ازدواج اینترنتی می تواند موفق باشد یا خیر؟

ازدواج اینترنتی

ازدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقوله ای است که از دیرباز تا کنون چالش پیش روی انسان ها بوده است و از دیرباز رسم و رسومات خاص خود را داشته است.
از چهره گل انداخته داماد و تعارف سینی چای عروس بگیر تا به امروز ؛که موضوع شکل دیگری پیدا کرده است و ازدواج های سنتی تا حدی جای خود را به مدل های  جدید آشنایی داده است و صد  البته مشکلات بسیاری را پیش روی جوانان قرار داده است.
 سایت های همسریابی از همین شکل های نوظهور آشنایی است که علاوه بر هشدار بسیار مسئولین و کارشناسان همچنان جولان می دهند.
انواع دوستی‌های قبل از ازدواج و پیدایش فضای مجازی روز به روزعامل پوست اندازی نسل قبلی و پیدایش نسلی شد که به دنبال همسر آینده خود در کوچه پس کوچه‌های سایت‌های همسریابی، تاس بخت و اقبال خود را به بالا پرتاب می‌کنند تا شاید هنگامی که بر زمین می‌نشیند جفت شش بیاید.
اما آشنایی‌هایی که در محیط‌ های مجازی مانند چت روم‌ها، فیس بوک و سایت‌های همسریابی صورت می‌پذیرد تا چه میزان می‌تواند بنیان‌های یک ارتباط درست و زمینه‌های تشکیل یک زندگی مستحکم را رقم بزند؟
این سوالی است که هر چند همواره به آن پاسخ های ترسناک داده می شود و کارشناسان همواره از شکست این نوع دوستی ها و ازدواج ها  خبر می دهند اما همچنان پاسخ قانع کننده ای برای آن در دست نیست چرا که همواره جوانان به این نوع دوستی ها و ازدواج ها متمایل می شوند  هر چند که نگرش کلی جامعه نسبت به این نوع ازدواج در هر حال منفی است.
منتقدان ازدواج‌های اینترنتی معتقدند که بی‌اعتمادی یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زوجینی را که به‌ واسطه آشنایی در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، تهدید می‌کند چرا که همواره این دغدغه با آنهاست که آیا همسرشان با افراد دیگری هم چت می‌کند؟
از طرفی آشنایی در فضای چت‌روم‌ها بعدها در روابط زوج‌ها تأثیرات عمیقی می‌گذارد چراکه آنها در مرحله نخست برای برقراری ارتباط با یکدیگر ناگزیرند در برخی از موارد خود را بسیار ایده‌آل معرفی کنند اما این مساله زمان زیادی طول نمی کشد.
در هر حال نکته اینجاست که بیشتر جامعه شناسان و آسیب شناسان خانواده معتقدند ازدواج اینترنتی در ایران بیشتر ضرر دارد تا منفعت. هرچند که متولیان سایت های همسریابی که این روزها زیاد شده اند و زمینه ازدواج اینترنتی را فراهم می کنند ،  می گویند هدفشان تسهیل ازدواج جوانان است.
نکته جالب اما اینجاست که ، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان که توسط سازمان تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شده و ۲۷مین سایت پربازدید ایران هم هست – اخیرا در زمینه ازدواج فعال شده و سامانه همسان گزینی را راه‌اندازی کرده است.
این سایت در معرفی خود نوشته است:
“موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با پیشینه ۱۲ سال فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و راه اندازی جامع ترین سایت فرهنگی – دینی در ایران ؛ بزرگترین مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  می‌باشد.  سایت تبیان دارای جامعه کاربری وسیع و گسترده ای است که جوانان مجرد در سن ازدواج بخش عظیمی از این جامعه را تشکیل می دهند .
مسئله مهم و خطیر ازدواج جوانان و استفاده از بستر مناسبی که فناوری اطلاعات می تواند در اختیار این امر قرار دهد ؛ موجب گردید که تبیان از همان بدو تشکیل با رویکردی نوین و نگاهی تازه به این امر وارد شود .”
به این ترتیب به نظر می رسد آشنایی های اینترنتی این روزها انقدر غیر قابل جلوگیری شده که حتی سازمان تبلیغات اسلامی نیز تصمیم گرفته است سایت همسر یابی اینترنتی افتتاح کند.
به این امید که شاید بتوان با نظارت بر ازدواج های اینترنتی از آثار منفی آن کاست.
منبع : شفاف

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *