بزرگترین عملیات جاسوسی قرن

 عملیات جاسوسی قرن

ماموران سیا چطور در سال ۱۹۶۰ اطلاعات فضاپیمای روس ها را دزدیدند . سرقتی که مالباخته از آن آگاه نشد .

روس ها با پرتاب ماهواره اسپوتنیک به فضا در دهه ۱۹۶۰ گوی سبقت را از آمریکایی ها گرفتند ، آمریکایی ها در پاسخ به این اقدام مهم ، آن ها اولین ماهواره شان را برای پرتاب آماده کردند و اما فاجعه زمانی اتفاق افتاد که به محض احتراق و چند متر پرواز منفجر شد و موجب آبرو ریزی شدید برای آمریکایی ها شد .

آن ها از لحاظ تکنولوژی در مقابل روس ها کم آوردند و هنوز در فکر این بودند که چه اقدامی جهت پوشش این آبروریزی نمایند که روس ها باز پیش دستی کرده و اولین فضاپیمای در نوع خود را به نام لونیک به فضا و مدار پایین زمین فرستادند . یک تحقیر دیگر برای آمریکایی ها و کار به جایی کشید که کندی رئیس جمهور آمریکا نیز اذعان کرد که روس ها در فضا دست بالاتر را نسبت به آن ها گرفته و پیروز شده اند .

 عملیات جاسوسی قرن

بنابراین باید فکر چاره کرد، در همین اثنا بود که خبر خوش برای آمریکایی ها از غیب رسید. روس ها سرخوش از پ‍یروزی غرور آفرین تصمیم گرفتند یک نمایشگاه بین المللی برای نشان دادن دستاوردهای خود برگزار کنند و متفکران سازمان سیا با شنیدن این خبر بهترین فرصت را برای اطلاع از تکنولوژی روس ها بدست آوردند.

اما کار آنقدرها هم ساده نبود در واقع رفتن به دل شیر بود . نمایشگاه برگزار شد و چهار متخصص از طرف سیا درقالب شهروندان عادی به شوروی رفتند . آن ها در ابتدا هیچ امیدی نداشتند که بتوانند فضاپیمای لونیک را در نمایشگاه ببینند زیرا احتمال قوی می دادند که روس ها برای محکم کاری نسخه بدل آن را به به نمایش گذارند. اما روس ها سرمست از پیروزی و با خیال راحت نسخه اصل لونیک را به نمایش گذاشتند و این مانند یک هدیه رویایی به سیا بود .

جاسوسان سیا به نمایشگاه رفتند آن ها در نظر داشتند تا از تمام بخش های لونیک عکس بگیرند، اما روس ها آنقدرها هم ساده نبودند و در پنج متری نرده گذاری کرده و چند مامور گذاشته بودند تا به کسی اجازه عکسبرداری ندهند . تیر سیا به سنگ خورد اما ناامید نشدند،آن ها با دقت اوضاع را پیگیری می کردند و از جاییکه این نمایشگاه در چند شهر برگزار می گردید باید لونیک بوسیله کامیون به شهر دیگر منتقل می گردید .

سرقت لونیک تا چه اندازه به پیشرفت برنامه های فضایی ناسا کمک کرد؟

 عملیات جاسوسی قرن

جاسوسان سیا تصمیم خود را گرفتند و خطرناک ترین تصمیم را لتخاذ نمودند و آن سرقت تراک حامل لونیک بود ، سرقت لونیک یک چیز بود و مطلع نشدن روس ها چیز دیگر، زیرا در صورت مطلع شدن از سرقت نه تنها جاسوسان براحتی گرفتار می شدند بلکه بدتر از آن یک آبروریزی و تحقیر بزرگ برای آمریکایی ها در سطح بین الملل بود .

خلاصه اینکه بالاخره روز انتقال لونیک فرا رسید و پروسه دلی وری به این صورت بود که لونیک در تراک گذاشته شده و به شهر دیگر حرکت می کرد و در شهر دیگر تحویل مامور شده و مامور متخصص آن را کاملا بررسی می کرد و نکته امیدوار کننده برای جاسوسان سیا این بود که این مامور ارتباط رادیویی با راننده تراک نداشت .

البته از زمان حرکت هیچکس مطلع نبود اما این گره با تردستی باز شد و آن ها موفق شدند از یک سورس معتبر زمان حرکت را بگیرند و تراک در حال حرکت را متوقف کرده و خودشان را مامور کا گ ب معرفی و از او می خواهند آنجا منتظر مانده تا پس از بررسی محموله دوباره تراک را به او برگردانند و به او متذکر می شوند که این یک عملیات مخفی است و به هیچ کس نباید چیزی بگوید .

آن ها تراک را گرفته و به یک سوله که آن را اجاره نموده بودند می برند و به سرعت شروع به کار می کنند آن ها می بایست تمام قطعات را باز کرده از آن عکس گرفته و دوباره آن را ببندند و این کار را در ظرف حدااکثر دو ساعت انجام دهند . دقایقی از کار گذشته ناگهان لامپ اصلی داخل سوله روشن می شود ، عجب بدشانسی، همه چیز تمام شد، همه با ترس به هم نگاه می کنند اما هیچ اتفاقی نیفتاده و لامپ بطور اتوماتیک روشن شده و چیز خاصی نیست .

 عملیات جاسوسی قرن

تمام قطعات باز می شود و از همه عکس تهیه می شود در هنگام بستن همه قطعات بسته می شود اما فقط یک قطعه را نمی توانند جا بیندازند و هر کار می کنند نمی شود، لحظات به سرعت سپری شده و چناچه تنها این قطعه را نتوانند جا بیندازند حتما موضوع را روس ها خواهند فهمید و اگر دیر شود راننده تراک منتظر ، مشکوک خواهد شد. آن ها دوباره تمام قطعات را به دقت بررسی می کنند و بالاخره یکی از متخصصان مشکل را یافته و قطعه را در آخرین لحظات جا می اندازد .

دقایقی بعد تراک به راننده تحویل شده و ماموریت با موفقیت تمام می شود و ماموران سیا با دست پر به آمریکا برگشته و درست چند ماه بعد آلن شپرد اولین فضانورد آمریکایی است که در فضا قدم می زند . اما سوال اینجا این است که برنامه فضایی آمریکا چقدر وامدار سرقت لونیک است؟

جواب این سوال ممکن است هرگز مشخص نشود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *