمت می‌کرده و سربازان یک پادگان نظامی را در جنگ رهبری می‌کرده است. ترجمه‌ی کتیبه می‌گوید: «یک هزار مرد کشته شدند. او خطر بربرهایِ «یی» را دفع و دشمنان را نابود کرد و مردم به سمت او هجوم آوردند. شاهزاده خانم به نام نی لیو که ذاتاً متواضع و فروتن و ریشه‌های وی بر صداقت و تقوا استوار و طبیعت همساز او پاک و رفتار او محترمانه و پاکدامن بود.»
زائو زین در ۶۷ سالگی وقتی هنوز ژنرال ارتش بود درگذشت؛ البته گفته نشده که چرا او و همسرش در یک زمان دفن شدند. جزئیات تحلیل استخوان‌ها هنوز منتشر نشده است. در این مقاله، ذکر شده که مقبره در نزدیکی شهر مدرن امروزی ‌تایو‌آن در شرق کوهپایه های زیشان در ساحل غربی رودخانه‌ی فِنهه قرار گرفته است.
موقعیت کوهی که مقبره در آن ساخته شده می‌توانسته چندین ارزش سمبولیک داشته باشد که کتیبه هم به آن اشاره دارد: «اگر ریشه های یک کوه محکم باشند، می‌تواند در ارتفاع با بهشت و زمین رقابت کند؛ عمیق و زیبا و محکم و روشن، از خورشید و ماه به سرعت فاصله می‌گیرد، تمدن و جنگ به دنبال یکدیگر هستند و مردان طبیعتاً آنجا خواهند بود.»
این مقبره‌ی تاریخی بین ماه‌های آگوست ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۳، توسط باستان‌شناسان حفاری شد. باستان‌شناسان از مؤسسه‌ی باستان‌شناسی استانی شانزی، مدرسه‌ی فرهنگ و تاریخ دانشگاه شانزی، موسسه‌ی باستان‌شناسی و آثار فرهنگی شهرداری ‌تایوآن و آژانس آثار فرهنگی و گردشگری منطقه ‌جین‌یوآن هستند. مقاله‌ای که کشفیات را شرح می‌دهد در مجله‌ی چینی  Wenwu در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و اخیراً به زبان انگلیسی نیز ترجمه و در مجله‌ی  Chinese Cultural Relics منتشر شده است. در این مقاله، باستان‌شناسان همچنین به ۶۹ مقبره‌ی دیگر کشف شده در کل کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان اشاره کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *