اهمیت لیست نبایدها در کارآفرینی

اغلب کارآفرینان تنها روی هدف نهایی و کارهایی که باید انجام دهند تمرکز می‌کنند درصورتی‌که تهیه‌ی لیست نبایدها نیز به همان اندازه مهم است.

کارآفرینی یا همان راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بیش از هر زمانی میان مردم جا افتاده است و اغلب آن‌ها با تهیه‌ی یک لیست انجام کار و لیستی از انتظاراتشان وارد بازار می‌شوند. نکته‌ی مهم این که که تهیه‌ی لیستی از کارهایی که نباید انجام شود نیز به همان اندازه مهم است. به عبارت دیگر این افراد مقصد نهایی خود را می‌دانند اما مشکلات مسیر را پیش‌بینی نمی‌کنند. این افراد باید عجله را کنار بگذارند و از خود و ایده‌شان محافظت کنند. هدف داشتن در هر کسب‌وکاری ضروری است اما اجتناب از اشتباهات نیز مهم است. علاوه‌براین پیش‌بینی مشکلات مسیر، سرعت رسیدن به اهداف نهایی را نیز تسریع می‌کند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی اینفو به بررسی بیشتر کارهایی می‌پردازیم که باید در لیست نبایدهای یک کارآفرین جا بگیرد.

۱- انتظار نداشته باشید بازاریابان اولین مشتری را پیدا کنند

هرگز انتظار نداشته باشید که اولین مشتری کسب‌وکار از کمپین‌های بازاریابی پیدا شود. مشتری‌های اولیه برند باید توسط کارآفرین کشف شده و سپس وارد مذاکره شوند. بسیاری از محققان موافق این موضوع هستند و عنوان کرده‌اند مذاکرات رو در رو تا ۳۴ درصد موفق‌تر از بازاریابی ایمیلی عمل می‌کند.

dont

۲- کسب درآمد تمام ماجرا نیست

پول درآوردن مهم است اما نباید هدف اول و آخر یک کارآفرین باشد. حتی تمام پول‌های کره‌ی زمین هم نمی‌توانند کسب‌وکاری با طراحی و بنیان‌گذاری ضعیف را نجات دهند. بنابراین پیش از اینکه به فکر جذب سرمایه باشید، استراتژی‌های خود را دوباره ارزیابی کنید. به‌عنوان مثال بسیاری از مردم حتی پیش از ارزیابی محصول خود برای جذب سرمایه اقدام می‌کنند. شاید مفهوم ایده روی کاغذ جالب باشد اما مشکلات اصلی را حل نمی‌کند. بسیاری از مشکلات زمانی که وارد عمل شوید بروز پیدا می‌کنند. جالب است بدانید اغلب استارتاپ‌ها به دلیل عدم آگاهی از کار و نه به دلیل کمبود سرمایه محکوم به شکست هستند.

۳- حسرت فرصت‌های گذشته را نخورید

هیچ‌کس به فرصت‌های از دست رفته اهمیت نمی‌دهد بنابراین دست از سرزنش خودتان بردارید و نگویید که می‌توانستید قانع‌کننده‌تر ظاهر شوید. این افکار نه تنها نتیجه‌ی مثبتی ندارند بلکه ابتکار عمل را نیز از بین می‌برند. تصور و مرور موقعیت‌های غیرواقعی شانس رسیدن به دستاوردهای جدید را کاهش می‌دهد، فرآیند پیشرفت را کند کرده و فرصت پیشرفت را به رقبا واگذار می‌کند.

به جای فکر کردن به اینکه چرا نفر اول نیستید روی دستاوردهایی که داشته‌اید تمرکز کنید. کارآفرینی مسیری است که باید به کمک اعضای تیم طی شود و هیچ‌کس دلیل اصلی موفقیت یا شکست نیست. اینکه چه توانایی یا مهارت‌هایی دارید مهم نیست، مهم این است که کل اعضای تیم تا چه اندازه موفق خواهند بود.

no

۴- گوش دادن را فدای صحبت کردن نکنید

آیا همیشه دنبال این هستید که خودتان را ثابت کنید؟ شما یک زبان و دو گوش دارید. به عبارت دیگر باید دو برابر بیشتر از زمانی که حرف می‌زنید، گوش دهید تا نکات مثبت و جدید یاد بگیرید. از سوال کردن نترسید و با دقت به پاسخ طرف مقابل گوش دهید. داشتن مربی و گوش دادن به صحبت‌های او بهترین تمرین برای تقویت مهارت شنیداری است.

۵- برای پیشرفت عجله نکنید

اگر برای رسیدن به موفقیت عجله دارید و بیش از اندازه روی این موضوع تمرکز کرده‌اید باید بدانید احتمال اشتباه کردن را افزایش داده‌اید. موفق شدن در هر کسب‌وکاری مهم است اما یک شبه حاصل نمی‌شود. موفقیت در استارتاپ مانند مسابقه‌ی دوی ماراتن است نه دوی سرعت.

پیشرفت کردن را در اولیت قرار دهید و از شکست‌ها استقبال کنید. قبل از اینکه به گسترش کسب‌وکار فکر کنید، از استخدام نیروی کار مناسب مطمئن شوید و ببنید آیا در مسیر درستی قرار گرفته‌اید یا خیر؟ آیا استراتژی کسب‌وکارتان با هدف جذب مشتری‌های وفادار طراحی شده است یا خیر؟ این موارد بهتر است پیش از گسترش کسب‌وکار در نظر گرفته شوند.

قبل از اینکه به طور جدی به راه‌اندازی استارتاپ فکر کنید لیست نبایدها را نیز همزمان با لیست بایدها تنظیم کنید. در این صورت می‌توانید رو به جلو حرکت کرده و با پیش‌بینی اشتباه‌ها مسیر موفقیت را هموار کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *