استان آکسارای در یک نگاه

آکسارای یکی از استان‌های ترکیه است که مساحتی برابر با ۷ هزار کیلومترمربع دارد.

آکسارای یکی از استان‌های کشور ترکیه است که مرکز آن، شهر آکسارای است. این استان در آناتولی مرکزی واقع شده است و مساحتی برابر با ۷ هزار کیلومترمربع دارد. جمعیت استان آکسارای بر اساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۰، حدود ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده است. استان آکسارای ۷ شهر به نام‌های ساری‌یاهشی، آغاچورن، اورتاکوی، اسکیل، آکسارای، گول آغاچ و گوزل یورت دارد.

آکسارای از شمال با استان قرشهر، از جنوب شرقی با استان نیغده، از غرب و جنوب به استان قونیه محدود می‌شود. یکی از منابع درآمد و گذران زندگی مردم آکسارای، کشاورزی و دامپروری است.

آق سرای

یکی از جاذبه‌های طبیعی آکسارای کوه آتشفشان «حسن» است که در ارتفاع ۳۰۰۰ متری قرار دارد.«دریاچه توز» که بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه بعد از وان است، در بین سه استان قونیه، آکسارای و آنکارا قرار گرفته است

آب و هوای آکسارای، آب‌وهوای نیمه‌خشک است و تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد و خشک دارد.

نام قدیمی آکسارای، کارا سارای بود که در دوران حکومت سلجوقیان، به آکسارای تغییر نام داد.

آق سرای

اولین نشانه‌های سکونت در دشت‌های آناتولی مرکزی به ۸ هزار سال پیش می‌رسد و ریشه‌های اولیه تمدن در نزدیکی آکسارای در این دشت‌ها دیده شده است.

قله آیشیکلی هویوک در نزدیکی آکسارای، یکی از تپه‌های تاریخی این منطقه است که از آن جمجمه زنی پیدا شده که در آن آثار جراحی دیده می‌شود. البته در بسیاری از منابع تاریخی به این موضوع اشاره شده که اولین جراحی در شهر سوخته صورت گرفته است، چون در این منطقه هم جمجمه‌ای با سوراخی در قسمت مغز پیدا شده است.

آق سرای

با رد شدن جاده ابریشم از این منطقه، به مرورزمان کاروانسراهای زیادی در آکسارای ساخته شد و این منطقه کم‌کم رشد کرد و توسعه پیدا کرد.

امروز آکسارای به‌عنوان یک استان روستایی با درآمد حاصل از کشاورزی شناخته می‌شود. در دهه ۱۹۵۰ بسیاری از کارگران آکسارای به اروپا مهاجرت کردند و کشور خود را ترک کردند.

در آکسارای جمعیت کردها بیشتر از سایر نقاط ترکیه است.

شهر باستانی نورا، در شهر هلوادره، یکی از جاذبه‌های تاریخی نزدیک آکسارای است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *