یک‌سوم جمعیت جهان یا دچار سوء تغذیه است یا چاقی

کشورهای جهان هر روز بیشتر با چاقی و سوء تغذیه دست به گریبان‌اند. مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذایی می‌گوید: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن سوء تغذیه امری طبیعی است.»

سوء تغذیه

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، لورنس حداد، یکی از مدیران پژوهشگران مستقل مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذایی (IFPRI) امروز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن / ۲۵ خرداد در پکن، پایتخت چین، «گزارش جهانی تغذیه» را که توسط این مؤسسه تهیه شده است معرفی کرد.

این گزارش با بیان این‌که «یک‌سوم مردم جهان به‌نوعی از سوء تعذیه رنج می‌برند»، از عدم پیشرفت در مبارزه با تغذیه نادرست یا ناکافی در جهان سخن گفته است.

لورنس حداد هزینه‌ها در امور تغذیه را «ویرانگر» توصیف کرد و گفت به اندازه کافی در پیشگیری از این موارد سرمایه‌گذاری نمی‌شود و وضعیت کنونی «کاملاً غیرقابل قبول» است.

بر اساس این گزارش ۴۴ درصد کشورها (۵۷ کشور از ۱۲۹ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند) با داده‌های قابل دسترس نشان می‌دهند که «اقدامی بسیار جدی» در زمینه سوء تغذیه، چاقی و اضافه وزن در میان بزرگسالان این کشورها ضروری است.

گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذایی می‌گوید «جهان از مسیر کند کردن و یا معکوس کردن این گرایش منحرف شده است.»

تقریباً دو میلیارد نفر یا اضافه وزن دارند یا چاق‌اند. از هر ۱۲ نفر یک نفر از دیابت (بیماری قند ـ اختلال در سوخت‌وساز) رنج می‌برند. سوء تغذیه عامل مرگ تقریباً نیمی از کودکان زیر پنج سال است.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی تغذیه نادرست یا ناکافی بسیار زیاد است، از این طریق ۱۱ درصد بازده اقتصادی در آسیا و آفریقا از دست می‌رود. تنها با کمبود تغذیه و یا تغذیه زیاد هر سال در جهان بازده اقتصادی بیشتری از دوران بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ به هدر می‌رود. در آمریکا اگر یک عضو خانواده چاق باشد هزینه سلامت آن خانواده هشت درصد درآمد سالانه آن خواهد بود. در چین یک نفر مبتلا به دیابت ۱۶ درصد درآمد خود را صرف این بیماری می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *