کلنگ ساخت نخستین سوپرتلسکوپ جهان زده شد

 نخستین سوپرتلسکوپ

دویچه وله آلمان نوشت:

هیجان در نزد دانشمندان از هم اکنون به اوج رسیده است. آنها می دانند که با ساخته شدن سوپرتلسکوپ ELT (تلسکوپ بسیار بزرگ) درک حیرت انگیزی از مکانیزم درونی عالم خواهند داشت. البته کار ساخت این سوپر تلسکوپ تازه آغاز شده است.

این سوپرتلسکوپ بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز و نوری دنیا محسوب می شود.

آینه اصلی این سوپرتلسکوپ ۳۹ متر قطر دارد که در نوع خود در دنیا یک رقم خیره کننده محسوب می شود. برخلاف سایر تلسکوپهایی که تاکنون ساخته شده اند، سوپرتلسکوپ ELT از نوع تطبیقی بوده و قادر است تلاطم ناشی از اثرگذاری اتمسفر را اصلاح کند. بدین ترتیب می توان گفت مهندسی ساخت تلسکوپها به سطح بالاتری ارتقا می یابد.

قرار است این سوپرتلسکوپ در شمال شیلی و دقیقا بر روی قله ای به ارتفاع ۳ هزار و ۴۶ متر ساخته شود.

این سوپرتلسکوپ توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که در واقع یک مشارکت بین المللی مورد حمایت شورای تأسیسات فناوری و علوم بریتانیا به حساب می آید ساخته می شود.

نکته قابل توجه این است که دانشمندان دانشگاه آکسفورد نقش مهمی را در این پروژه ایفا می کنند. آنها مسؤول طراحی و ساخت اسپکتوگراف (طیف نگار) این سوپرتلسکوپ موسوم به HARMONI هستند. این ابزار بسیار مهم و دقیق می تواند همزمان ۴ هزار تصویر با رنگهای کاملا متفاوت تهیه کند.

پیش بینی می شود کار ساخت این سوپرتلسکوپ در سال ۲۰۲۴ به پایان برسد و آن زمانی خواهد بود که ما تصویری متفاوت و حیرت انگیز از عالم پیدا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *