تغییر در پیشرانه‌ی خودروهای فرمول یک سال ۲۰۲۱، اعلام شد

 

فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی اعلام کرد به دنبال تغییر در ساختار سیستم‌های پیشرانه و قوای محرکه‌ی خودروهای فرمول یک تا سال ۲۰۲۱ است.

مسئولان برگزاری مسابقات فرمول یک با مدیران فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) و حامیان مالی این رقابت در شهر پاریس دیدار کردند و درباره جزئیات پیشرانه‌های جدید و قوانین مربوط به آن برای مسابقات سال ۲۰۲۱ تصمیم‌گیری کردند.

بنا به اخبار رسیده، این تیم همچنان تا یک سال آینده بر جزئیات مربوط به نوع و مشخصات پیشرانه‌های مورد استفاده در فصل ۲۰۲۱ کار خواهند کرد. در همین راستا فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی اعلام کرده است تا زمانی که بررسی‌های کافی در این زمینه توسط کارشناسان انجام نشود؛ طراحی، توسعه‌ و استفاده از پیشرانه‌ و قوای محرکه‌ی جدید در خودروهای فرمول یک امکان‌پذیر نخواهد بود و حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸، شرکت‌های سازنده خودروهای فرمول یک همچنان باید بر اساس قوانین فعلی روی پیشرانه‌های خود کار کنند.

مدل پیشنهادی برای مسابقات فصل ۲۰۲۱ مشتمل بر استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی ۱.۶ لیتری ۶ سیلندر توربو است؛ البته با ۳۰۰۰ دور بر دقیقه، افزایش حداکثر دور موتور  تا صدای نوستالژیک و همیشگی خودروهای فرمول یک نیز به گوش مخاطبان برسد.

aston martin F1

در راستای ساده‌سازی عملکرد داخلی پیشرانه، سیستم  MGU-H حذف می‌شود و پارامترهای جدید و بهبودیافته‌ای در بخش طراحی ارائه خواهد شد تا محدودیت‌هایی در زمینه هزینه‌ی تولید ایجاد کند و شرکت‌های سازنده را به سمت طراحی‌های بهتر با قابلیت حرکتی و انعطاف‌پذیری بیشتر سوق دهد. تغییرات پیشنهادی شامل پارامترهای داخلی و خارجی خودرو می‌شود که توانایی و قابلیت‌های شاسی، پیشرانه‌های پربازده و سیستم انتقال قوای محرکه به‌عنوان مهم‌ترین نکات مورد توجه فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی در بخش تغییرات خارجی خودروهای فرمول یک به شمار می‌روند.

بر اساس مدل پیشنهادی جدید، استفاده از پیشرانه‌های تک توربو با محدودیت در ابعاد و وزن، مجاز خواهد شد؛ درحالی‌که در بحث ذخیره‌سازی انرژی باید بهبودهایی در کنار ارتقاء سیستم‌های کنترل الکترونیکی که در طول سالیان گذشته همواره مورد تأکید برگزارکنندگان فرمول یک بوده است، صورت پذیرد.

سیستم MGU-K نیز در مقایسه با گذشته قدرتمند‌تر خواهد شد و تمرکز آن بیشتر بر کنترل دستی خودرو توسط راننده در راستای ایجاد حداکثر توان و بازدهی خودرو خواهد بود؛ و این روند درست همانند سیستم KERS است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در خودروهای فرمول یک مورد استفاده قرار گرفت. این ویژگی‌ همچنین به راننده این قابلیت را می‌دهد که انرژی زیادی را در دورهای مسابقه ذخیره کند و بدین ترتیب عناصر تاکتیکی دخیل در مسابقه را افزایش دهد. علاوه بر موارد ذکرشده، این کارگروه وضع قوانین سختگیرانه‌تر مرتبط با میزان مصرف سوخت در مسابقات را مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد داد.

F1 mercedes engine

فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی در بیانیه‌ی خود اعلام کرده است:

در ادامه مسابقات این فصل فرمول یک و همچنین فصل ۲۰۱۸، کارشناسان و متخصصان این فدراسیون با همکاری تیمی از فرمول یک تلاش خواهند کرد با انجام آزمایش‌هایی روی سیستم قوای محرکه و پیشرانه‌های جدید پیشنهادی، به بررسی محدودیت‌های توسعه‌ی این سیستم‌های جدید برای استفاده در مسابقات فرمول یک بپردازند.

ross brawn

راس براون، مدیر اجرایی مسابقات فرمول یک در این زمینه اظهار داشت:

سیستم‌های جدید حرکتی و قدرتی خودروهای فرمول یک که قرار است از سال ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گیرند، نمونه‌ای از خط مشی ما و فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی را برای آینده این مسابقات نشان می‌دهند. مجموعه‌ی فرمول یک به‌عنوان صاحب امتیار این مسابقات با همکاری تیم‌های حاضر و شرکت‌های خودروساز فعال در این حوزه تلاش خواهد کرد تا به نتایج مطلوب برسیم. الگوی پیشنهادی که امروز مطرح شد نتیجه‌ی سلسله جلساتی است که در طول سال ۲۰۱۷ با حضور تمام تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات و شرکت‌های خودروساز برگزار شد؛ افرادی که همگی از مشارکت در این طرح با هدف ایجاد بهبود شرایط مسابقات استقبال کردند.

همچنین ما به نظرات، انتقادات و پیشنهادات علاقه‌مندان به این مسابقات در زمینه سیستم‌های حرکتی و قدرتی حال حاضر و تمایل آن‌ها به نحوه‌ی تغییر این سیستم‌ها به دقت گوش خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد با وضع قوانین جدید در آینده‌ی نزدیک شرایط را برای طراحی، ساخت و استفاده از پیشرانه‌ و قوای محرکه‌ی ساده‌تر، ارزان‌تر و البته پرسروصداتر فراهم کنیم. به دنبال آن هستیم تا زمینه برای حضور شرکت‌های خودروساز جدید و علاقه‌مند به ورود در حوزه خودروهای فرمول یک را فراهم کنیم و بدین طریق از حداکثر پتانسیل موجود در جهت تغییرات بنیادین در سیستم تأمین و انتقال قوای محرکه بهره‌مند شویم.

در این زمینه جلسات متعددی با حضور فعالان این حوزه در حال برگزاری است؛ جلساتی که به گفته فدراسیون جهانی، نشان‌دهنده روح همبستگی و همکاری تمام تیم‌ها و افراد دخیل در این موضوع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *