اگر بیگانگان در حال ارسال پرتوهای لیزر برای ما هستند ، ما اکنون راهی برای شناسایی آنها داریم

پروژه شکار حیات فرازمینی

آیا بیگانگان از چراغ قوه های فوق العاده قدرتمندی برای جلب توجه ما استفاده می کنند؟ اخترشناسان فکر می کنند این احتمال وجود دارد.

از زمان اختراع رادیو ، انسان ها در سکوت به ستاره ها گوش  میدادند و از اینکه آیا ما در جهان هستیم تنها هستیم یا نه شگفت زده میشدند اما اگر زندگی بیگانه هوشمند وجود داشته باشد ، فرازمینی ها می توانند از دیگر اشکال فناوری برای برقراری ارتباط استفاده کنند. ستاره شناسان نه تنها در حال شروع گوش دادن به کیهان هستند بلکه به  دنبال سایر نشانه های فناوری بیگانه یعنی پرتوهای لیزری نیز  هستند.

Breakthrough Listen ، گسترده ترین برنامه جستجوی اطلاعاتی Extraterrestrial Intelligence در تاریخ ، اعلام کرد که تیم آن با استفاده از سیستم Array تلسکوپ رادیویی بسیار پرانرژی (VERITAS) در رصدخانه فرد لارنس Whipple در آمادو به دنبال یافتن علائم جدیدی از فناوری بیگانه خواهند بود. ،

یوری میلرن ، فیزیکدان ذرات میلیاردر و بنیانگذار Breakthrough Listen ، در بیانیه ای گفت: “وقتی زندگی هوشمندانه فراتر از زمین فرا می رسد ، ما نمی دانیم که در کجا وجود دارد یا چگونه ارتباط برقرار می کند.” “بنابراین فلسفه ما این است که در جاهای مختلف و به هر طریقی که می توانیم جستجو کنیم. وریتاس دامنه مشاهدات ما را حتی بیشتر گسترش می دهد.”

ستاره شناسان با استفاده از VERITAS ، آسمان شب را با شعله های نانو ثانیه از نور ستاره های اطراف روشن می کنند. مانند یک چراغ فانوس دریایی برای کیهان ، این پالس های کوتاه نوری از ستاره های مجاور فراتر می رود و می تواند روشی برای ارتباطات بیگانه باشد.

اندرو سیمیون ، مدیر مرکز تحقیقات SETI برکلی ، در بیانیه گفت: “با افزودن VERITAS ، ما به یک کلاس جدید از سیگنالها حساس میرسیم: پالس های نوری سریع”. “ارتباط نوری قبلاً توسط ناسا برای انتقال تصاویر با کیفیت بالا از ماه  استفاده شده است ، بنابراین دلیلی بر این باور است که یک تمدن پیشرفته ممکن است از یک نسخه کوچکتر از این فناوری برای ارتباطات بین ستارگان استفاده کند.”

VERITAS پس از برخی گمان می کرد که می تواند یک ساخت و ساز بیگانه در اطراف آن ایجاد کند و باعث کاهش نور عجیب شود ، چنین پالس های لیزری را از ستاره تاریکی Tabby بطور مرموز جستجو کرده است. اگر از قدرتمندترین لیزرهای روی زمین در ستاره Tabby’s Star استفاده می شد و به سمت ما می گشت ، VERITAS می توانست آنها را تشخیص دهد. از بین ۱ میلیون ستاره موجود در لیست هدفهای Breakthrough List ، بسیاری از آنها ۱۰ تا ۱۰۰ برابر نزدیکتر از ستاره Tabby’s Star هستند ، به این معنی که حتی می توان لرزهای ضعیف لیزری را از بیگانگان هوشمند نیز تشخیص داد.

مجموعه چهار تلسکوپ نوری ۱۲ متری بطور سنتی برای شناسایی اشعه گاما – پرتوی پرانرژی ساطع شده توسط اشیاء کیهانی شدید مانند منفجر شدن ستاره ها و حتی سیاهچاله ها – در آسمان شب استفاده می شود. هنگامی که پرتوهای گاما به جو زمین برخورد می کنند ، آنها چشمکهای آبی بسیار ضعیفی از نور به نام تابش چرنکو تولید می کنند ، زیرا ذرات سریعتر از سرعت نور از طریق هوا حرکت می کنند. بنابراین چشمکهای آبی معادل نوری از رونق صوتی است. توانایی آرایه تلسکوپ در تشخیص و مشخص کردن منبع این گرگرفتگی های آبی کوتاه مدت باعث شده است که بهترین گزینه برای جستجوی پرتوهای لیزر از ستاره ها و کهکشان های دور باشد.

دیوید ویلیامز ، عضو همکاری VERITAS و استاد فیزیک گفت: “چشمگیر است که تلسکوپ های VERITAS چقدر مناسب برای این پروژه هستند ، زیرا آنها فقط با هدف مطالعه اشعه گاما با انرژی بسیار بالا در ذهن ساخته شده اند.” در دانشگاه کالیفرنیا ، سانتا کروز ، در این بیانیه گفت.

ابتکار عمل Breakthrough Listen یک پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری ۱۰ ساله است که توسط میلر ، میلیاردر روسی و اسرائیلی و نیکوکار علمی تأمین می شود. این پروژه که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است ، در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ ستاره در فاصله ۱۶۰ سال نوری از زمین را برای علائم سیگنال های رادیویی بیگانه ، بدون هیچ نتیجه مثبتی مورد بررسی قرار داده است.

“استفان هاوکینگ” این فیزیکدان مشهور گفت: “ما معتقدیم که زندگی به طور خودبخودی روی زمین به وجود آمد ، بنابراین در یک جهان بینهایت باید وقایع دیگری در زندگی رخ دهد.” وی گفت: “در جایی از کیهان ، زندگی هوشمند ممکن است در حال تماشای این چراغ های ما باشد ، از اینکه منظور آنها چیست. یا چراغ های ما سرگردانند به یک کیهان بی جان ، چراغ های عجیب و غریب می گویند که ، اینجا بر روی یک سنگ ، جهان هستی را کشف کرده است؟ ، سؤال بهتری وجود ندارد. “

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *