این دوربین برای شما نقش ماشین زمان را بازی خواهد کرد

یک شرکت نوپای هلندی موسوم به Roader نوعی دوربین پوشیدنی ارائه کرده که اجازه می‌دهد از اتفاقاتی که ۱۰ ثانیه پیش روی داده‌اند فیلم تهیه کنید.

شاید می‌خواسته‌اید از اولین قدم‌های فرزندتان فیلمی تهیه کنید؛ اما آن‌قدر سریع‌ نبوده‌اید که بتوانید بلافاصله گوشی هوشمندتان را بردارید و اپلیکیشن دوربین را اجرا کنید. به لطف دوربینی موسوم به «دوربین ماشین زمان» محصول رودر (Roader)، نه تنها از زمان حال، بلکه از گذشته نیز می‌توانید فیلم تهیه کنید.

این محصول نوآورانه توسط شرکت هلندی رودر تولید شده و در نمایشگاه‌ CES امسال به نمایش گذاشته شده است؛ سیورد پیتسترا، مدیرعامل این شرکت می‌گوید:

ماشین زمان چیزی است که واقعا برای مردم الهام‌بخش است و به این دلیل ما به فکر [تولید این محصول] افتادیم.

این دوربین مادامی که آن‌را پوشیده‌اید و در وضعیت آماده قرار داده‌اید تصویربرداری را ادامه می‌دهد؛ هنگامی که صحنه‌ای جذاب رخ داد، کافی است دکمه‌ی روی این دوربین را فشار دهید تا ویدئویی از ۱۰ ثانیه قبل از فشار دادن دکمه و ۱۰ ثانیه پس از آن ثبت شود و در مجموع یک ویدئوی ۲۰ ثانیه‌ای در اختیار شما قرار گیرد.

این دوربین ویدئوها را در دو نسخه ثبت می‌کند، یک نسخه با رزولوشن ۶۴۰ در ۶۴۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است که مستقیما از طریق بلوتوث به گوشی‌همراه شما ارسال می‌شود. شما می‌توانید این نسخه از ویدئوی ثبت شده را روی گوشی خود تماشا کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید آن ویدئو را ذخیره کنید یا خیر. اگر قصد ذخیره‌ی ویدئو را داشتید، می‌توانید نسخه‌ی ثانویه را که دارای رزولوشن ۱۰۸۸ در ۱۰۸۸ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است روی گوشی‌تان ذخیره کنید. این دوربین از سیستم‌عامل‌ اندروید و آی او‌اس پشتیبانی می‌کند.

اغلب دوربین‌های پوشیدنی معمولا دو گزینه در اختیار شما قرار می‌دهند: یا این‌که به‌طور دائم به فیلم‌برداری بپردازید و بعدا ساعت‌ها وقتتان را صرف ویرایش ویدئو کنید؛ یا هم این‌که منتظر فرارسیدن لحظه‌ی مورد نظر باشید، هرچند اگر سرعت عمل شما کم باشد شانس چندانی برای فیلم‌برداری از لحظه‌ی مورد نظرتان نخواهید داشت.

ایده‌ی ساخت این دوربین در سال ۲۰۱۵ به ذهن سیورد پیتسترا و جوست گودی خطور کرده‌است؛ آن‌ها می‌گویند که ایده‌ی ساخت این دوربین پس از حادثه‌ی ناگهانی و شگفت‌انگیز شهاب‌سنگ چلیابینسک به ذهن‌شان خطور کرده است. هدف آن‌ها تولید محصولی بوده که بتواند از گذشته فیلم تهیه کند و نیازی به ثبت دائمی ویدئو نیز نداشته باشد.

پیتسترا می‌گوید:

ما از لحظه‌هایی که در زندگی تجربه می‌کنیم الهام گرفتیم. شما همیشه دیر می‌کنید. می‌توانید از لحظات پس از وقوع یک اتفاق فیلم‌برداری کنید، این [اتفاق] می‌تواند هرچیزی باشد؛ مثلا اولین قدم‌های فرزندتان. [اما] فیلم‌برداری در لحظه‌ی مناسب کاری دشوار است.

سازندگان این دوربین کار خود را از سال ۲۰۱۶ شروع کردند و در ادامه وقت خود را برای پیدا کردن راه حل مناسب جهت عملی‌کردن ایده‌شان صرف کردند. یکی از این چالش‌ها پیدا کردن راه‌حلی برای کنترل انرژی مصرف شده توسط این دوربین بود. اگر قرار باشد دوربین تمام روز به ثبت ویدئو بپردازد، مصرف باتری به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت؛ اما این دوربین تا زمانی که فرمانی از کاربر دریافت نکند ویدئویی را در حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی خود ذخیره نخواهد کرد.

تولید کنندگان این دوربین از یک بافر (حافظه‌ی موقت) ویدئویی استفاده کرده‌اند؛ معمولا از چنین بافرهایی برای روان‌ بودن پخش ویدئو استفاده می‌شود. در این دوربین بافر تنها ۱۰ ثانیه ویدئو را ذخیره می‌کند و ویدئوهایی که قدیمی‌تر از ۱۰ ثانیه باشند به‌طور خودکار حذف می‌شوند. پیتسترا می‌گوید:

این دوربین به فیلم‌برداری می‌پردازد، آن را به‌طور موقت ذخیره می‌کند و پس از مدت کوتاهی [آن ویدئو‌ را] حذف می‌کند.

شاید ۱۰ ثانیه زمان کمی برای شکار لحظه‌ها به‌نظر برسد؛ اما به عقیده‌ی پیتسترا این زمان بسیار زیاد است، چرا که اغلب افراد تنها پس از چند ثانیه متوجه می‌شوند که باید از چیزی فیلم‌برداری کنند. ۲۰ ثانیه زمان کلی ذخیره‌ی ویدئو توسط این دوربین هم شاید کوتاه باشد؛ اما این زمان برای نشان دادن آن‌چه اتفاق افتاده کافی است و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی نیز ساده‌تر خواهد بود. به عقیده‌ی پیتسترا، به محض دریافت این ویدئوی کوتاه می‌توانید آن را به اشتراک بگذارید و حالت مربع‌شکل ویدئوهای تهیه شده توسط این دوربین باعث می‌شود برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب‌تر باشند.

نرم‌افزار به‌کار رفته در این دوربین ثبت و ذخیره‌سازی ویدئوها را بهینه‌سازی می‌کند تا بتوان ویدئوها را به‌آسانی به گوشی منتقل کرد. نسخه‌ی با کیفیت ویدئوها نیز در حافظه‌ی دوربین ثبت می‌شود تا بتوانید بعدا آن‌ها را به رایانه‌ی خود منتقل کنید. با توجه به این‌که میانگین حجم ویدئوهای ثبت شده توسط این دوربین ۲۰ مگابایت است، حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی آن می‌تواند تعداد زیادی ویدئو را در خود جای دهد.

این دوربین به یک باتری ۲۳۵۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز است که اجازه می‌دهد به‌مدت ۶ الی ۷ ساعت از آن استفاده کنید؛ این مدت دو برابر مدت زمان شارژدهی دیگر دوربین‌های پوشیدنی است. سنسور استفاده شده در این دوربین ۸ مگاپیکسلی است و زاویه‌ی آن نیز ۱۲۰ درجه است. وزن این دوربین ۸۵ گرم است و عرضه‌ی آن بهار امسال با قیمت ۲۰۰ دلار شروع خواهد شد. البته افرادی که قصد پیش خرید این دوربین را داشته باشند می‌توانند آن را به قیمت ۱۵۰ دلار تهیه کنند.

یکی از نگرانی‌های مرتبط با این دوربین مسئله‌ی حریم‌شخصی است. به گفته‌ی پیتسترا، وقتی این دوربین در وضعیت آماده‌ به کار قرار دارد، یک نور سبزرنگ چشمک زن را مشاهده خواهید کرد. در زمان ثبت ویدئو نیز این نور به حالت ثابت در می‌آید. پیتسترا می‌گوید:

تصمیم‌گیری برای ثبت ویدئو بر عهده‌ی شما است. شما چیزی را به‌صورت شانسی ضبط نمی‌کنید. این [دوربین] برای لحظه‌های احساسی است. من در آلپس از این دوربین برای ثبت ویدئویی از دخترم در حین اسکی استفاده کردم. به‌هیچ وجه وقت نداشتم تا از یک دوربین [عادی] برای ثبت چیزی که آن لحظه ضبط کردم استفاده کنم.

مدیرعامل شرکت تولید کننده‌ی این دوربین می‌گوید چندین تقاضا را برای ثبت پتنت‌های مربوط به این دوربین ارائه کرده‌ است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *