آغاز ساخت بزرگ ترین تلسکوپ جهان در سال ۲۰۱۲

ساحت بزرگ ترین تلسکوپ جهان یا E-ELT در سال ۲۰۱۲ توسط رصدخانه ی جنوبی اروپا (ESO) آغاز می شود. هیئت رئیسه ی ESO بودجه ی اولیه سال ۲۰۱۲ برای ساخت این تلسکوپ رو تایید کرد. این تلسکوپ در کوه سرو آرمازونس، در قسمت مرکزی بیابان آتاکامای کشور شیلی ساخته می شود. سازنده های این تلسکوپ به این علت این کوه را به عنوان محل ساخت انتخاب کردند که آسمانش تقریبا ۳۲۰ شب در سال کاملا صاف است.

این تلسکوپ که محصول مشترک ۱۵ کشور است بزرگ ترین تلسکوپ زمینی اپتیکال (نوری) خواهد شد. تلسکوپ نوری، تلسکوپی است که نور را متمرکز می کند و تصاویر اجسام را بزرگ می سازد. این تلسکوپ، تصویری در چشمی تولید می کند که می تواند توسط یک اخترشناس قابل رؤیت بوده و یا با دروبین قابل عکسبرداری باشد. قطر آینه اصلی تلسکوپ E-ELT 42 متر است که بسیار بزرگ تر از تلسکوپ های دیگر است. مثلا قطر آینه اصلی رصد خانه ی کک در هاوایی ۱۰ متر است و قطر آینه اصلی تلسکوپ سوبارو ۸٫۲ متر است.

هیئت رئیسه ی ESO، بودجه ی مراحل اولیه ساخت تلسکوپ مانند جاده کشی به محل ساخت و مراحل اولیه ساخت یکی از پنج آینه ی آن را تایید کرده است. ساخت تلسکوب از اوایل سال ۲۰۱۲ آغاز می شود. انتظار می رود هیئت رئیسه، بودجه ی نهایی پروژه را در اواسط سال ۲۰۱۲ تایید کند. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ هزینه ی ساخت تلسکوپ ۱٫۸۲ بیلیون دلار برآورد شد. انتظار می رود ساخت E-ELT در دهه ی بعدی پایان یابد.

ESO هم اکنون سه رصدخانه در کشور شلی دارد از جمله رصد خانه ی پارانال که تلسکوپ VLT در آن قرار دارد و رصد خانه ی لا سیلا که تلسکوپ تکنولوژی جدید در آن قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *