«تغییر مستمر شیفت کاری نارسایی های قلبی را افزایش می دهد»

نتایج تحقیقات جدیدی که در «بریتیش مدیکال جورنال» (British Medical journal) منتشر شده نشان می دهد که احتمال ابتلا به نارسایی های قلبی در میان افرادی که در شیفت های مختلف و ازجمله شیفت شب کاری می کنند به نسبت سایرین بیشتر است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی این تحقیقات در مورد حدود دو میلیون نفر صورت گرفته است و نشان می دهد که تغییر مستمر شیفت کاری افراد و شب کاری باعث می شود که ساعات طبیعی فعالیت بدن این افراد به طور متناوب به هم خورده و در نتیجه زمینه را برای ابتلای به نارسایی های جسمی گوناگون تشدید می کند.

در تحقیقات قبلی نیز مشخص شده بود که شیفت های متغیر و شب کاری می تواند احتمال ابتلا به مرض قند و فشار خون را افزایش دهد. به گفته پژوهشگران کاستن از تعداد شیفت های شب کاری می تواند به کاهش یک چنین نارسایی هایی در میان افراد کمک کند.

در تحقیقات اخیر پژوهشگران در کانادا و نروژ ۳۴ مورد از پژوهش های گسترده میدانی را بررسی کرده اند. در مجموع نزدیک به ۱۷ هزار مورد از نارسائی های قلب و عروق بررسی شده که شش هزار مورد سکته قلبی و قریب به دو هزار مورد انسداد رگ ها و نرسیدن خون به مغز را شامل می شده است.

بروز یک چنین نارسایی ها و بیماری های قلبی در میان افرادی در شیفت های مختلف کارمی کنند به نسبت سایرین بیشتر است. به عنوان مثال شیفت شب حدود ۲۴ درصد احتمال بروز حمله قلبی و انسداد رگها و حدود پنج درصد احتمال بروز سکته را افزایش می دهد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی پژوهشگران درعین حال تاکید کرده اند که کار در شیفتهای گوناگون و یا شب کاری با وجود افزایش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی لزوما با افزایش خطر مرگ بر اثر چنین نارسایی هایی ارتباط ندارد. دراین تحقیقات علاوه بر ساعات و شیفت های کاری، عوامل دیگری نظیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی، سلامت عمومی و رژیم غذایی این افراد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از تنظیم کنندگان این گزارش تاکید می کند که افرادی که به طور مستمر شب کاری می کنند معمولا خیلی بد می خوابند و به احتمال زیاد رژیم غذایی خوبی ندارند. این افراد به دلیل بیدار ماندن در طول شب از خستگی مفرط دستگاه عصبی رنج می برند و معمولا در طول سایر ساعات روز ممکن است به نیازهای دیگر بدن توجه نکنند. یکی از پیامدهای این وضعیت می تواند چاقی مفرط و یا بالا رفتن میزان کلسترول باشد.

در این تحقیقات توصیه شده که انجام آزمایش های مربوط به تشخیص سلامتی عمومی افراد در مورد این بخش از کارکنان و کارگران باید با فاصله های کوتاهتری صورت بگیرد تا بروز هر گونه بیماری به سرعت تشخیص داده شود. در عین حال از طریق آموزشهای دقیق باید به این افراد آموخت که چگونه بروز این نارسایی ها را در مراحل اولیه تشخیص داده و به شکل مناسب به فکر درمان آن باشند.

شبکه خبری بی بی سی به نقل از یکی از تنظیم کنندگان این گزارش می نویسد که شب کاری می تواند به عادت های ناسالم دیگری از جمله از دست دادن اشتها، مشکلات در دستگاه گوارش، استفاده بیش از حد از داروها و مواد انرژی زا و حتی مشکلات در تنظیم رابطه در محیط خانواده و روابط اجتماعی منجر شود.

به گفته پژوهشگران مجموعه این عوامل می تواند به کاهش بازدهی کار این افراد و بروز سوانح در حین کار منجر شود. به همین خاطر میزان و استمرار دوره های شب کاری افراد باید با دقت کنترل شود.

ساعات شیفت شب هیچگاه نباید از دوازده ساعت بیشتر باشد. و در فاصله هر مورد شب کاری طولانی افراد باید حداقل دو شبانه روز کامل برای بازگشتن به حالت عادی داشته باشند.

در پایان این گزارش تاکید شده است که در اکثر کشورهای جهان تعداد افرادی که در شیفت های متغیر و یا شیفت شب کار می کنند رو به افزایش است و بنابراین باید به شرایط و نیازهای ویژه ین افراد توجه بیشتری کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *