اینترنت ماهواره ای چیست؟


اینترنت ماهواره ای یا همان اوترنت، در واقع یکی از روش های دسترسی به اینترنت می باشد که تنها از طریق در اختیار داشتن ابزار و سخت افزارهای مناسب انجام می پذیرد. معمولا در زمان هایی از اینترنت ماهواره استفاده می شود که دسترسی به اینترنت معمولی مشکل بوده و یا زیرساخت های لازم برای دسترسی معمولی به اینترنت وجود ندارد. البته در مواردی نیز که نیاز به سرعت بالا و عدم قطعی داریم، از اینترنت ماهواره ای استفاده می شود که معمولا نهادها و سازمان های دولتی از آن استفاده می کنند.

اینترنت ماهواره ای با استفاده از انواع روش های قابل دریافت می باشد . به طور کلی با در اختیار داشتن تجهیزات لازم، از جمله دیش، LNB و ریسیور دریافت کننده اینترنت، می توان به سادگی از یک اینترنت ماهواره ای پر سرعت استفاده نمود که برای فعال سازی آن نیاز است که نوعی حق اشتراک نیز به ماهواره فراهم کننده خدمات، بپردازید. اما در نوع رایگان آن نیازی به پرداخت چنین هزینه ای نبوده و می توان تنها با تجهیزات یاد شده، این اینترنت را دریافت نمود.

آیا در ایران نیز اینترنت ماهواره ای رایگان قابل دریافت است؟

اما سوالی که اکثر کاربران در ذهن خود دارند، این است که با توجه به اینکه دو کشور عراق و افغانستان در همسایگی ایران قرار دارند، آیا در ایران نیز می توان از اینترنت ماهواره ای رایگان نیز استفاده نمود؟ پاسخ به این سوال در واقع کمی مشکل به نظر می رسد. حقیقت امر این است که به طور کلی استفاده از اینترنت ماهواره ای دوطرفه در ایران که قابلیت Send و Receive را داشته باشد، ممنوع بوده و برای استفاده از آن حتما باید از نهادها و مراجع ذیربط، مجوزهای لازم را تهیه نمود. در غیر این صورت این عمل غیر قانونی بوده و نمی توان از تجهیزات مخصوص دریافت اینترنت ماهواره ای بهره مند شد.

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که طبق اعلان شرکت Quika، این شرکت تنها به کشورهایی اینترنت ماهواره ای رایگان را عرضه خواهد کرد که دارای زیرساخت های لازم برای ارائه اینترنت بر بستر زمینی را دارا نباشند و مسلما ایران جزو این کشورها محسوب نمی شود. پس طبق اعلام این شرکت، نباید به ایران چنین خدماتی داده شود. با این حساب اگر شرکت Quika بخواهد، می تواند سیگنال های دریافتی را موقعیت یابی کرده و در نتیجه سیگنال های دریافتی از محدوده ایران را نپذیرد. در نتیجه حتی با وجود تهیه مجوزهای لازم برای دریافت اینترنت ماهواره ای، نمی توان اطمینان صددرصدی در رابطه با امکان استفاده از اینترنت ماهواره ای رایگان را حاصل نمود.

آمریکا، مجوز اینترنت آزاد را برای ایرانیان صادر کرد
دفتر کنترل دارایی های خارجی امریکا(اوفک) در حالی که تحریم های گسترده ای علیه مردم ایران وضع کرده است، در اقدامی مداخله جویانه به شرکت ها مجوز داد تا در ایران اینترنت رایگان دایر کنند.
در اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است این اقدام در جهت تعهد دولت امریکا برای پشتیبانی از حق آزادی بیان مردم ایران انجام می شود.
این اطلاعیه علاوه بر ارائه راهنمایی ها و مجوزهای این شرکت ها آورده است: دولت آمریکا متعهد به برقراری جریان آزاد اطلاعات است که دولت ایران آن را از مردم خود سلب کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *