ایالت پراک در یک نگاه

ایالت پراک مالزی با فرهنگ غالب اسلامی، ریشه‌های تاریخی چینی، جاذبه‌های طبیعی و دیدنی‌های مدرن یکی از مقصد‌های جالب گردشگری به شمار می‌رود.

ایالت پراک یکی از ۱۳ ایالت مالزی، واقع در قاره‌ی آسیا است. این ایالت که به دار‌الرضوان شهرت دارد، با ایالت کداح از شمال، ایالت پنانگ از شمال‌غربی، ایالت‌های کلانتان و پاهانگ از شرق، ایالت سلانگور از جنوب، تنگه‌ی ملاکا از غرب و با استان یالا در کشور تایلند از شمال‌شرق هم‌مرز است. مرکز رسمی این ایالت ایپوه نام دارد و مرکز سلطنتی آن، کوالا کنگسر است.

جمعیت ایالت پراک نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر و مساحت آن، حدود ۲۱ هزار کیلومتر مربع است. بیش از نیمی از جمعیت این ایالت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بعد از آن بودایی‌ها با ۲۵٪ در رده دوم قرار دارند. پیروان هندویسم و مسیحیت در ایالت پراک جمعیتی کمتر از ۱۵٪ را شامل می‌شوند. زبان بیشتر اهالی پراک، مالزیایی پراک است و اقلیت‌های چینی به زبان‌های متفاوت چینی و اقلیت هندی به زبان تامیل صحبت می‌کنند.

طبق اساسنامه پراک، این ایالت به صورت مشروطه‌ی پادشاهی اداره می‌شود و سلطان به شکل موروثی حکومت را به دست می‌گیرد. شورای مقننه این ایالت از ۵۹ نفر تشکیل شده است که هرکدام نماینده‌ی یک منطقه از ایالت هستند و هر ۵ سال یک‌ بار در رای‌گیری عمومی انتخاب می‌شوند.

در سال ۱۸۷۵ که پراک مستعمره انگلستان محسوب می‌شد، هیو لو از طرف انگلیسی‌ها به حکومت این ایالت انتخاب شد. او با تسلط به زبان مالزیایی و پوشیدن لباس‌های محلی در دل مردم جا باز کرد و اولین کسی بود که درختان کائوچو را به شبه‌جزیره مالایا آورد. استقلال پراک از انگلستان، در سال ۱۹۵۷، به عنوان عضوی از فدراسیون مالایا به رسمیت شناخته شد.

روزهای پراک گرم و آفتابی است و شب‌هایی خنک دارد. دمای هوا بین ۲۳ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میزان رطوبت اغلب بیشتر از ۸۲٪ است. میزان بارندگی در این ایالت حدود ۳.۲ هزار میلی‌متر در سال گزارش شده است.

ایستگاه قطار ایپوه در مرکز شهر قرار دارد و ساختمان آن به سبک مورو‌ها ساخته شده است. این بنای سفید به تاج محل ایپوه شهرت دارد و بعد از ایستگاه قطار کوالالامپور، زیباترین ایستگاه قطار در مالزی به شمار می‌رود.

پراک

از شهرهای‌ مهم ایالت پراک می‌توان به ایپوه، جزیره پانگکور، تایپینگ و لوموت اشاره کرد.

تارت تخم‌مرغی و گریپ‌فروت‌های متنوع از خوراکی محبوب پراک هستند. زیورآلات کریستی و دست‌سازهای کلر نیز از دیگر سوغاتی‌های پراک محسوب می‌شوند که می‌توانید آنها را از میدان کونگ هنگ تهیه کنید.

برای خرید لباس و دیگر وسایل نیز می‌توانید به «تایپینگ مال» (Taiping Mall) سر بزنید.

«موزه هان چین پت سو» (Han Chin Pet Soo) از مشهورترین دیدنی‌های ایپوه محسوب می‌شود. بنای این موزه متعلق به کلاب معدنچیان چینی بوده است و امروزه شامل صنایع دستی، کلکسیون‌ها و عکس‌هایی است که متعلق به قرن‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی هستند.

پراک

«موزه ایالتی پراک» (Perak State Museum) واقع در تایپینگ، قدیمی‌ترین موزه در مالزی است.

«غار تمپورونگ» (Tempurung Cave) را فراموش نکنید. این غار دیدنی بیش از ۳ کیلومتر طول دارد  و نورپردازی و مسیرهای پیاده‌روی این غار توریست‌های بسیاری را جلب می‌کند.

پراک

از دیگر دیدنی‌های پراک می‌توان به «باغ‌های دریاچه تایپینگ» (Taiping Lake Gardens)، «موزه هو یان هور» (Ho Yan Hor Museum)، « معبد توا پک کونگ» (Tua Pek Kong Temple)، «مسجد عبودیه» (Ubudiah Mosque)، «ساحل مرجانی پانگکور» (Coral Beach) و «دنیای گمشده تامبون» (Lost World Of Tambun) اشاره کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *