آیا عیسی مسیح ازدواج کرده بود؟

در قطعه کوچکی از کاغذ پاپیروس رنگ‌باخته و بسیار قدیمی به متاهل بودن عیسی مسیح اشاره شده است. این قطعه کاغذ حاوی هشت خط دست‌نوشته در یک طرف و شش خط در طرف دیگر است و ظاهرا بخشی از متن مباحثه یا مکالمه عیسی مسیح با حواریون اوست.

در متن این کاغذ دست‌نوشته که متعلق به قرن چهارم میلادی و متن آن به زبان قبطی است، از زبان عیسی مسیح عبارت «همسر من» به کار برده شده است.

شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی به نقل از کارن ال. کینگ، استاد دانشگاه هاروارد، که متن این دست‌نوشته را بررسی و ترجمه کرده است می‌نویسد: «جالب‌ترین قسمت از متنی که روی این تکه کاغذ نوشته شده جمله‌ای است با این مضمون: عیسی به حواریون گفت که همسر من» و در بخش دیگری از متن از قول عیسی مسیح گفته می‌شود: او (همسرم) می‌تواند از جمله حواریون من باشد.»

پروفسور کارن کینگ در بخش دیگری از ویدئوی کوتاهی که در تشریح این موضوع بر وب‌سایت یوتیوب منتشر کرده است می‌گوید: «این تنها بخش کشف شده از یک متن باستانی است که به طور مشخص جملاتی را از عیسی مسیح نقل کرده که در آن به همسرش اشاره می‌کند.»

شبکه خبری ای‌بی‌سی می‌افزاید که این کشف در صورت تایید برای دین مسیحیت و پیروان آن پیامدهای مهمی خواهد داشت.

مجرد بودن عیسی مسیح یکی از دلایل اصلی است که در مذهب کاتولیک کشیشان برای همیشه از نزدیکی به زنان و ازدواج خودداری می‌کنند. این کشف در عین حال بر نقش زنان در کلیسا نیز تاثیر خواهد گذاشت، چون در این جملات این طور از قول عیسی مسیح نقل شده که همسرش نیز می‌تواند «از جمله حواریون وی باشد».

قرن‌هاست که بحث‌ها و مناقشه‌ها در مورد احتمال متاهل بودن عیسی مسیح ادامه دارد و بسیاری با توجه به این که در متن انجیل بار‌ها و بار‌ها از مریم مجدلیه نام برده شده معتقدند که عیسی مسیح با این زن روابطی داشته است. حدس و گمان‌ها در مورد این مسئله یکی از محورهای اصلی رمان پرفروش «رمز داوینچی» به قلم دن براون نیز بود.

با این حال پروفسور کارن کینگ تاکید می‌کند که این شواهد جدید ثابت نمی‌کند که شخصیت تاریخی که به نام عیسی مسیح می‌شناسیم متاهل بوده است. با این همه وی می‌افزاید: «کشف این دست‌نوشته کهن شاهد محکمی است از وجود مباحث بسیار جدی در میان پیروان مسیحیت در‌‌ همان قرن‌های آغازین که موضوعات بحث‌انگیزی مثل روابط جنسی، ازدواج و شرایط عضویت در حلقه حواریون عیسی را دربر می‌گرفت.»

در سال‌های پس از مرگ عیسی مسیح مسیحیان همواره در مورد طریقت درست و پیروی از منش و شیوه زندگی عیسی مسیح بحث و جدل داشتند. پروفسور کارن کینگ می‌گوید که شاید تنها معنای این مدرک تاریخی این باشد که برخی از مسیحیانی که در قرن‌های بعد زندگی می‌کردند معتقد بودند که عیسی مسیح متاهل بوده است.

شبکه خبری ای‌بی‌سی در پایان گزارش خود می‌نویسد که پروفسور کارن کینگ هنوز هم به تحقیق در مورد اصالت این قطعه کاغذ ادامه می‌دهد، ولی همزمان به مطالعات خود برای یافتن اولین مورد مکتوبی که در آن ادعا شده باشد عیسی مسیح مجرد بوده ادامه خواهد داد.

به گفته وی، شاید همین تکه کاغذ نشان دهد که بحث درباره مجرد یا متاهل بودن عیسی مسیح قرن‌ها پس از مرگ وی آغاز شده است. همان طور که در این سند به تاهل وی اشاره می‌شود، شاید بتوان مدارک دیگری به دست آورد که گروه دیگری از مجرد بودن وی دفاع کرده‌اند.

پروفسور کینگ نتایج تحقیقات خود را در روزهای اخیر در جریان دهمین کنگره بین‌المللی مطالعات قبطی در شهر رم ایتالیا ارائه کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *