استیون هاوکینگ: بزرگترین راز هستی، پدیده ای به نام «زن»

استیون هاوکینگ، یکی از سرشناس ترین دانشمندان جهان، در مصاحبه ای می گوید بزرگترین راز هستی که وی را در بهت و حیرت فرو برده، پدیده ای است به نام «زن».

خبرگزاری رویترز، روز پنجم ژانویه به نقل از مصاحبه جدید مجله معتبر «نیو ساینتیست» با استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان شناس برجسته، می نویسد: هاوکینگ که تا کنون پاسخ سؤال های پیچیده بسیاری را در جهان علم یافته است، در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه چیزی فکرش را به خود مشغول می کند، پاسخ می دهد: «زنان. سراسر وجودشان راز است.»

استیون هاوکینگ که قرار است روز یک شنبه هشتم ژانویه جشن تولد هفتاد سالگی خود را جشن بگیرد، اخیراً از سمت کرسی استاد ریاضیات لوکاسی در دانشگاه کمبریج بازنشسته شده، جایگاهی پر افتخار که پیش از او شخصیتی مانند اسحاق نیوتن عهده دار آن بوده است. به همین مناسبت «نیو ساینتیست» گفت و گویی را با این دانشمند بریتانیایی ترتیب داده است، نویسنده سوار بر صندلی چرخدار کتاب «تاریخچه زمان» از امیدهایش برای آینده دانش بشری و بزرگترین اشتباه علمی اش سخن می گوید.

مجله نیو ساینتیست: اگر امروز یک فیزیکدان جوان بودید و دوباره شروع می کردید، چه موضوعی را مورد مطالعه قرار می دادید؟

استیون هاوکینگ: نظریه جدیدی ارائه می دادم و یک رشته جدید ایجاد می کردم.

در طول روز بیشتر به چه چیزی فکر می کنید؟

زنان. سراسر وجودشان راز است.

زمانی آلبرت اینشتن «ثابت کیهانی» را بزرگترین اشباه علمی خود توصیف کرد، بزرگترین اشتباه شما چیست؟

پیشتر فکر می کردم که اطلاعات درون سیاهچاله ها از بین می روند. اما قانون AdS/CFT [که توسط خوان مالداچنا، فیزیکدان نظری آرژانتینی مطرح شد] این نظر مرا نقض کرد و باعث شد باورم را تغییر دهم. این مسئله بزرگترین اشتباه من، یا دست کم بزرگترین اشتباه علمی ام بود.

به نظر شما چه کشفی بیشترین تأثیر را در متحول کردن باور ما از جهان هستی خواهد داشت؟

کشف ذرات فراتقارنی در ذرات اصلی که تا کنون شناخته ایم. اگر بشریت به چنین کشفی نائل شود، سند مناسبی در دفاع از «اِم. تئوری» خواهد یافت.

[توضیح: جست و جو به دنبال ذرات فراتقارنی هم اکنون بخش مهمی از فعالیت ها در سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای «سِرن» را تشکیل می دهد. دانشمندان معتقدند با کشف این ذرات و اثبات نظریه موسوم به «ام تئوری» توضیح جدیدی برای قوانین حاکم بر جهان خواهند یافت، پیشرفتی که، از جمله، نیروی گرانش را با بقیه نیروهای فیزیکی در اتحاد قرار خواهد داد.]

استیون هاوکینگ، پیشتر در مصاحبه ای گفته بود اعتقاد به وجود بهشت و یا نوعی از حیات پس از مرگ در حقیقت « افسانه ای » است برای مردمانی که از مرگ می هراسند. او با صراحت می گوید که پس از آخرین فعالیت مغز انسان دیگر حیاتی برای وی وجود ندارد. اعلام این نظر نشانی از مخالفت صریح وی با توجیحات دینی در این زمینه است.

استیون هاوکینگ، از سن ۲۱ سالگی به بیماری شدید فلج اعصاب مبتلا شد. وی برای دوره ای تحت تاثیر این بیماری به شدت بد بین بود ولی در نهایت به این نتیجه رسید که با وجود همه تردیدها و بی اطمینانی از ادامه زندگی باید از تمام لحظات زندگی لذت ببرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *