بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت

بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت یکی از مباحث مهم و در عین حال جذاب می باشد. conversion rate optimization که به اختصار CRO نامیده می شود موضوع بحث امروز ما خواهد بود.

CRO چیست؟

این مفهوم به معنای تبدیل کاربران و بازدیدکنندگان به مشتری می باشد. البته نمی توان صرفا اسم مشتری را برروی آن ها گذاشت زیرا ممکن است هدف شما چیزی به غیر از فروش باشد. به طور کلی ما در این مبحث تلاش می کنیم تا بازدیدکنندگان را به سمت کاری که هدف ماست هدایت کنیم. اهداف شما ممکن است ثبت نام افراد در سایت، دانلود یک فایل، باز کردن یک صفحه، خرید یک محصول و … باشد. به مجموعه فعالیت ها و اقداماتی که شما برای جذب و هدایت کاربر به سمت هدفتان انجام می دهید ، بهینه سازی نرخ تبدیل گفته می شود.

شروع بهینه سازی نرخ تبدیل

برای این که بتوانید در این کار موفق شوید به چیزهای زیادی نیاز دارید اما در قدم اول باید خودتان را ارزیابی کنید تا ببینید کجا ایستاده اید! شما باید شرایط و جایگاه فعلی خودتان را بررسی کنید و همچنین اهدافتان را هم معین کنید تا بتوانید برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسبی برای بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت داشته باشید.

Goals

در مرحله ی اول کار باید اهدافتان را مشخص کنید. برای این منظور می توانید از ابزار Google Analytics استفاده کنید. به حساب کاربری وارد شوید و بر روی گزینه Goals کلیک کنید. حالا “+Goal” را انتخاب کنید و سپس نوع هدفتان را مشخص کنید. در مرحله ی نامگذاری وقت زیادی صرف کنید و سعی کنید توضیح کاملی را در این بخش بگنجانید.

Funnel

اگر یک فرآیند چند مرحله ای برای تبدیل کاربران در نظر گرفته اید، از بخش funnel استفاده کنید. URLهای مورد نظرتان را وارد کنید. شما می توانید با انتخاب و ویرایش تنظیمات، نوع گزارشی که به شما داده می شود را تعیین کنید.

Value

می توانید با محاسبه و وارد کردن یک عدد دقیق و یا تقریبی، میزان ارزش و تاثیر این کار را برروی کسب و کارتان را ببینید.

URL Destination

تعداد دفعات باز شدن و دیده شدن صفحات مورد نظر را نشان می دهد.

Visit Duration

این بخش نیز مقدار زمانی که کاربران در سایت شما صرف کرده اند را نشان می دهد. این امر می تواند کمک زیادی به شما در مدیریت سایت و بهینه سازی سایتتان بکند. به خوبی از آن استفاده کنید.

Page/Visit

تعداد صفحاتی که در طول یک بازدید باز شده اند را مشخص می کند. این مورد هم می تواند کمک زیادی در مدیریت و بهینه سازی سایت به شما بکند.

Event

این یک قابلیت فوق العاده و جذاب برای شماست! شما می تواند با استفاده از آن تعداد کلیک ها و به طور کلی اتفاقاتی که توسط یک کاربر افتاده‌اند را بررسی کنید. کلیک برروی لینک، باز کردن ویدئو، کلیک برروی دکمه های به اشتراک گذاری و دکمه های دانلود از جمله مواردی هستند که می توانید آن ها را بررسی کنید.

با بهینه سازی نرخ تبدیل جادو کنید!

در هنگام بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت ، شما دو کار مهم دارید که باید از هر دو برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید.

بهینه سازی Funnel

بهینه سازی صفحات فرود

صفحات فرود

در بهینه سازی صفحات فرود موارد و فاکتورهایی هستند که اهمیت و تاثیر بسیار بالایی دارند. رعایت و یا عدم رعایت این موارد می تواند شما را به آسمان ببرد و یا این که به زمینتان بزند! مواردی که شما باید در بهینه سازی صفحات فرود رعایت کنید به شرح زیر می باشد:

  • عنوان ها! مخصوصا تیتر H1 که اهمیت زیادی در سئو و همچنین جذب کاربران دارد.
  • نمایه ها و ویژگی های تصویری! به ویژه تصویر اصلی که تاثیر بالایی در جذب کاربران دارد.
  • توضیحات محصول و معرفی و بیان ویژگی های آن (در این بخش تمام توان خودتان را برای راضی کردن کاربران برای خرید استفاده کنید)
  • Call To Action! دکمه ای که کاربر را به صفحه ی اصلی خرید و پرداخت هدایت می کند!
  • اثبات کیفیت و محبوبیت! نظرات و اظهارات کارشناسان و فروشندگان و خریداران را قرار دهید تا مهر تاییدی بر کیفیت کالا و محصولاتتان بزنید.
  • میزان توضیحات! با توجه به شرایط محصول و همچنین جایگاه و محبوبیت برند شما می تواند متغیر باشد! سعی کنید حد میانه را رعایت کنید اما در موارد نیاز می توانید کمتر یا بیشتر بنویسید و توضیح دهید!

به طور کلی تمامی موارد بالا را که مربوط به بهینه سازی و ایجاد جذابیت برای کاربران در صفحات فرود است را رعایت کنید. موفقیت و سود شما در گرو موفقیت در این بخش می باشد.

بهینه سازی Funnel

اگر فرآیند تبدیل نرخ کاربران که در نظر گرفته اید یک مرحله داشته باشد، صفحه ی فرود شما برای این کار کافی خواهد بود. اما اگر اقدام به ایجاد یک فرآیند چند مرحله ای کردید و از Funnel استفاد کردید، می بایست این بخش را هم بهینه سازی کنید و چه چیزی بهتر از funnel visualization می تواند باشد؟! شما می توانید این گزارش را از Google Analytics بگیرید و مراحل مختلف فرآیندتان را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید کاربران در کدام بخش ها بیشتر مسیر را ترک کرده اند و با بهبود بخشیدن به آن بخش ها، سود و نرخ تبدیل کاربران را بالا ببرید. در زیر تصویری از این گزارش را می بینید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *