با بچه‌های خود درمورد سکس صحبت کنید

یکی از رایج ترین سوال‌هایی که پدر و مادرها از من به عنوان یک روان شناس یا مادر می‌پرسند این است که”به بچه‌های خود چه چیزی درمورد سکس بگوییم؟” شروع کردن به این صحبت مهم است. شما باید مطمئن شوید که بچه های شما اطلاعات نامناسب یا گمراه کننده را از بچه‌های دیگر یا رسانه‌ها نگیرد. اگر شما در این مورد با آن ها صحبت نکنید فرصت ارزشمندی برای ایجاد یک رابطه نزدیک با کودک خود را از دست می‌دهید. پنج نکته‌ای که هنگام صحبت کردن در مورد رابطه جنسی باید به خاطر داشته باشید عبارتند از:

۱٫ “تو میتونی هرچیزی از من بپرسی”

یکی از بهترین چیزها در مورد فرزند شما این است که فرزند شما در مورد فیزیک بدنی، سکس یا اینکه چطور بدن آن‌ها ساخته شده از شما بپرسند، این نشان می‌دهد که آن‌ها برای پرسیدن به اندازه کافی احساس راحتی می‌کنند. این فرصت را با جواب ندادن به سوال آن‌ها یا طفره رفتن خراب نکنید. ابتدا آن‌ها را برای پرسیدن سوال تشویق کنید با گفتن اینکه، خوشحالم که این سوالو پرسیدی … یا میدون که همیشه هر چی خواستی میتونی از من بپرسی. از سوالات آنها استفاده کنید تا چارچوبی بسازید برای نشان دادن اینکه آنها می‌توانند در مورد هرچیزی با شما صحبت کنند زیرا سوالات و معضلاتی که آنها با آن روبرو هستند فقط بیشتر پیچیده تر خواهد شد. این فرصت را برای توسعه رابطه با هدایت کردن صحیح آنها یا خرید کتابی در مورد آشنایی بچه‌ها با سکس از دست ندهید. اگر اینکار را کردید، حداقل آن را باهمدیگر بخوانید و از آن استفاده کنید تا بحث را شروع کنید نه اینکه به بحث پایان دهید.

 

۲٫ “اگر جواب رو نمیدونی اونو پیدا میکنم”

به همه سوالات را پاسخ بدهید. اگر سوالی پرسیدند به احتمال زیاد آماده شنیدن پاسخ هستند. حتی اگر ۵ سال دارند، اگر می‌پرسند که بچه‌ها چگونه ساخته شده‌اند، داستانی در مورد ساخته شدن توسط لک لک‌ها به آن‌ها نگویید. علم را تجریه کنید، “یک اسپرم و تخمک با هم”. کنجکاوی خودتان رو نشان بدید، تقرب خودتان را نشان بدهید، و حتی اگر پاسخ را نمی‌دانید نشان بدید که باهم دیگر می‌توانید آن را بفهمید.

۳٫ “این چیزها احساس بدی در هنگام بحث ایجاد می کند”

وقتی بچه شما اصلا چیزی در مورد رابطه جنسی نپرسیده، شما در صحبت های مختلفتان این موضوع را پیش می‌کشید. نمی خواهید چیزی بگویید که تاثیر بدی روی انها داشته باشد. به یاد داشته باشید: شما در حال ایجاد یک رابطه با کودک خود برای مدت طولانی هستید. طوری که کودکان از دانستن اینکه وقتی نیاز داشتند میتوانند به شما مراجعه کنند احساس امنیت و راحتی کنند.

۴٫ “کودکان نزدیک به شما گاهی متوجه می‌شوند/احساس می‌کنند …”

یکی دیگر از راه‌های خوب برای شروع صحبت با فرزندتان گفتن چیزهایی مثل “بچه‌های هم سن شما بعضی اوقات تعجب می‌کنند درمورد ایکس ..’ این بال پرواز خواهد بود. اگر امکان داشته باشد شما می خواهید آنها یک درک کلی داشته باشند در مورد اینکه چگونه نوزادان ساخته می شوند و آنچه انتظار می‌رود در بدن آنها هنگام رسیدن به سن بلوغ دیده شود. بنابرین درطول سالهای ابتدایی مدرسه این مطالب را به آن‌ها بگویید. هنگامی که به سن بلوغ رسیدن آن‌ها در مورد این مطالب خود آگاه تر می‌شوند.

۵٫ “در مورد این چه فکر می کنید؟”

وقتی فرزند شما بزرگتر می‌شود انتظار دارید که آن‌ها وقتی مسائلی مثل سکس و رابطه پیش می‌آید احساس کنند می‌توانند به شما مراجعه کنند. آنها به شخص مورد اعتمادی احتیاج دارند برای راهنمایی در مورد آنچه در جهان مشاهده و تجربه می‌کنند. با این هدف در ذهن، هر زمان که اطلاعاتی در مورد سکس می‌دهید یا سوالی را در مورد سکس یا روابط رمانتیک پاسخ می‌دهید، مطمئن شوید که نظر آنها را می‌دانید با پرسیدن اینکه-“تو در مورد این چه فکر می‌کنی؟” یا “آیا دیده‌ای که این برای دوستات اتفاق افتاده باشه؟” وقتی خیلی جوان هستند، چشم‌پوشی می‌کنند و موضوع را تغییر می‌دهند. صحنه را طوری می‌کنید که علاقه مند به نظر آنها هستید و قضاوت و کنترلی روی آنها نخواهید داشت. کودکانی که با والدین خود یا بزرگترهای مورد اعتماد دیگر، در باره سکس و روابط صحبت می‌کنند قبل از مواجهه با خطر یا فرصت اینگونه موارد مطالب ارزشمندی را درباره آن یاد میگیرند.

حرف زدن در مورد سکس فقط حرف زدن نیست. یک سری از حرف زدن‌ها در طول زمان است که رابطه شما با فرزندتان را عمیق تر می‌کند به آنها کمک می‌کند تا در معضلاتی که به ناچار در زندگی جوانی ونوجوانی آنها اتفاق می‌افتد بهتر فکر کنند. رابطه باز و گرم شما کمک خواهد کرد که آنها انتخاب های عاشقانه و جنسی سالمی برای مدت طولانی داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *