بریتانیا ماهواره ای برای مقابله با مشکل رو به رشد زباله های فضایی به فضا پرتاب کرد

بریتانیا ماهواره ای برای مقابله با مشکل رو به رشد زباله های فضایی به فضا پرتاب کرد

بریتانیا این هفته ماهواره ای را که برای مقابله با مشکل رو به رشد زباله های فضایی طراحی و ساخته شده است، به فضا پرتاب کرد. دانشمندان هشدار می دهند در صورت عدم جمع آوری زباله های فضایی، ماهواره ها در مدار زمین با آنها برخود کرده و از کار می افتند.

زباله های فضایی یکی از خطراتی است که سفرهای فضایی و ماهواره های موجود در مدار زمین را تهدید می کند.

ماهواره ای که اخیرا در بریتانیا ساخته و به فضا پرتاب شد، می تواند زباله های فضایی را جمع آوری کرده و آنها را به اتمسفر زمین فرستاده تا در آن سوخته و نابود شود.

یکی از فناوری هایی که این ماهواره به نام «زباله را جمع کن» به آن مجهز است، سیستم هارپون یا زوبین است که به سوی زباله های فضایی پرتاب می شود.

الستر ویمن دانشمند بریتانیایی می گوید: «این خیلی جالبه. یک فناوری ساده که ما آن را برای استفاده در فضا به روز کرده ایم. زیبایی آن در سادگی اش است. ما از راه دور زوبین را به سوی هدف می فرستیم و زوبین به زباله فضایی برخورد کرده و آن را می گیرد.

این زوبین که به ریسمانی متصل است حدود سی سانتیمتر طول دارد و از فاصله بیست متری به سوی زباله فضایی پرتاب می شود و پس از برخورد به آن ریسمان کشیده می شود.

سیستم هارپون دیگری که یک متر و نیم طول و حدود دو کیلوگرم وزن دارد نیز طراحی شده که می تواند زباله های فضایی تا وزن هشت تن را هدف قرار داده و بگیرد.»

یکی دیگراز فناوری هایی که این ماهواره به آن مجهز است استفاده از توری مانند تور ماهیگیری است.

بر اساس برآورد دانشمندان بیش از ۷۰۰۰ تن زباله فضایی با سرعت هزاران کیلومتر در ساعت در مدار زمین می گردند. بخش هایی از موشک های پرتاب سفینه های فضایی، ماهواره هایی که از کار افتاده اند، یا قطعات کوچک ناشی از برخورد این ابزار به یکدیگر، از جمله زباله های فضایی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *