یِهُوَه، خدای شیطانی انلیل
بهنقل از آنتون پارکس، یهوهی کتاب مقدس که بهعنوان «خداوند» ترجمه شده، خالق حقیقی نیست. او انلیل است، اسیرکنندهی بشریت، که ازاینرو [در مکاتب گنوسی] بهعنوان دِمیورگ شناخته شده.
او در رأس نظامی مردسالار قرار دارد که خواهان سرکوب آزادی است، بهویژه سرکوب آزادی زنان. او برابری نمیخواهد. او بردگانی مطیع میخواهد. متفکرینی خلاق، راستمغز و بصیر نمیخواهد. او نوکرانی چپمغز و فرمانبردار میخواهد که مجبورند هر روز جان بکنند.
این مبحث از داستان میگوید که انسانها همچون حیواناتی بودند که روی دوپا راه میرفتند (انسانوار. م) و از طریق DNA دستکاری شدند تا نقش زنبورهای کارگر را ایفا کنند. بهنقل از پارکس، واژهی آدام در سومری بهمعنی «حیوان» است. عدن شامل حروف اِ بهمعنی «خانه» و دِن بهمعنی «حیات» میشود. در سومری، شیطان بهمعنی «رئیس» است.
انکی موفق شد که بهواسطی نینکی، «مار»ِ باغ عدن، به انسانها فرزانگی عطا کنند و توانایی تشخیص خیر و شر بدهد. این کار، انلیل را غافلگیر کرد. بهترین کاری که او (انلیل) توانست انجام دهد، اخراج آدم و حوا از عدن و ممنوعیت بازگشت آنها بود. به بیان بیپرده، بر اساس این مبحث از داستان سومری، آن خداوند حقیقی که توحیدپرستان در این ۵.۰۰۰ سال اخیر در حال پرستیدنش بودهاند، خدای خالق و حقیقی نیست، بلکه انلیل است، دمیورگِ مردسالار-که شیطان نیز خودش است.
این توضیحی است برای خدای عهد عتیق که سیل را برای نابودی بشریت جاری کرد و بنی اسرائیل را فرمان داد تا زنان و کودکان بیگناه کنعانی را قتل عام کنند، همان کسی که عامل جنگهای صلیبی و تفیش عقاید بود، خدایی که چهرهای بهشدت خونخوار دارد. این توضیح میدهد که چرا کاتب انجیل یوحنا توانست اعلام کند که: «ما میدانیم که از خداوند هستیم و کل جهان در دستان شیطان است» (یوحنای ۱- آیات ۵:۱۹). او پی برد که انسانها بهسختی در حال نبرد بودهاند تا به عدن بازگردند.
بر اساس این تفسیر، ما در نبرد الهیِ رقابت بین نیروهای غیرمادی گرفتار شدهایم. ما هنوز باید نان و نیاز روزانهمان را بهسختی تأمین کنیم. تنها دلیلش این است که برای رنج خود، در جستوجوی معنا بودهایم. ما میخواهیم که به بهشت بازگردیم.
اگرانلیل همان الله است دراسلام ویهوه درتورات وپدردرمسیحیت،چراازطریق جبرئیل به پیامبران دستورات نیک داده است؟ده فرمان-قرآن-انجیل و…؟
انلیل دین یهود را ساخت و بدل این فن را مردوک ساخت یعنی اسلام . هنوز هم ظاهرا پیروان این دو دین بی دلیل درگیرند بدون در نظر گرفتن وجدان ،انسانیت ، خرد و شرافت