ایا تیم لیگو موفق به کشف شواهدی از ماده تاریک شدند ؟

ایا تیم لیگو موفق به کشف شواهدی از ماده تاریک شدند ؟
۸ دانشمند از دانشگاه جان هاپکینز و تعدادی از فضانوردان و فیزیکدانان محاسبات خود راوقتی سیگنالهایی مرموز توسط لیگو دریافت شد شروع کردند نتایج انها و تحقیقاتشان در مجله {  Physical Review Letters}  به چاپ رسید .
انها ادعا میکنند در این کشف امواج گرانشی امده از برخورد دو سیاه چاله دوتایی در فاصله ۱٫۴  میلیارد سال نوری از ما ردی و امضایی از ماده تاریک نیز اتفاق افتاده و تشخیص داده شده است . !!
و به گفته انها این دو سیاه چاله باید بخشی از یک کل مرموزی باشد که امروزه ۸۵  درصد جرم کیهان را در بر گرفته است …. ماده تاریک
داستان ماده تاریک از دهه سی میلادی اغاز شد  . و امروزه در بخشهای عظیمی مورد ازمایش و تحقیق است . ماده تاریک هیچ نور و اشعه و امواجی از خود ساتع نمیکند مگر از طریق اثرات گرانشی روی اجسام قابل مشاهده بتوان ردی از ان گرفت .
انرژی که از برخورد این دو سیاه چاله دوتایی به وجود اورد به اندازه ۲۹ تا ۳۶ برابر جرم خورشید ما بود . و پیش بینی میشود این سیاه چاله ها نه از مرگ ستارگان بلکه در ابتدای کیهان و شرایط خاص اولیه کیهان و برخوردهای  ابرهای گازی عظیم به وجود امده است .
معمولا هاله هایی اطراف خوشه های عظیم کهکشانی بهترین مکانها برای یافتن ماده تاریک هستند  . ولی با توجه به شرایط چنین سیاه چاله هایی در ابتدای کیهان میتوان انها و نتایج برخوردشان را نیز عاملی برای تشخیص ماهیت ماده تاریک در نظر گرفت . هرچند دانشمندان این تیم تحقیقاتی گفتند هنوز مدارک محکمی دال بر تایید این نظریه و فرضیه نداریم . و نیاز به داده های بیشتری هست .
740566_FVSGJezV
ارش بوالحسنی
منبع :
Astronomy.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *