ارثا (Eartha)، بزرگترین کره زمین چرخان ساخت انسان

بزرگ‌ترین کره زمین چرخان که به دست بشر با نام ارثا در قلب شرکت دلورم، تولیدکننده تجهیزات نقشه‌برداری واقع در یارموت، مین آمریکا و فاصله ۱۵ دقیقه‌ای از شهر پورتلند ساخته شده است.

ارثا، کره چرخانی است که بسیار بزرگ‌تر از نمونه‌هایی ساخته شده است که در مدرسه با آن مواجه شده‌ایم. قطر آن در حدود ۱۳ متر و وزنش ۲۵۰۰ کیلوگرم است. برای دیدن نیمکره شمالی باید به طبقات دوم و سوم صعود کنید تا دید بهتری داشته باشید.

ارثا

در سال ۱۹۹۹ کتاب رکوردهای گینس تائید کرد که این کره، بزرگ‌ترین کره زمین چرخان ساخته بشر است. رکورددار قبلی، کره زمینی با قطر تقریبا ۳ متر در ایتالیا بود. این کره عظیم داخل ساختمانی با نمای شیشه‌ای قرار دارد و در شب از فاصله چند کیلومتری منظره جالبی می‌سازد.

ارثا

مقیاس این کره یک‌ در یک میلیون است

ارثا در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و دو سال طول کشید تا به‌طور کامل تکمیل شود. مقیاس این کره یک‌ در یک میلیون است، بدین معنی که یک میلی‌متر روی این کره معادل یک کیلومتر روی کره زمین واقعی است. این مقیاس تقریبا مناسب، به سازندگان اجازه داد که آن‌ها ظرافت‌های زیادی از جمله شبکه‌های جاده‌ای، مناطق شهری و عمق دریاها و کوه‌ها را عینا شبیه‌سازی و بسازند.

ارثا

حجم اطلاعات کامپیوتری که برای ساخت این کره متحرک استفاده شد، در حدود ۱۴۰ گیگابایت بود که در سال ۱۹۹۸ مقدار زیادی به حساب می‌آمد. گوگل مپ در آن زمان در دسترس نبودند.

ارثا

این دنیای ساختگی روی اسکلتی متشکل از شش هزار قطعه و لوله آلومینیومی ساخته شده و لایه‌های تشکیل‌‌دهنده پوسته کره ۷۹۲ عدد است. همانند کره زمین که زاویه گردشی در حدود ۲۳٫۵ درجه دارد، این کره نیز در همین زاویه نصب شده است. به همین دلیل است که خط استوا به صورت مورب بین طبقات ادامه دارد.

ارثا

چرخش سازه توسط موتورهای هیدرولیکی انجام می‌شود. مدت زمان لازم برای یک دور کامل هجده دقیقه است. سرعت چرخش را می‌توان با دست‌کاری در تنظیمات موتوری، زیاد و کم کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *