استیون هاوکینگ: هوش مصنوعی می‌تواند به خطری بزرگ تبدیل شود

استیون هاوکینگ فیزیکدان سرشناس بریتانیایی در گفت‌وگویی شوخ‌طبعانه در برنامه «هفته گذشته، امشب» شبکه تلویزیونی «اچ بی او» آمریکا، گفت روبات‌ها ممکن است در آینده از نظر هوشی بر انسان برتری پیدا کنند.

گزارشگر وب سایت فناوری سی نت با اشاره به گفت‌وگوی جالب استیون هاوکینگ با جان الیور مجری این برنامه تلویزیونی، می‌نویسد من نمی‌خواهم شما را بترسانم، این کار را به استیون هاوکینگ واگذار می‌کنم.

جان الیور مجری برنامه «هفته گذشته، امشب» از استیون هاوکینگ پرسید مهمترین چیزی که می‌خواهید مردم بدانند چیست؟ استیون هاوکینگ گفت «دوران تخیلی» و اضافه کرد: «دوران تخیلی مانند یک بعد دیگر در فضا است، این بخشی از اندیشه‌های من است که نویسنده‌های داستان‌های علمی – تخیلی هنوز درباره آن ننوشته‌اند.»

پروفسور هاوکینگ از سال ۱۹۶۳ میلادی به نوعی بیماری دستگاه عصبی مبتلا بوده که رفته رفته او را به فلج عمومی دچار ساخته‌است.

هاوکینگ که در دهه ۱۹۸۰ می‌توانست با حرکت خفیف انگشت شست خود نشانگر رایانه را برای نوشتن جمله‌های کامل هدایت کند، بعدها با وخیم شدن وضعیت سلامتش مجبور به استفاده از نوعی سامانه رایانه‌ای شد که به کمک یک حسگر تعبیه شده در عینکش حرکت‌های جزئی گونه او را تشخیص می‌داد.

اما بیماری کیهان‌شناس بریتانیایی با گذر زمان باز هم پیشرفت کرد و در مرحله بعد تحلیل بیشتر اعصاب صورت هاوکینگ سرعت سخن گفتن وی را به سطح تنها «یک کلمه در دقیقه» کاهش داد.

گزارشگر وب سایت فناوری سی نت در ادامه می‌نویسد که تا به حال فکر می‌کردم داستان‌های علمی – تخیلی صرفا با اضافه کردن خون، موجودات عجیب و سکس می‌گیرند. اما چرا این نویسنده‌ها بر اساس « دوران تخیلی» داستان ننوشته‌اند؟

فیزیکدان بریتانیایی در آن مصاحبه گفت :«چون آن را نمی‌فهمند. من هم تظاهر نمی‌کنم که می‌فهمم. با این حال در واقع زمانی است که در جهت دیگری در جریان است، جهتی متفاوت با زمانی هر روزه بر ما می‌گذرد.»

سوال مهم دیگر جان الیور از فیزیکدان معروف در باره ماشین‌های هوشمند یا روبات‌ها بود. جواب استیون هاوکینگ بسیار قانع کننده بود و گفت هوش مصنوعی مانند همه چیزهای مصنوعی، می‌تواند مسموم‌کننده یا حتی کشنده باشد. او افزود «هوش مصنوعی ممکن است در آینده نه چندان دور یک خطر بزرگ باشد.»

او معتقد است هر روبات معمولی می‌تواند به راحتی «برنامه‌ای برای پیشرفته‌تر کردن خودش طراحی کرده و در نتیجه پیشرفته‌تر شود و در نهایت هوش او بر ما برتری یابد.»

جان الیور مجری برنامه «هفته گذشته، امشب» که مانند یک پسربچه هیجان‌زده شده بود پرسید: «چرا نباید از جنگیدن با روبات‌ها خوشحال باشیم.» جواب هاوکینگ این بود که «شکست می‌خوری.»

جان الیور با اشاره به نظریه هستی‌های موازی، از دانشمند بریتانیایی پرسید آیا جهانی وجود دارد که در آن من از تو باهوشتر باشم؟ هاوکینگ در جواب گفت: «بله، و حتی جهانی هست که در آن تو فرد با مزه‌ای تلقی می‌شوی.»

هشدار در مورد موجودات فضایی

استیون هاوکینگ از فیزیکدانان برجسته بریتانیایی پیشتر گفته بود که به احتمال زیاد موجودات فضایی وجود دارند ولی به جامعه بشری هشدار داد که در فکر برقراری تماس با این موجودات نباشد.

به گفته استیون هاوکینگ در جهانی با بیش از ۱۰۰ میلیارد کهکشان ، که در هر یک از آنها صدها میلیون ستاره وجود دارد بعید است کره زمین تنها جرم آسمانی باشد که در آن موجودات زنده ظهور و رشد کرده‌اند.

استیون هاوکینگ افزود: «در ذهن من که با ریاضیات کار می‌کند با نگاهی به این ارقام خیلی منطقی است که وجود موجودات فضایی را متصور شد. اما چالش اصلی یافتن جزییات بیشتر در مورد این موجودات است.»

استیون هاوکینگ گفت این موجودات ممکن است جانداران تک‌یاخته و میکروبی یا جانوران ساده‌ای مثل کرم‌ها باشند که میلیون‌ها سال است در کره زمین نیز زندگی می‌کنند؛ وی در عین حال یادآوری می‌کند که اشکال بسیار پیجیده و پیشرفته‌تری از حیات نیز ممکن است در سیارات دیگر وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *