آیا اعتیاد به فیس‌بوک و تلگرام، ژنتیکی است؟

پژوهش‌گران بریتانیایی مدعی شدند که شاید مقدار زمانی که شما به شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین و دیگر رسانه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهید، به ژن‌های‌تان بستگی داشته باشد! مردم در استفاده از رسانه‌های آنلاین بسیار متفاوتند و محققان در تلاش برای توضیح این تفاوت هستند. مطالعه‌ی جدید دوقلوها، دی‌ان‌ای را به‌عنوان یکی از دلایل آن، معرفی می‌کند.
محققان در کالج کینگز در لندن میزان استفاده‌ی رسانه‌های آنلاین را در بیش از ۸۵۰۰ دوقلوی همسان و غیر همسان ۱۶ ساله تحلیل کردند. در دوقلوهای همسان ۱۰۰ درصد ژن‌ها و در دوقلوهای غیر همسان ۵۰ درصد ژن‌ها مشترک است. محققان به این نتیجه رسیدند که ژن‌ها، یا قابلیت وراثت، عامل بیش از یک سوم تفاوت‌ها در استفاده از سرگرمی‌ها و بازی‌های آنلاین و رسانه‌های آموزشی هستند.
نویسنده‌ی اول، زیادا آیورِک، می‌گوید: «یافته‌های ما با نظریه‌های معروف اثرات رسانه‌ها در تضاد است؛ نظریاتی که عموماً به رسانه‌ها به عنوان موجوداتی خارجی می‌نگرند که تأثیراتی هم خوب و هم بد روی استفاده‌کنندگان دارد.»
با این وجود عوامل محیطی، برای مثال دسترسی به ابزار رسانه‌ای، نقش گسترده‌تری نسبت به ژنتیک دارد. محققان خاطر نشان کردند موردی را بررسی کرده‌اند که درآن فقط یکی از بچه‌ها، گوشی موبایل داشتند یا اینکه والدین بر یکی از دوقلوها بیشتر از دیگری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظارت می‌کردند و دریافتند که چنین عواملی تقریباً باعث دو سوم تفاوت‌ها دراستفاده از رسانه‌های آنلاین است. اگرچه این مطالعه ارتباطی بین ژن‌ها و فعالیت آنلاین پیدا کرد، اما یک رابطه‌ی علت و معلولی ایجاد نکرد. این مطالعه در ۲۳ ژانویه در مجله‌ی PLOS One منتشر شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *